وکیل جرایم رایانه ای

وکیل جرایم رایانه ای

وکیل جرایم رایانه ای یا جرایم اینترنتی :

وکیل سایبری یا جرایم رایانه ای یا جرایم اینترنتی هم توانایی حقوقی و اطلاعات کافی در باره قوانین و مقررات این حوزه را دارد و هم تجربه کافی در دعاوی سایبری را داراست

جرایم رایانه ای چیست؟مصادیق آن کدام است؟

مسولیت کیفری شخص حقوقی در جرایم رایانه ای به چه نحوی است؟

مصادیق محتوای مجرمانه توسط چه کارگروهی تعیین میشود؟

برای طرح دعوا در حوزه جرایم رایانه ای چه اقداماتی باید انجام داد؟

تولد  و شکل گیری جرایم جدید با اختراع و به کارگیری رایانه ها میسر گردید هر چند که همین اختراع سبب تسهیل یا تغییر ارتکاب جرایم سنتی نیز شد اما اهمیت جرایم نوظهور در این زمینه سبب توجه  متخصصین کیفری به اهمیت این اختراع گردید.

جرم رایانه‌ای در متون قانونی تعریف‌نشده است، معمولاً به برشمردن مصادیق آن اکتفا شده است. در جامع‌ترین سند بین‌المللی در این زمینه یعنی کنوانسیون جرائم سایبر ۲۰۰۱ بوداپست هم تعریفی از این جرائم به عمل نیامده است.

پس می‌توان جرائم رایانه‌ای را به دو دسته، جرائم رایانه‌ای سنتی (جرائمی هستند که همان شرایط قانونی را،‌ دارند و استفاده از رایانه تغییری در ماهیت این جرائم به وجود نیاورده است) و جرائم رایانه‌ای مدرن (که رایانه جزئی از ماهیت این جرائم است و قبل از اختراع رایانه امکان ارتکاب آن متصور نبود و توسط قانون‌گذار جدیداً جرم انگاری شده است) تقسیم نمود.

مجرم رایانه‌ای در محیط امن و در خفا با هزینه اندکی به ارتکاب این نوع جرائم می‌پردازد. پیشگیری از ارتکاب این جرائم و احقاق حقوق بزه دیدگان خاص این جرائم، نیازمند آگاه نمودن اشخاص و گروه های سنی مختلف توسط حقوقدانان و دخالت وکلای متخصص در دادرسی‌های این‌گونه جرائم است.

مسلما بزه دیده این جرم از علم تخصص در دفاع از خود ندارد و وکیل جرایم رایانه ای متخصص  یاری گر وی در جریان طرح دعوا و دادرسی عادلانه خواهد بود.

خود مجرم نیز می تواند از وکیل جرایم رایانه ای متخصص بهرمند گردد و با احراز ندامت از کرده خویش، جریان دادرسی را به مسیر درست هدایت نماید و جبران ضرر متضرر و راهنمایی و مشاوره وکیل از مساعدت های قضایی آگاه شده و درخواست واعمال تخفیفات قضایی را تقاضا نماید.

وکلای متخصص موسسه حقوقی رای مثبت در زمینه این جرایم موفقیت های چشمگیری در جهت احقاق حقوق موکلین دست یافته اند که نشان از تدبیر و تجربه این وکلا  دارد.

جرایم رایانه ای چیست؟ مصادیق آن کدام است؟

در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات از ماده ۷۲۹ به جرائم رایانه‌ای پرداخته‌شده است. جرائم رایانه‌ای با اشکال مختلفی صورت می‌پذیرد که عبارتند از: جرائم علیه شخصیت معنوی افراد، جرائم علیه اموال و همچنین علیه امنیت و آسایش عمومی.

ماده ۷۲۹

مصادیق جرائم رایانه‌ای در قانون این‌گونه مقررشده است:

۱)دسترسی غیرمجاز به داده‌های رایانه‌ای یا مخابراتی حفاظت‌شده

۲)شنود غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی سامانه‌های رایانه‌ای، مخابراتی و امواج الکترومغناطیسی یا نوری

۳)جاسوسی رایانه‌ای که خود شامل چند مورد است:

الف: دسترسی غیرمجاز ‌به داده‌های سری در حال انتقال یا ذخیره‌شده.

ب: در دسترس قرار دادن غیرمجاز داده‌های سری در حال انتقال یا ذخیره‌شده.

د: نقض تدابیر امنیتی جهت دسترسی به داده‌های سری.

ه: بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم رعایت تدابیر امنیتی از سوی مأموران مسئول حفاظت داده‌ها که منجر به دسترسی اشخاص فاقد صلاحیت به داده‌های سری شود.

داده‌های سری، منظور داده‌هایی است که افشای آن‌ها به امنیت کشور یا منابع ملی لطمه می‌زند.

۴)جعل رایانه‌ای یا استفاده از داده‌های رایانه‌ای با علم به مجعول بودن آن‌ها.(جعل رایانه ای هرگونه تغییر و تحریف یا متوقف سازی غیر مجاز، داده‌های رایانه‌ای است که به ایجاد داده‌های نامعتبر منتهی شود یا برای به کارگیری آن‌ها  به منزله داده‌های معتبر، در راستای هدف غیر قانونی. )

۵)تخریب و اخلال در داده‌ها رایانه‌ای یا مخابراتی.

۶)سرقت رایانه‌ای (موضوع جرم سرقت رایانه‌ای محدوده وسیع‌تر از سرقت سنتی دارد چراکه اطلاعات و داده‌هایی که جنبه مالی هم ندارند را نیز، در بر می‌گیرد) و کلاهبرداری رایانه‌ای (وکیل کلاهبرداری ).

۷)انتشار، توزیع، معامله داده حاوی مطالب مستهجن یا تولید و نگهداری آن‌ها به‌قصد تجارت یا افساد. تحریک و ترغیب و تهدید و تطمیع افراد برای دستیابی به محتویات مستهجن یا شیوه دستیابی به آن‌ها را تسهیل نمودن یا آموزش دادن. ترغیب، تهدید، ‌دعوت یا فریب افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‌آمیز یا تسهیل و آموزش آن‌ها از طریق سامانه‌های رایانه‌ای مخابراتی. (این جرم را می توان جرم علیه عفت و اخلاق عمومی رایانه‌ای نامید.)

۸)هتک حیثیت افراد با انتشار فیلم و صوت و عکس دیگری با علم به تغییر یا تحریف آن‌ها.

۹)انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی افراد بدون رضایت آن‌ها به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا در دسترس قرار دادن آن.

۱۰)انتشار اکاذیب و یا نقل‌قول از اشخاص حقیقی و حقوقی برخلاف حقیقت به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای مخابراتی با قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی.

شایع ترین نوع این دسته از جرایم که در جامعه اتفاق می افتد، کپی کارتهای بانکی و اطلاعات ان از طریق دستگاه های اسکیمر می باشد، و مجرم با در دست داشتن کارت بانکی و رمز آن، اطلاعات کارت را روی کارت فیک کپی کرده و موجودی حساب صاحب کارت را برداشت می نماید.

مورد شایع دیگر در مرزهای کشور رخ میدهد و اتباع کشورهای دیگر  که ساکن در ایران می باشند جهت تماس با خویشاوندان خود از کارت های تلفنی استفاده می نمایند و درصد کمی از مبلغ کارت مالیات تعلق یافته به دولت است ،

اما شرکتهای ارتباطاتی متخلف با نصب تجهیزات دریافت فرکانس در مرز و دور زدن مقررات دولت، خود به عنوان ارایه دهنده این خدمات مبلغ هنگفتی از این مصرف کنندگان دریافت می نمایند، بدون اینکه، وجهی بابت مالیات پرداخت نمایند.

با تسط به علم فناوری داده ها می توان بسیاری از جرایم را کشف و  تحت تعقیب قرار داد، به عنوان مثال در شرکتهای هرمی که کل دادهای شرکت و اطلاعات اعضا و موسسین و زیر شاخه ها در بستر اینترنت یا هارد دیسک دستگاههای ان شرکت ذخیره می شود  با قفل گشایی رمز  و دسترسی به اطلاعات  ذخیره شده می توان میزان مسولیت هر یک از اعضا را تشخیص  و مورد تعقیب قرار داد و به عنوان یکی از ادله اثبات جرم به آن استناد نمود.

لازم به ذکر است در  تعقیب برخی شرکتهای هرمی به سبب  عدم دسترسی به base data  قرار منع تعقیب به جهت عدم دسترسی به ادله صادرشده است.

بسیاری از جرایم دیگر نیز در اینده به جهت پیشرفت این فناوری به وقوع می پیوندد و در کشور ایران نیز به جهت قشر بالای استفاده کنندگان از فناوری، در معرض ارتکاب یا زیان دیدن از این دسته جرایم می باشند.

مشورت و اخذ راهنمایی از وکلای متخصص این حوزه سبب جلوگیری از ارتکاب این جرایم یا متضرر نشدن از آن است که لازم است این مراجعه می بایست به موقع صورت پزیرد.

مسئولیت کیفری داشتن شخص حقوقی در تحقق جرم رایانه ای :

امکان مسئولیت کیفری داشتن شخص حقوقی پیش‌بینی‌شده است، چنانچه که جرم به نام و در راستای منافع آن ارتکاب یابد. علاوه بر مقرر شدن سه تا شش برابر حداکثر جزای نقدی جرم ارتکابی، قانون مجازاتی را مخصوص شخص حقوقی، تعیین نموده است.

موضوع قابل‌توجه دیگر تعیین جزای نقدی یا تعطیلی موقت برای ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی در صورت خودداری عمدی از فیلتر کردن محتوای مجرمانه یا بی‌مبالاتی در فراهم آوردن زمینه دسترسی به محتویات غیرقانونی داده‌ها.

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه :

به‌موجب همین قانون، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در محل دادستانی کل کشور تشکیل می‌شود. وظایف این کمیته رسیدگی و تصمیم‌گیری نسبت به شکایات راجع به مصادیق فیلتر شده و تقدیم گزارش به روسای قوای سه‌گانه و شورای عالی امنیت ملی در خصوص روند فیلتر محتوای مجرمانه می‌باشد.

این کمیته‌ای با حضور وزارتخانه‌های اطلاعات، ارشاد، آموزش‌وپرورش، صداوسیما، ارتباطات و سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شد تا درباره فیلترینگ سایت‌ها  تصمیم‌گیری کند.

اقدامات لازم برای طرح دعوای جرم رایانه ای :

مراجعه به دادسرای تخصصی یا وکیل جرایم رایانه ای و تقدیم درخواست شکایت و خرید تمبر آن و به همراه داشتن مدارک و ارائه تمام آنها لازم است. بعد پرونده تشکیل می‌شود و رسیدگی به جریان می افتد.

باتوجه به حساسیت پرونده و تخصصی بودن آن، موضوع به پلیس فتا نیز ارجاع می‌شود، در صورتی که فرد یا افراد مظنون از سوی شاکی معرفی نشوند، گروه های تخصصی پلیس فتا، شناسایی این افراد و پیگیری آن‌ها را برعهده دارند.

پیگیری این دعوا از طریق وکیل جرایم رایانه ای  متخصص و با تجربه  مورد تاکید است، چراکه اگر ادعای جرم اثبات نشود، در حکم افترا خواهد بود و آثار سویی را برای شاکی در پی خواهد داشت.

 

خدمات موسسه حقوقی رای مثبت

پیچیدگی‌های دادرسی جرایم رایانه ای به دلیل وقوع آن در محیط مجازی و ماهیت خاص ادله اثبات آن،‌ مشکلاتی در دادرسی این‌گونه جرائم وجود دارد،  پیش‌بینی دادسرای تخصصی برای این جرم توسط قانون‌گذار و دستگاه قضایی، لزوم دخالت وکیل جرایم رایانه ای مجرب را می‌طلبد.

مؤسسه حقوقی رای مثبت، با اتکا بر عنایات الهی و با اعتقاد بر حاکمیت قانون، اخلاق حرفه‌ای و احترام متقابل، با التزام به اصل صداقت و رعایت اصل محرمانگی، با بهره‌گیری از تخصّص، دانش و تجارب برترین و زبده‌ترین وکیل پایه‌ یک دادگستری و وکیل کیفری  ، ، کارشناسان ارشد و مشاورین حقوقی، تحت مدیریت آقای احسان سهرابی کاشانی، .

دعاوی سایبری :

با گسترش روزافزون فضای مجازی و استفاده از اینترنت و تکنولوژی های جدید در کنار محاسن بی شماری که این عرصه دارد شاهد سوءاستفاده ها و معایبی نیز هستیم که بعضا می توان گفت این موارد اجتناب ناپذیر بوده و باید با دقت و آگاهی بیشتر از آن دوری نمود.اما بعضا مواردی پیش می آید که در تعریف حقوقی بدان جرایم سایبری گویم.

جرایمی که در فضای مجازی و در بستر اینترنت صورت می گیرد.این دعاوی صرفا یک دعوای حقوقی نیست و لزوم دانش فنی و تخصصی در زمینه علوم کامپیوتری در آن الزامیست.گروه وکلای رای مثبت با بهره گیری از متخصص ترین وکیل جرایم سایبری می تواند راه گشای مشکلات حقوقی شما عزیزان باشد.

وکیل سایبری :

با رشد تکنولوژی و به وجود آمدن پدیده ای به نام اینترنت در دنیا ، مناسبات افراد و ارتباطات آنها دچار تحولات عظیمی شده است.امروزه بسیاری از ارتباطات افراد در فضای مجازی و اینترنت میگذرد.

تحولات دنیای مجازی با سرعتی بسیار رو به افزایش است به گونه ای که امروزه زندگی بدون اینترنت و فضای سایبر تقریبا غیر ممکن بوده و مشاغل و ارتباطات بسیاری چه مستقیما و چه غیر مستقیم با اینترنت سروکار داشته و از این راه گسترش می یابد.

فارغ از فضای کاری و شغلی که در بستر اینترنت صورت می پذیرد ، طی سالهای گذشته شاهد رشد بی سابقه شبکه های مجازی و اجتماعی هستیم که مورد استقبال میلیون ها نفر در کشورمان قرار گرفته است.

امروزه اغلب ارتباطات و مراودات اشخاص در این فضا صورت می گیرد که دارای مزایای فراوانی است که شمارش آن در این مقال نمی گنجد.

شایان ذکر است در کنار محاسن بی شمار فضای سایبری ، معایبی نیز به این عرصه وارد است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد سواستفاده های فراوانی از اشخاص در جنبه های مختلف بوده ایم.

فضای مجازی و اینترنت باعث گردیده دیگر فضای خصوصی و امنی که افراد در گذشته داشته اند بی معنا شود و همین امر باعث بروز مشکلات عدیده ای برای کاربران گشته است.

به همین دلیل است که در سالهای اخیر حجم پرونده ها در جرایم سایبری بسیار افزایش یافته که این امر نشانگر سواستفاده از اشخاص در این بستر می باشد.

برای مقابله با این پدیده علاوه بر این که افراد و کاربران باید دانش و اطلاع خویش را برای استفاده از این تکنولوژی بالا ببرند ، لازم است در زمانی که مشکلی برایشان ایجاد می شود و درگیر یک دعوای سایبری می شوند از مشاوران و وکیل جرایم سایبری بهره مند گردند تا کمترین آسیب به ایشان وارد آید.

وکیل سایبری کیست :

همانگونه که مطرح شد عده ای به دنبال سواستفاده از فضای سایبری و تعرض به حقوق دیگران هستند و همین امر موجب مشکلات عدیده ای برای کاربران فضای مجازی گشته است.

در این مرحله است که نقش یک وکیل سایبری خود را نمایان می سازد.یک وکیل سایبری کسی است که هم توانایی حقوقی و اطلاعات کافی در باره قوانین و مقررات این حوزه را دارد و هم تجربه کافی در دعاوی سایبری را داراست.

دعاوی سایبری نیازمند پیگیری و ممارست یک وکیل جرایم سایبری می باشد و ایشان باید بتواند با بهره گیری از تخصص اشخاص خبره در این حوزه و مطابقت ادله و اطلاعات ایشان با قوانین جاری بهترین نتیجه را برای موکل خویش بدست آورد و از حقوق و آبروی تضییع شده ایشان دفاع نماید.

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت :

موسسه وکلای رای مثبت با سابقه ای طولانی و با بهره مندی از بهترین وکیل جرایم سایبری موفق به ثبت آمار بالایی از موفقیت در دعاوی سایبری گشته است.

وکیل جرایم سایبری موسسه با تسلط کافی بر قوانین و مقررات دعاوی سایبری و تجربه بالا در این دعاوی توانسته اند رضایت موکلین خویش را بدست آورند و از  ایشان به بهترین نحو دفاع نمایند.

با توجه به این که در بعضی دعاوی سایبری مسائل شخصی و خصوصی دیگران مطرح است امین بودن و رازداری یکی دیگر از شاخصه های وکیل سایبری می باشد که وکلای موسسه رای مثبت نماد امانتداری و حفظ اسرار موکلین خویش می باشند.

وکیل سایبری خانم :

همانطور که بحث گردید در بسیاری از دعاوی سایبری مسائل خصوصی و شخصی افراد از جمله عکس های شخصی و یا چت های خصوصی افراد مورد سواستفاده قرار می گیرد و بعضا موکلین خانم مطلوب نظرشان آن است که یک وکیل سایبری  خانم در کنارشان باشد. وکیل سایبری خانم علاوه بر تخصص و تبحر در دعاوی سایبری می تواند همراه و راز دار خوبی برای موکلین خانم باشد و عموما موکلین خانم با ایشان احساس قرابت و نزدیکی بیشتری دارند که همین امر می تواند به پیشبرد پرونده و کسب نتیجه مطلوب کمک شایانی نماید.

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با همکاری وکیل جرایم سایبری خانم که در این بسیار متخصص و حرفه ای هستند همراه و امین موکلین خود خواهد بود.

 

 

Rate this articles
اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
4 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
سمانه
2 سال ها قبل

سلام یک شخص بی نان و نشان در تلگرام منو تهدید کرده که شمارمو پخش میکنه . من نه میشناسمش نه شماره به کسی دادم نه ایشون عکس و آیدی داره نه هیچی. اگه ازش شکابت کنم میتونن پیگیری کنن و دستگیرش کنن ؟
اگه دلیت اکانت کنه اصلا دستم به جایی بند هست؟

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  سمانه

سلام از طریق پلیس فتا قابلیت پی گیری دارد.

نورا
1 سال قبل

سلام ادمین یک کانال تلگرامی اول من رو فریب داد که ازش فایل صوتی دارم و من رو عضو کانال vip ش کرد بعد دو روز من رو حذف کرد بهش اعتراض کردم که تکلیفت با خودت مشخص نیست بهم فحاشی کرد بهم گفت بی خانواده و گربه صفت میتونم ازش شکایت کنم؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  نورا

سلام بله به اتهام فحاشی در فضای مجازی می توانید شکایت کنید.

برچسب ها

  #جاسوسی رایانه‌ای #جرایم رایانه ای #جعل رایانه‌ای #دسترسی غیرمجاز به داده‌های رایانه‌ای یا مخابراتی حفاظت‌شده #کلاهبرداری رایانه‌ای #وکیل متخصص جرایم رایانه ای

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها