قولنامه و مبایعه نامه

قولنامه و مبایعه نامه

 

 مبایعه :

طبق ماده ۱۸۳ قانون مدنی عقد عبارت است از یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر متعهد به انجام امری می شود ، تعهد به انجام امری می تواند تعهد به تملیک مالی باشد ، به زبان ساده یک نفر یا چند نفر متعهد می‌شود یک مالی را چه منقول (مانند ماشین یا یک کالا) و یا چه غیر منقول (مانند ملک )به تملیک یک یا چند نفر دیگر در آورند ( انتقال مالکیت به دیگری) که به آن عقد بیع گفته می‌شود

ماده ۱۸۳

عقد بیع در اصطلاح حقوقی طبق ماده ۳۳۸ قانون مدنی به تملیک عین به عوض معلوم گفته میشود

ماده ۳۳۸ تا ماده ۳۴۴

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه :

قولنامه چیست: قولنامه نوشته ایست یک یا چند نفر و عده ای به انتقال مادی در مقابل یک یا چند نفر دیگر می دهند ( وعده بیع) – در واقع می‌توان گفت قولنامه یک قرارداد خصوصی بین طرفین است طبق ماده ۱۰ قانون مدنی که بیان می‌دارد:  قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد می کنند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.

ماده ۱ تا ماده ۱۰

قولنامه وعده انجام تعهدی چون انتقال مال است پس تنها با تنظیم قولنامه انتقال مال صورت نمی گیرد بنابراین نمیتواند با داشتن قولنامه دیگری را ملزم به انجام امری نمود همچون انتقال مال مگر آنکه در قولنامه تنظیمی میان ٢ طرف شرط شده باشد به طور مثال ٢ نفر در قولنامه به عنوان فروشنده و خریدار شرط کرده باشند فروشنده ملزم است به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی مال معین بنام خریدار و خریدار ملزم است به پرداخت مبلغ به عنوان ثمن معامله به فروشنده

 

مبایعه نامه چیست :

مبایعه نامه سند یا نوشته ایست که با تنظیم آن یک یا چند نفر توافق بر انتقال مال با یک یا چند نفر دیگر می کنند بنابراین به محض تنظیم مبایعه نامه انتقال مال صورت میگیرد و طرفین نمیتوانند مبایعه نامه را انکار نموده و فروشنده حق انتقال به غیر را ندارد.

 

بنابراین تفاوت قولنامه و مبایعه نامه زمانی که قولنامه ای بین دو نفر تنظیم شده باشند با تنظیم این قولنامه تنها وعده یا تعهدی برای انجام عقد بیع وجود دارد پس الزامی برای طرفین وجود ندارد و با شرطی که بین طرفین منعقد میشود طرفین را ملزم به انجام تعهد خویش میکند و در صورتی که هر یک از طرفین از انجام تعهد خویش خودداری نماید طرف دیگر میتواند به استناد شرط موجود در قولنامه ، شخصاً یا توسط وکیل مجرب الزام دیگری را به انجام تعهد از طریق مراجعه به دادگاه صالح بخواهد.

در مبایعه نامه به محض انعقاد مبایعه نامه انتقال مال صورت میگیرد و مال مورد بیع متعلق به خریدار میباشد و فروشنده ملزم است مبیع (مال ) را طبق سند رسمی بنام خریدار کند و خریدار نیز ثمن معامله را کامل به فروشنده پرداخت کند و اگر هر یک از انجام تعهد خودداری کنند طرف دیگر می تواند شخصاً یا توسط وکیل مجرب الزام دیگری را به انجام تعهد از طریق مراجعه به دادگاه صالح بخواهد

 

دادخواست الزام به انجام تعهد (الزام به تنظیم سند) به استناد قولنامه یا مبایعه نامه طبق ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی اگر در خصوص یک مال منقول (مانند اتومبیل، کالا و …) باشد دادگاه محل اقامت خوانده و اگر خوانده در ایران نباشد دادگاه محل سکونت موقت  خوانده – و در خصوص مال غیرمنقول (مانند ملک) دادگاه محل وقوع ملک میباشد

تنظیم دادخواست الزام به انجام تعهد شخصا یا توسط وکیل مجرب در دفاتر خدمات قضایی تنظیم و به دادگاه صالح ارجاع میشود و از جمله ادله و منضمات لازم برای تنظیم دادخواست  الزام به تنظیم سند ، قولنامه یا مبایعه نامه تنظیمی میان خواهان و خوانده مورد نیاز است.

هزینه دادرسی برای این دعوی مطابق هزینه دادرسی دعاوی مالی میباشد ، طبق خواسته ، اگر خواسته شما الزام به تنظیم سند رسمی مال غیرمنقول (یک ملک )باشد هزینه دادرسی مطابق ارزش منطقه ای ملک تعیین میشود و اگر خواسته الزام به تنظیم سند مال منقول (خودرو و .. ) باشد هزینه دادرسی برای مالی که تا ٢٠ میلیون ارزش داشته باشد  ۵/۲ درصد ارزش مال و برای مال بیشتر از ٢٠ میلیون به میزان ۵/۳ درصد ارزش خواسته میباشد..

ماده ۱۰ تا ماده ۲۵

به همین خاطر توصیه می شود در تنظیم قولنامه ها حتما یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص به امور حقوقی به خصوص بحث تنظیم قرارداد ها را به همراه داشته باشید. موسسه حقوقی رای مثبت متشکل از وکلای پایه یک متخصص در امور حقوقی و قراردادها در تنظیم قولنامه های شما همراهتان خواهد بود و تمامی نکات تنظیم یک قرارداد بی نقص را به شما یادآوری خواهد کرد.

 

 

متأسفانه عدم استفاده از مشاوره حقوقی با وکیل قرارداد قبل از تنظیم قرارداد با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در این زمینه باعث بروز مشکلات فراوانی می شود .و در بسیاری موارد تنظیم قرارداد توسط وکیل خسارت قرارداد می تواند مانع بروز این مشکلات شود.

 

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و قولنامه و … می‌باشد.

 

وکیل مبایعه نامه :

مبایعه نامه سندی است که به واسطه آن هریک از طرفین خریدار و فروشنده میتوانند در ارتباط با مال مورد معامله خود با یکدیگر توافق کنند.

مبایعه نامه تنها برای املاک نیست و برای خرید و فروش هر مالی مورد استفاده قرار میگیرد، مثل خودرو،زمین و…

یکی از سوالاتی که در مورد مبایعه نامه مطرح میشود این است که آیا قولنامه با مبایعه نامه تفاوت دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت:شاید به نظر تفاوتی نداشته باشند اما از نظر حقوقی تفاوت هایی میان مبایعه نامه و قولنامه وجود دارد.
در مبایعه نامه بعداز اینکه قرارداد منعقد شد، لازم است وجهی را به فروشنده پرداخت کنید و فروشنده درازای دریافت وجه باید سند مال مورد مبایعه نامه را به نام شما انتقال دهد .
در قولنامه نباید بعداز تنظیم قرارداد وجه را به فروشنده پرداخت کنید بلکه شما با این تعهد نامه درواقع از فروشنده قول خواهید گرفت که تا آماده کردن وجه اولیه مال مورد معامله را به شخص دیگری نفروشد.

عقد بیع از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که امروزه با رواج خرید و فروش و معاملات،اشخاص ناگزیر به انعقاد قراردادی هستند تا بتواند به آسانی و باخیال مطمئن تری معاملات خویش را به هدف مورد نظر برسانند.

یکی از مهم ترین موضوعات معاملات، خرید و فروش املاک است و لازم است که در صورتی که مبایعه نامه ایی را با موضوع خرید و فروش املاک تنظیم می نمائیم؛از تمامی شرایط و جزئیات لازم آگاهی یابیم چرا که عدم آگاهی ما می تواند منجر به خساراتی جبران ناپذیر گردد،

برای همین نیاز است که با کسب اطلاعات بیشتردر زمینه عقود و قراردادها از مشکلات و اختلافات آینده پیشگیری نمائیم.
در حال حاضر مبایعه‌نامه‌ها در آژانس‌ها یا همان بنگاه‌های خرید و فروش املاک و بر روی فرم‌های چاپی از پیش تعیین شده، تنظیم و نگارش می‌شوند و طرفین قرارداد امکان تغییرات اساسی در متن مبایعه را ندارند اما باید توجه داشت که هر یک از طرفین معامله بخواهند متنی علاوه بر آنچه در فرم‌ها وجود دارد به قرارداد اضافه کنند،

می‌توانند در بخش توضیحات مبایعه‌نامه این کار را انجام دهند بنابراین حتی در صورتی که یکی از طرفین با بندهایی از مبایعه‌نامه پیش فرض، مخالف باشد، امکان قید حذف بند مذکور در بخش توضیحات وجود دارد.نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که تنظیم مبایعه‌نامه در فرم‌های چاپی از پیش تعیین شده، سند عادی محسوب می‌شود و مزایای سند رسمی را ندارد.

بهتر است مبایعه‌نامه توسط شخصی غیر از متعاملین(طرفین قرارداد) نوشته شود و برای نگارش آن صرفاً از یک خودکار استفاده کنید و به هیچ عنوان از دو نوع خودکار استفاده نشود؛ ضمن اینکه، شخصی که قرارداد را می‌نویسد، دارای خط خوش و خوانا باشد.

در مبایعه‌نامه باید اطلاعات هویتی خریدار یا خریداران و فروشنده یا فروشندگان براساس کارت ملی و شناسنامه تکمیل شود و به صرف اظهار شخص اکتفا نکنید.
با توجه به اینکه در حال حاضر خرید و فروش هر مالی نیازمند تنظیم مبایعه نامه می باشد،

بهتر است برای جلوگیری از ضرر های هنگفتی که در پس تنظیم قرارداد های غیر کارشناسی وجود دارد اعم از کاهش ارزش پول یا افزایش قیمت مال به صورت روزانه طرفین برای تنظیم مبایعه نامه به وکیل متخصص در تنظیم مبایعه نامه مراجعه کنند تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند در همین راستا موسسه حقوقی رای مثبت با در اختیار داشتن وکلایی حرفه ای در تنظیم مبایعه نامه و قرارداد این نوید را به شما می دهد که با سپردن قرارداد هایتان به ما خیالتان از بابت دقیق بودن قرارداد آسوده خواهد بود.

برای اخذ مشاوره از وکیل تنظیم مبایعه نامه یا طرح دعوا در خصوص مبایعه نامه و یا دعاوی ناشی از قراردادها با ما تماس بگیرید.

به همین خاطر توصیه می شود در تنظیم قولنامه ها حتما یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص به امور حقوقی به خصوص بحث تنظیم قرارداد ها را به همراه داشته باشید. موسسه حقوقی رای مثبت متشکل از وکلای پایه یک متخصص در امور حقوقی و قراردادها در تنظیم قولنامه های شما همراهتان خواهد بود و تمامی نکات تنظیم یک قرارداد بی نقص را به شما یادآوری خواهد کرد.

 

 

متأسفانه عدم استفاده از مشاوره حقوقی با وکیل قرارداد قبل از تنظیم قرارداد با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در این زمینه باعث بروز مشکلات فراوانی می شود .و در بسیاری موارد تنظیم قرارداد توسط وکیل خسارت قرارداد می تواند مانع بروز این مشکلات شود.

 

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و … می‌باشد.

 

 

 

Rate this articles
اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
6 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
ناصر
1 سال قبل

سلام مفید بود ، چگونه میتوانم مشاوره ی بیشتری بگیرم

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  ناصر

سلام شما می توانید جهت مشاوره تخصصی با شماره موسسه به شماره ۰۲۱۷۸۳۵۱ و یا ۰۹۱۲۱۰۰۱۶۱۴ تماس بگیرید . با تشکر

عزیز اله کریمیان
1 سال قبل

سلام سوالی داشتم مبنی بر این که اگر در قولنامه شرط فسخ گذاشته شده باشد ولی زمانی برای آن قید نشده باشد آیا طرفین در هر زمانی میتوانند تقاضای فسخ کنند یا خیر ؟
از بذل توجهی که میکنید تشکر میکنم.

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل

سلام اگر شرط فسخ مدت نداشته باشد هم شرط و هم عقد باطل است .

احسان
6 ماه ها قبل

سلام در مبایعه نامه، امکان شرط عدم فروش تا تاریخ معین وجود دارد؟

Admin
احسان سهرابی
5 ماه ها قبل
Reply to  احسان

سلام اصولا در مبایعه نامه ها چنین شرطی وجود ندارد.

برچسب ها

  #قولنامه و مبایعه نامه

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها