شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود

 

 

شرکت های تجاری با توجه به نقش یکی از دو موضوع سرمایه یا شخصیت و اعتبار شخصی شرکا در شرکت تجاری و به دو دسته شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص  تقسیم می شوند. 

در شرکت های سرمایه ای تنها موضوعی که اهمیت دارد سرمایه است، نه شخص سرمایه گذار، بنابراین شرکاء فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذارده اند مسئول تعهدات شرکت خواهند بود. شرکت های سهامی خاص و سهامی عام و شرکت های مختلط سهامی جزو شرکت های سرمایه ای محسوب می شوند.
در شرکت های اشخاص شخصیت شرکاء مورد توجه است و اعتبار شرکت به اعتبار شرکاء بستگی داشته و سرمایه شرکت نقش چندانی در اعتبار شرکت ندارد. مسئولیت شرکا در مقابل اشخاص ثالث، تضامنی و نامحدود می باشد و اشخاص ثالث می توانند برای وصول طلب خود به هر یک از شرکاء مراجعه کنند.
شرکت تضامنی و نسبی و همچنین شرکت های مختلط غیر سهامی را می توان جزو شرکت های اشخاص دانست.قانون گذار در راستای حمایت از اشخاص ثالث سختگیری بیشتری نسبت به این گونه شرکت ها نشان میدهد. در این مقاله به بررسی شرکت با مسئولیت محدود خواهیم پرداخت.

شرکت با مسئولیت محدود یکی از رایج ترین نوع شرکت ها در میان تجار و بازرگانان می باشد و اغلب میان اعضای یک خانواده و یا دوستان تشکیل می گردد. فعالیت این نوع شرکت حتما تجاری است.

در خصوص سرمایه ای یا اشخاصی بودن این نوع شرکت اتفاق نظری وجود ندارد، اما اکثرا براین عقیده هستند که این نوع شرکت ترکیبی از این دو است یعنی هم سرمایه اهمیت دارد و هم شخصیت و اعتبار اشخاص مورد توجه است. قانون گذار از مواد ۹۴ تا۱۱۵ از قانون تجارت را به این نوع شرکت اختصاص داده که در ذیل به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

طبق ماده ۹۴ قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد و فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

تعداد شرکا و حدود مسئولیت ایشان

طبق ماده فوق الذکر حداقل شرکا در این نوع شرکت دو نفر می باشد و مسئولیت ایشان تا میزان سرمایه است. برای مثال در صورتی که یکی از دو شریک ۱۰۰ میلیون تومان اورده داشته باشد و کل سرمایه شرکت از بین برود و ۱۰۰ میلیارد بدهی وجود داشته باشد، ایشان مسئول پرداخت هیچ هزینه ای از این بابت نمی باشد.

 

تعیین نام شرکت

در نام این نوع شرکت ها باید عبارت “با مسئولیت محدود” درج گردد وگرنه این شرکت در مقابل اشخاص ثالث از جمله طلبکاران، شرکت تضامنی محسوب شده و آنان می توانند به هریک از شرکا یا همگی آن ها مراجعه نمایند.

شرکت تضامنی در مقالات مرتبط، مورد بررسی قرار گرفته است.

زمان تشکیل شرکت

در این نوع شرکت، همانند شرکت تضامنی و نسبی که در مقالات بعدی به آن پرداخته خواهد شد، شرکا هم می توانند آورده و سرمایه نقدی خود را به اشتراک گذارند و هم سرمایه غیر نقدی را. طبق ماده ۹۶ لحظه تشکیل یا به عبارتی زمان تولد یک شرکت با مسئولیت محدود زمانی است که تمام سرمایه نقدی پرداخت و سهم الشرکه غیرنقدی قیمت گذاری (تقویم) و تسلیم شده باشد. در شرکت نامه باید قید شود که هر یک از شرکا چه مقدار سهم الشرکه غیرنقدی همراه خود آورده است و درصورتی که این موارد از سوی شرکا  رعایت نگردد، شرکت باطل بوده و از وجاهت قانونی برخوردار نخواهد بود، البته این بدان معنا نیست که شرکا می توانند به این بهانه از قیود و تعهدات خود در برابر ثالث سرباز بزنند و قانون گذار نیز به حق عنوان کرده است که شرکا نمی توانند به این بطلان در برابر ثالث استناد نمایند.

در صورتی که حکم بطلان شرکت صادر گردد، چند نفر به شرح ذیل مسئول خسارات وارده به شرکای دیگر و اشخاص ثالث می باشند:

  • شرکایی که بطلان مستند به عمل آن هاست
  • مدیران و هیات نظارتی که در زمان ایجاد سبب بظلان یا بلافاصله بعد از آن روی کار امده و

انجام وظیفه نکرده اند

 

تقسیم منافع

طبق ماده ۱۰۸ روابط میان شرکا را اساسنامه شرکت تنظیم و مشخص می کند و تقسیم منافع عموما به نسبت سرمایه شرکاست مگر اینکه در اساسنامه مقررات دیگری پیش بینی شده باشد

 

مدیریت شرکت و حدود مسئولیت

طبق ماده ۱۰۴  یک نفر یا چند نفر به سمت مدیریت شرکت انتخاب می شوند؛ دراین خصوص فرقی نمی کند که این اشخاص از میان خود شرکا انتخاب شوند یا خارج از ایشان و محدودیتی در خصوص مدت مدیریت وجود ندارد. به طور کلی مدیران از کلیه اختیارات برای اداره شرکت برخوردار هستند مگر اینکه اساسنامه شرکت ایشان را از انجام امری منع کرده باشد

 

انتقال سهم الشرکه

طبق ماده ۱۰۳ انتقال سهم الشرکه در این نوع شرکت حتما باید با سند رسمی صورت گیرد و در خصوص انتقال این سهم دو شیوه پیش بینی شده است:

  • انتقال سهم به شریک دیگر: در این خصوص محدودیتی وجود ندارد
  • انتقال سهم به شخص خارج از شرکا: در این خصوص می بایست اکثریت عددی یعنی نصف به علاوه یک نفر از شرکایی که سه ربع سرمایه متعلق به آن هاست با این امر موافقت نمایند. برای مثال کل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان می باشد و تعداد شرکا ۴ نفر؛ در این خصوص باید سه نفر با داشتن حداقل ۷۵ میلیون تومان سرمایه به این انتقال رضایت دهند.

انحلال شرکت

این موضوع در ماده ۱۱۴ پیش بینی شده و موارد انحلال یک شرکت با مسئولیت محدود به قرار زیر می باشد:

موارد عمومی: هر شرکتی با توجه به دلایل زیر می تواند منحل گردد:

  • وقتی که شرکت به هدف خود رسیده و موضوع مورد نظر خود را انجام و به اتمام رسانیده باشد
  • زمانی که شرکت نتواند به هدف مقررشده برای خود دست یابد
  • زمانی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شده و آن مدت منقضی شده باشد
  • وقتی که شرکت ورشکست شود

موارد اختصاصی:

  • در صورتی که شرکایی که سرمایه ایشان از نصف بیشتر است تصمیم به این گرفته باشند
  • در صورتی که نصف سرمایه شرکت به خاطر ضرر و زیان های پیش آمده، از بین رفته باشد و یکی از شرکا از دادگاه درخواست انحلال کرده باشد و سایر شرکا نخواهند با پرداخت سهم ایشان و اخراج او، شرکت را باقی گذارند
  • در صورت فوت یکی از شرکا آن هم اگر در اساسنامه پیش بینی شده باشد؛ پس اگر این امر در اساسنامه پیش بینی نشده باشد از موجبات انحلال نخواهد بود

ماده ۹۴ تا ماده ۱۱۵

 

و به همين علت نيازمندي به وكلاي متخصص و وکیل پایه یک دادگستری كه در زمينه ي تجاري فعاليت داشته باشند بيشتر احساس ميشود، و شديداً  توصيه ميشود كه در امور تجاري به هيچ عنوان بدون وكيل شرکت ها وارد نشويد و از ابتدا كه در صدد انعقاد يك قرارداد هستيد از همراهي يك وكيل متخصص در حوزه ي اسناد تجاری و قراردادهاي تجاري و یا مطالبه وجه التزام بهره بگيريد.

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت از بدو تاسیس خود با بهره گیری از تخصص و تجربه وکلا و حقوقدانان دکترین بنام و برجسته به ارائه خدمات حقوقی در حوزه هایی از قبیل: دعاوي راجع به شركت ها و مطالبه وجوه اسناد تجاری ، امور مربوط به ورشكستگي و بانكي و همچنين مالكيت معنوي به موكلان خود پرداخته است.

وکیل حقوقی رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

 

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #اساسنامه #انتقال سهم الشرکه #انحلال شرکت #شرکت اشخاص #شرکت با مسئولیت محدود #شرکت سرمایه ای

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها