مزایای اسناد تجارتی

مزایای اسناد تجارتی

اسناد تجارتی در اصطلاح به اوراقی گفته میشود دارای ارزش واعتبار مالی میباشدو قانونگذار امتیاز خاصی برای آن قائل می باشد  چک سفته برات ازجمله این اسناد به شمار می آیند لذا ازین جهت نسبت به سایر اسناد دارای امتیازات متمایز و منحصر به فردی میباشد که ازجمله آن میتوان به:

۱ مسئولیت تضامنی امضا کنندگان سند :

مسئولیت تضامنی به این معناست که دارنده سند تجاری این اجازه را دارد که برای مطالبه وجه سند به همه افراد امضا کننده و برای کل مبلغ سند رجوع کند.مسئول بودن چند فرد برای پرداخت وجه یک سند به نحو تضامن میتوانر مزیت ویژه ای برای یک سند تلقی گردد که قانونگذار به این مهم در ماده۲۴۹ قانون تجارت اشاره داشته است.

ماده ۲۴۹ تا ماده ۲۵۱

۲ قرار تامین خواسته بدون نیاز به سپردن خسارت احتمالی :

افرادی که اسناد تجاری را در ید خود دارند میتوانند در صورت عدم پرداخت وجه سند معادل مبلغ آن را از اموال بدهکار توقیف نمایند که این امر حتی میتواند پس از عدم تادیه و قبل از اقامه دعوی صورت پذیرد.در چنین مواقعی دادگاه مکلف است نسبت به درخواست توقیف اموال بدون دریافت خسارت احتمالی ترتیب اثر دهد.

۳ تسریع در معاملات :

از آنجا که معمولا ثمن معاملات پول میباشد برای پرداخت ثمن به صورت نقدی مشکلات عدیده ای متصور است”حجم بالای پول نقد, یا مشکلات جابه جایی در معاملات بین المللی ,خطرات احتمالی برای انجام معاملات نقدی که وجود اسناد تجاری راهکار مناسبی در جهت بالا بردن سرعت و اطمینان تبادل وجوه را فراهم کرده است.

۴ قابلیت ظهرنویسی :

ظهر نویسی در معنای کلی انتقال اسناد تجاری به دیگری است بدین شکل که فرد دارنده سند میتواند با امضا در پشت سند تجاری کلیه حقوق متعلقه خود در سند تجاری را به دیگری انتقال دهد و وی را به عنوان طلبکار مبلغ مندرج در سند محسوب کند.اینگونه انتقال بدون تشریفات خاص و به صرف امضا صورت میگیرد لیکن بایستی توجه داشت که هرچند ظهر نویسی در پشت سند اصولا دلالت بر انتقال سند تجاری دارد اما در همه موارد به این شکل نیست که چرا افراد میتوانند با امضا در ظهر چک اهدافی چون ضمانت یا ظهرنویسی به عنوان وکالت در وصول یا ظهر نویسی برای توثیق را دنبال کنند. که البته این اهداف با درج عباراتی چون ظهر نویسی برای وکالت یا ظهر نویسی برای ضمانت از ظهرنویسی انتقالی منفک میگردد.

۵ قابلیت توثیق اسناد تجارتی :

همانطور که گفته شد اسناد تجارتی قابلیت به وثیقه گذاشتن را دارا میباشند.درواقع توثیق این اسناد در جایی کاربرد دارد که فرد تاجر یا فردی که متعهد به انجام تعهدی است در جهت تضمین انجام تعهد خود این اوراق را وثیقه قرار میدهد تا در صورتی که فرد مسئول به تعهد خود عمل نکرد یا در انجام آن تاخیر کرد متعهد له یا طلبکار بتواند از محل این اوراق اصل دین یا خسارات خود را جبران کند.

اسناد تجارتی در اصطلاح به اوراقی گفته میشود دارای ارزش واعتبار مالی میباشد چک سفته برات ازجمله این اسناد به شمار می آیند لذا ازین جهت نسبت به سایر اسناد دارای امتیازات متمایز و منحصر به فردی میباشد .

وکیل اسناد تجاری

سند تجاري، يك سند قابل معامله اي است كه شخص دارنده می تواند آن را به ديگري منتقل نمايد.

اسناد تجاری از قبيل چك، سفته و برات هستند كه يك وكيل پایه یک دادگستری  در اين حوزه بايد به درستي در خصوص ظهر نويسي( پشت نويسي)، انتقال سند تجاري، مسئوليت صادركنندگان مشترك، اصول حاكم بر اسناد تجاري آگاهي داشته باشد.

زيرا اسناد تجاری كه نام برديم هرروزه براي پرداخت ها و تعهدات مورد استفاده قرار مي گيرد و مشمول مقررات خاص خود مي باشند و لازم است بدانيم كه احاطه و تسلط بر اين قوانين تخصصي تجاري، كار آساني نيست و به همين علت پيشنهاد مي شود كه در دعاوي مربوط به اسناد تجاری از وجود يك وکیل اسناد تجاری متخصص بهره ببريد.

و براي اينكه بتوانيد وكيلي مناسب در اين حوزه بيابيد بايد به سوابق و رزومه ي وكيل در پرونده هاي گذشته توجه ويژه اي داشته باشيد.

 

وکیل اسناد تجاری در موسسه حقوقي راي مثبت

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت از بدو تاسیس خود با بهره گیری از تخصص و تجربه وکلا و حقوقدانان

دکترین بنام و برجسته به ارائه خدمات حقوقی در حوزه هایی از قبیل: دعاوي راجع به شركت ها و مطالبه وجوه اسناد تجاری ، شامور مربوط به ورشكستگي و بانكي و همچنين مالكيت معنوي به موكلان خود پرداخته است.

وکیل حقوقی رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

این گروه حقوقی بر این می بالد که در تمام سالیان فعالیت حقوقی خود در جهت دفاع از حقوق موکلین از هیچگونه تلاشی دریغ ننموده است و نتیجه آن نیز موفقیت و اعتبار روز افزون برای این موسسه بوده است.

 

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #اسناد تجارتی #برات #تامین خواسته بدون خسارت احتمالی #توثیق اسناد تجارتی #چک #سفته #ظهرنویسی #مزایای اسناد تجاری #مسءولیت تضامنی #وکالت در وصول

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها