نگاهی بر خسارت قراردادی

نگاهی بر خسارت قراردادی

وکیل خسارت قرارداد در این زمینه مشورت نمائید

خسارت قراردادی

آقای دریانی ساکن تهران است و در همین شهر یک مغازه برنج فروشی دارد. وی برای تهیه برنج  خود با یک شالیکار در شمال ایران قرارداد می بندد و در ان قید می کند که شالیکار مکلف است ابتدای هر ماه ۴ تن برنج به او برساند و اقای دریانی نیز باید همان روز مبلغ ۴ میلیون از بابت هر تن را به حساب ایشان واریز نماید.

دراین قرارداد پیش بینی می گردد در صورت دیرکرد هر یک از طرفین، مبلغ ۵۰۰ هزارتومان به عنوان خسارت به دیگری بپردازد. به این نوع خسارت پیش بینی شده در قرارداد، خسارت قراردادی گفته می شود.

در واقع خسارت قراردادی به موردی اطلاق می‎شود كه به موجب تعهدی لازم الاجراء در حین قرارداد، شخصی به‎ دلیل عهد شکنی و عدم پایبندی به قولش ناگزير از جبران خسارت به طرف مقابل در معامله می‎شود.

انواع خسارات قراردادی

در یک تقسیم بندی کلی خسارت به دو گونه قابل تصور است:

 ۱) خسارت ناشي از قرارداد

چنانچه بين زيان ديده و عامل ورود ضرر، قراردادی معتبر منعقد شده باشد و خسارت ناشي از اجرا نكردن مفاد اين قرارداد باشد، در اینصورت قراردادی و گرنه غیر قراردادی است.

 ۲) خسارت غير قراردادي

راه‌هایی که برای جبران خسارت می‎توان برشمرد یکی آن است که:

  • وضع زیان‌دیده به حالت قبل از ورود ضرر برگردانده شود این روش بر دیگر روش‌ها ترجیح دارد، زیرا ضرر کاملا از بین می‌رود و خودرو به حالت اولیه بازمی‌گردد.

–  جبران خسارت از طریق دادن معادل آن است. این راه حل وقتی کاربرد دارد که اعاده‌ی وضع به حالت قبل از ورود زیان میسر نباشد.

این روش جبران خسارت یا دادن معادل غیرنقدی یا جبران نقدی ضرر است. برای جبران خسارت‌های بدنی و معنوی بیشتر از روش جبران نقدی استفاده می‌شود.

تعیین صریح ضرر و زیان در هنگام انعقاد عقد اصلی و پیش از ورود خسارت، توسط طرفین پرداخت این خسارت یا بوسیله ضررزننده است که از آن به شرط وجه التزام یاد می‌شود، و یا بوسیله شخص ثالث که از آن به بیمه یاد می‌گردد.

  • تعیین راه و نحوه جبران خسارت پس از ورود آن: هر نوع توافقی برای جبران ضرر و خسارت پس از ورود مادام که مخالف قانون نباشد، صحیح و معتبر بوده و در صورت عدم توافق، دادرسی گره‌گشای مشکل خواهد بود.
  • تعیین میزان و نحوه جبران خسارت توسط دادگاه و یا عرف

 

ویژگی های خسارت قراردادی

  • مقطوع بودن مبلغ خسارت: به این معنا که دادگاه حق نخواهد داشت دخالتی در آن کرده و مبلغ را کاهش و یا افزایش دهد. بنابراین اگر مبلغ توافقی بسیار کمتر و یا بیشتر از خسارت واقعی هم باشد باز متضرر فقط استحقاق دریافت همان مبلغ را خواهد داشت، نه مبلغ خسارت واقعی را
  • استحقاق دریافت به محض وقوع تخلف: متضرر به محض وقوع تخلف استحقاق دریافت مبلغ مندرج در قرارداد را پیدا میکند. در واقع تعهد به پرداخت خسارت قراردادی، یک تعهد فرعی است که به محض وقوع تخلف جانشین تعهد اصلی می‌شود.
  • عدم لزوم به اثبات ورود خسارت: متضرر نیازی به اثبات ورود خسارت به خویش را نداشته و صرف اثبات تخلف از سوی وی کافی است.
  • عدم لزوم اثبات میزان خسارت: اثبات میزان خسارت وارده لزومی ندارد و مطالبه خسارت، تکلیفی را در این جهت برای متضرر ایجاد نمی‌نماید.

یک نکته:

اشتباه مصطلحی میان دارندگان معاملات ملکی یا بنگاه داران خودرو در تنظیم قرارداد ها وجود دارد؛ به این نحو که در قرارداد درج می کنند در صورتی که ثمن معامله در تاریخ مقرر پرداخت نگردد خریدار متعهد می گردد که روزانه فلان مبلغ را به عنوان خسارت قراردادی به فروشنده بپردازد.

در صورتی که این امر ربا محسوب شده و هیچ دادگاهی به این خسارت رای نخواهد بود.

اما بالعکس این موضوع ممکن بوده و صحیح است برای مثال در قرارداد فروش ملکی پیش بینی می گردد که در صورت عدم تحویل به موقع ملک، فروشنده متعهد به پرداخت فلان مقدار خسارت روزانه به خریدار است.

چاره کار چیست؟

بهتر آن است که خسارت مقطوع قراردادی پیش بینی شود به این صورت که در صورت تخلف خریدار در همان مثال بالا، این شخص متعهد به پرداخت فلان مبلغ در حق فروشنده است؛ بدون اینکه صحبتی از عناوین روزانه، ماهانه یا سالانه و مواردی از این دست شود.

دادگاه صالح و هزینه دادرسی دعوای مطالبه‌ی خسارت قراردادی

در خصوص دعوای مطالبه خسارات قراردادی مطابق ماده‌ی ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه محل اقامت خوانده صالح است بعلاوه مستندآً به ماده‌ی ۱۳ قانون فوق محل تنظیم قرارداد و یا محل انجام تعهد نیز می‌تواند صالح باشد لازم به ذکر است که هزینه دادرسی این دست دعاوی نیز با توجه به خواسته‌ی تقدیمی تقسیم می‌گردد.

وکیل خسارت قرارداد

متأسفانه عدم استفاده از مشاوره حقوقی با وکیل قرارداد قبل از تنظیم قرارداد با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در این زمینه باعث بروز مشکلات فراوانی می شود .و در بسیاری موارد تنظیم قرارداد توسط وکیل خسارت قرارداد می تواند مانع بروز این مشکلات شود.

لذا دعاوی قراردادی توسط یکی از طرفین مطرح می شود .و در این مرحله نیز عدم استفاده از مشاوره حقوقی با وکلای متخصص در طرح دعوا می تواند باز هم مشکلاتی را به وجود آورد.

وباعث می شود علی رغم پرداخت هزینه دادرسی بالا و صرف وقت طولانی به نتیجه دلخواه خود نرسند. گاهی اوقات مشاوره با وکیل حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری، قبل از تقدیم دادخواست باعث می شود از طرح دادخواست جلوگیری شود.

چرا که ممکن است حل موضوع اختلاف از راه دیگری که به نفع موکل ازلحاظ هزینه و زمان باشد کشف شود .

لذا توصیه می شود قبل از طرح دعوای ناشی از قرارداد با وکیل متخصص تنظیم قراردادها در این زمینه مشورت نمائید. تا برای رسیدن به احقاق حق خود راهی درست را در پیش گیرید.

وجه التزام یا خسارت قراردادی از موارد مهم و قابل درج در قرارداد ها است و طرفین قرارداد فروشنده و خریدار باید این مورد را به نفع خود در قرارداد ذکر نمایند

در واقع وجه التزام مبلغی است که در قرارداد معین می شود برای زمانی که متعهد در زمان تعیین شده و در فرصت معینی که وجود دارد به تعهدات خود عمل نمی نماید یا به صورت ناقص عمل نموده و تعهدات خود را ناتمام گذاشته است که در این موارد طرف مقابل که خسارت دیده می تواند با وجود وجه التزام و خسارت قراردادی مشخص شده در قرارداد دادخواست الزام به انجام تعهد به همراه مطالبه وجه التزام از تاریخی که باید تعهد خود را به اتمام می رسانده مثلاً در تاریخ معینی مورد معامله خودرو یا ساختمان را تحویل می داده یا سند را به نام خریدار انتقال می داده و…رامطرحنماید.

طبق ماده۲۲۶ قانون مدنی:در مورد عدم ایفاء تعهدات از طرف یکی از متعاملین؛طرف دیگر نمی تواند ادعای خسارت نماید مگر اینکه برای ایفای تعهد مدت معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفای تعهد مدتی مقرر نبوده طرف وقتی می تواند ادعای خسارت نماید که اختیار موقع انجام با او بوده و ثابت نماید که انجام تعهد را مطالبه کرده است.

باید توجه داشت که برای طرح دعوای مطالبه‌ خسارت قراردادی احراز ۳ شرط ضروری است:

ورود خسارت، احراز تخلف از سوی متعهد، وجود رابطه‌ی سببت بین تخلف متعهد و خسارت.وکلای پایه یک یا وکیل خسارت قرارداد متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت ، در زمینه دعاوی مطالبه‌ خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی به شما عزیزان  می‌باشند.

 

 

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و … می‌باشد.

Rate this articles
اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #خسارت غیرقراردادی #خسارت قراردادی #راه های جبران ضرر و زیان #ویژگی های خسارت قراردادی

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها