عقد جعاله

عقد جعاله

اگر به دنبال تنظیم قرارداد جعاله یا عقد جعاله  مختص خودتان هستید، می‌توانید با برقراری ارتباط با موسسه حقوقی رای مثبت قراردادی مختص خودتان و با در نظر داشتن تمامی شرایطتان داشته باشید.

عقد جعاله :

عقد جعاله یا قرارداد جعاله :فرض کنید حیوان خانگی خود را گم کرده اید و برای اینکه بتوانید آن را زودتر بیابید برای یابنده پاداشی در نظر می گیرید.

به این صورت که روی دیوار محله تان آگهی نموده و اعلام می کنید به هر کس که حیوان مورد نظر را پیدا کند و به شما برساند مبلغ ۱۰۰ هزار تومان مژدگانی می دهید یابنده حیوان را در کوچه پیدا میکند و ان را به شما تحویل می دهد و در مقابل، شما نیز مژدگانی ذکر شده را به او می دهید به این حالت در اصطلاح حقوقی، عقد جعاله گفته می شود.

در این مثال به شما به عنوان متعهد به پرداخت مژدگانی (جاعل)، به یابنده (عامل) و به مژدگانی اعطایی (جُعل) گفته می شود. عقد جعاله یکی از عقود معین در قانون مدنی است که در ماده ۵۶۱ تعریف شده و مطابق مواد بعدی برای آن شروط و ویژگی هایی در نظر گرفته شده است. 

ماده ۵۶۱ تا ماده ۵۷۰

اقسام جعاله

جعاله عام: بیایید برای توضیح این قسم، به مثال اولیه مان بازگردیم:در این مثال شما در آگهی اعلام می کنید هر کس حیوان من را بیابد ۱۰۰ هزار تومان مژدگانی دریافت می کند.

در این جا برای شما به عنوان جاعل فرقی نمی کند که چه کسی حیوان را پیدا کند و صرف پیدا شدن برای شما موضوعیت دارد. به این نوع جعاله، جعاله عام گفته می شود چون مخاطب شما هر کسی می تواند باشد.

جعاله خاص: در این نوع جعاله، شما به عنوان جاعل قصد خود را تنها برای شخص یا اشخاص معینی مطرح می کنید، مثلا به دو نفر از دوستان خود پیشنهاد پیدا کردن حیوان مورد نظر و دریافت مژدگانی را می دهید.

این جا دیگر هر کس موضوعیت ندارد بلکه تنها دوستان شما باید اینکار را انجام دهند و اگر هم کس دیگری حیوان را بیابد، مستحق دریافت جعل نخواهد بود.

 

نکات مربوط به جعاله

۱٫ از جمله شرایط مهم در این عقد به ویژه جعاله عام این است که اولین نفری که کار مورد نظر را انجام می دهد و نتیجه را در اختیار جاعل می گذارد مستحق دستمزد و مژدگانی است نه هرکسی!

۲٫ لزومی ندارد در این عقد، عمل مورد نظر و حتی مژدگانی مشخص و معین باشد؛ در مثال فوق آن چه اهمیت دارد پیدا شدن حیوان است و برای شما مهم نیست پیدا کننده چگونه این کار را انجام می دهد و از چه روش هایی استفاده می کند. 

۳٫ کاری که به موجب جعاله درخواست می شود می بایست عقلایی و مشروع باشد. در نتیجه اگر کسی در قبال فعل حرام یا عملی که در قانون جرم انگاری شده است، تعهد به پرداخت اجرت کند جعاله باطل است.

۴٫ جعاله عقدی است جایز؛ به عبارت ساده تر یعنی اینکه هر کدام از طرفین هر وقت بخواهد و به هر دلیلی می تواند آن را فسخ کند.

البته به این معنا نیست که تعهد جاعل هیچ اثری نداشته باشد؛ اگر عمل مورد نظر جاعل از سوی عامل انجام شده باشد ،دیگر طرفین حق فسخ آن را نداشته و باید به عمل مورد نظر پای بند باشند.

درواقع کار و زحمت عامل مورد حمایت قانون گذار می باشد از این رو در ماده ۵۶۵ عنوان شده است که تا زمانی که عمل انجام نشده طرفین می توانند عقد را به هم بزنند اما اگر جاعل در اثنای انجام آن رجوع کند باید اجرت المثل عمل عامل را بدهد؛ در واقع خسارت نابه جا و هزینه تلاش بیهوده ایشان بایستی پرداخته شود.

ماده ۵۶۱ تا ماده ۵۷۰

 

قرارداد جعاله

قرارداد جعاله عبارت است از التزام شخص به پرداخت اجرتو پاداش معلوم در مقابل عملی، اعم از اینکه عامل، معین باشد یا خیر.

کاری که به موجب قرارداد جعاله ، درخواست می شود، باید مشروع و عقلایی باشد، اگر شخصی، برای ارتکاب جرم یا کاری برخلاف اخلاق حسنه، ملتزم به دادن اجرت شود، جعاله باطل است.

ممکن است برای همه ما پیش آمده باشد که در کوچه و خیابان با آگهی‌هایی مواجه شویم که افراد برای پیدا کردن اشیاء گمشده یا حیوانات خانگی خود پاداش تعیین کرده باشند به گونه‌ای که در آگهی قید می‌گردد در صورتی که شخصی فلان مال یا حیوان گمشده را پیدا کرده و به مالک آن برساند مبلغی به عنوان پاداش دریافت می‌کند ماهیت حقوقی این موضوع “قرارداد جعاله” است.

به این علت که نام قرارداد جعاله و احکام آن در قانون مدنی آمده است از عقود معین به حساب می آید. عقد جعاله متشکل از سه رکن اصلی یعنی جاعل، عامل و جُعل است که در ادامه به تعریف و بررسی ارکان عقد جعاله می‌پردازیم:

جاعل:آن کسی است که تقاضای انجام کاری را دارد.لازم است بدانید که شخص جاعل باید دارای اهلیت باشد یا به عبارتی عاقل، بالغ و رشید باشد و به حکم قانون از تصرف در اموال خود منع نشده باشد.

جُعل یا (جعیله): به آن دستمزد و اجرتی که در برابر انجام دادن کار پرداخت می شود، جعل گفته می شود.
عامل: به کسی می گویند که درخواستی را انجام می ‌دهد.

تنظیم قرارداد جعاله

یک وکیل پایه یک دادگستری و متخصص می تواند با ارائه راهکارهای منطقی و قانونی و حقوقی، نظرات طرفین معامله را جمع آوری و جهت تأمین رضایت هر دو طرف تلاش کند.

همچنین در صورت بروز مشکلات ناشی از معامله، از جمله وجود ایراد در تنظیم قرارداد جعاله ، بهترین شیوه اقامه دعوا و تنظیم دادخواست را ارائه دهد و در صورت بروز مشکل قضایی در هر نوع مشارکت و همکاری، وکیل حقوقی متخصص و عالم می تواند با استناد به موارد مورد نیاز درقرارداد تنظیم شده، به رفع مشکل کمک نموده یا در صورت نیاز اقدامات لازم را جهت فسخ و ابطال قراردادو دریافت خسارت های قراردادی و الزام طرف مقابل به انجام تعهدات ذکر شده در قرارداد انجام دهد.

اگر به دنبال تنظیم قرارداد جعاله ای مختص خودتان یا وکیل خسارت قرارداد هستید، می‌توانید با برقراری ارتباط با موسسه حقوقی رای مثبت و  وکیل قرارداد ،قراردادی مختص خودتان و با در نظر داشتن تمامی شرایطتان داشته باشید.

موسسه حقوقی رای مثبت متشکل از مشاوران حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری مهیا برای ارائه خدمات وکالتی بالاخص در خصوص قراردادهای جعاله به شما می‌باشد.

 

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #اقسام جعاله #جاعل #جُعل #عامل #عقد جعاله

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها