وکیل نفی نسب

وکیل نفی نسب

یکی از مهمترین دعاوی حقوقی ، دعاوی خانواده بوده که صلاحیت رسیدگی به آن در دادگاه های خانوده میباشد . از مهمترین دعاوی خانوادگی می توان به دعوی نفی نسب و یا اثبات نسب اشاره کرد . در مواجه با اینگونه دعاوی بهتر است از وکیل متخصص خانواده استفاده نمود . در موسسه حقوقی رای مثبت بهترین وکیل نفی نسب و وکیل اثبات نسب را میتوانید داشته باشید. به شما پیشنهاد میدهیم تا انتهای مقاله همراه با ما باشید. 

وکیل نفی نسب و یا وکیل اثبات نسب

وکیل دعوی نفی نسب و یا اثبات نسب وکیل حقوقی متخصصی است که تمرکز بیشتر کاری خود را دعاوی خانواده قرار داده و از قوانین این حوزه از جمله قانون مدنی ، قانون حمایت از خانواده ، قانون امور حسبی و آیین دادرسی مدنی و آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی قوه قضاییه در خصوص دعاوی خانواده و بالاخص دعوی نفی نسب اگاهی کامل داشته و با تسلط بر قوانین موضوعه و تسلط بر فنون دفاع در امور حقوقی و خانواده از حقوق موکلین خود حمایت تخصصی می نماید .

در اینگونه دعاوی وکیل نفی نسب و یااثبات نسب در صدد است با ادله  اثبات دعوی و استفاده از آزمایش های تخصصی DNA در پزشکی قانونی نسب شخصی را به دیگری اثبات و یا نفی نمایند . در مواجه با اینگونه دعاوی ،خواهان درخواست اثبات نسب خود را به شخص خاصی و یا اشخاص ذینفعی درخواست نفی نسب شخصی را از خود از دادگاه درخواست می نمایند . که در اینجاست که حضور یک وکیل نفی نسب و اثبات نسب پایه یک دادگستری با عنایت به دانش و تجربه ای تخصصی خود می تواند در موفقیت در یک پرونده بسیار هائز اهمیت باشد .

وکیل دعوی نفی نسب 

در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت دعاوی و موضوعات به صورت تخصصی و موضوعی به وکلای متخصص آن رشته ارجاع می گردد . در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت یکی از مهمترین دعاوی که به صورت تخصصی به آن پرداخته می شود و در آن حوزه مشاوره تخصصی و قبول وکالت انجام می شود دعاوی خانوادگی و از مهمترین آن دعوی نفی نسب و یا اثبات نسب می باشد . وکلای دعوی نفی نسب و یا اثبات نسب و همچنین دعاوی خانواده در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت مشکل از وکلای پایه یک دادگستری اعم از خانم و آقا می باشند که با ارائه مشاوره های تخصصی و قبول وکالت از بدو ایجاد مشکل و تشکیل پرونده تا صدور حکم قطعی در کنار و همراه موکلین خود بوده و از حقوق آنان حمایت تخصصی می نمایند . 

پیش از وارد شدن به این بحث بهتر است  با واژه نسب بیشتر آشنا شویم:

نسب در اصطلاح حقوقی به معنای رابطه طبیعی و خونی است که یک شخص را به افراد دیگری مربوط می سازد؛ در واقع رابطه خویشاوندی بین دو نفر است که یکی از ایشان از نسل دیگری است مثل خود شما که از نسل پدرتان هستید و یا اینکه هر دو نفر از نسل شخص دیگری هستند مانند شما و خواهر و برادرتان که باز از نسل پدرتان هستید.

انواع نسب

نسب پدری: اثبات این نسب به ویژه اگر ناشی از یک رابطه قانونی و ضابطه مند نباشد امری دشوار است، البته باید گفت که در مورد ازداوج های شرعی با نکاح موقت این امر به مراتب سخت تر خواهد بود. هرچند که امروزه با ازمایش های ژنتیکی و DNA می توان به رابطه میان دو نفر پی برد اما به دلیل گرانی و در دسترس نبودن در روستاها، کاربردی عام و همه جانبه ندارد.

نسب مادری: اثبات این نسب نسبت به نسب پدری به مراتب ساده تر است زیرا دوران بارداری و زایمان قابل پنهان کاری نیست و به ویژه اینکه طبق قانون ثبت احوال، تولد هر کودک تا ۱۵ روز پس از تولد باید به ثبت رسیده  و نبست به اخذ شناسنامه اقدامات لازم صورت پذیرفته باشد

اقسام نسب

  1. نسب قانونی: مبنای این نوع نسب، ازدواج و رابطه مشروع میان زن و مرد است و انعقاد نطفه می بایست در زمان برقراری ارتباط قانونی طرفین صورت گرفته باشد و همین نوع نسب است که از حمایت قانون و قانون گذار برخوردار می باشد. نسب کودکی که در فاصله بین ۶ الی ۱۰ ماه از رابطه جنسی زن و شوهر شکل گرفته باشد قانونی می باشد، یعنی قانون گذار فرض را بر این می گذارد که طرفین در این مدت به یگدیگر وفادار بوده اند که در اصطلاح حقوقی به این امر، اماره فراش گفته می شود.

به شما پیشنهاد داده میشود وکیل حضانت را نیز مشاهده نمایید.

  1. نسب در حکم قانون: گاهی ممکن است زن یا مرد به تصور اینکه در زوجیت با طرف دیگر هستند، با یکدیگر رابطه برقرار نمایند و در این بین فرزندی متولد شود، به این نوع رابطه نزدیکی به شبهه یا وطی به شبهه گفته می شود. قانون گذار برای این امر دو فرض را در نظر می گیرد:
  • یکی از طرفین نسبت به این موضوع که رابطه قانونی با طرف دیگر ندارد آگاه نیست که در این صورت آن فرزند متعلق به این شخص ناآگاه خواهد بود و به شخصی که از این امر آگاهی دارد ملحق نمی گردد.
  • هر دو طرف نسبت به مشروع نبودن رابطه خود ناآگاه هستند که در این صورت قانون گذار، فرزند مذکور را متعلق به هر دو نفر می داند.

 

در ماده ۱۱۶۵ قانون مدنی در این خصوص می خوانیم: “طفل متولد از نزدیکی به شبهه فقط متعلق یه طرفی می شود که در اشتباه بوده و در صورتی که هر دو در اشتباه باشند طفل متعلق به هر دو خواهد بود.”

گاهی شرایطی پیش می آید که باعث باطل شدن و به نوعی از بین رفتن یک ازدواج شود؛ باید دانست که برخلاف تصور عموم یک ازدواج صرفا  با طلاق نیست که پایان می یابد بلکه شرایط و امور دیگری نیز وجود دارند که می توانند کیان یک خانواده را از هم بگسلند که در جای خود مورد بحث قرارگرفته است . حال اگر زوجین از این دسته از امور اگاه نبوده و به تبع آن از بطلان ازدواج خود بی خبر باشند، ارتباطی منتج به تولد کودکی با هم برقرار نمایند تکلیف او چه می شود؟

به شما پیشنهاد میشود وکیل فسخ نکاح را نیز مشاهده کنید.

در این جا نیز قانون گذار دو فرض را پیش بینی کرده است، یا یکی نسبت به این امر آگاهی ندارد که نسب طفل فقط نسبت به او مشروع است و گاه هر دو طرف بی اطلاعند که نسبت این طفل نسبت به هر دو مشروع خواهد بود.

ماده ۱۱۶۶ قانون مدنی در این خصوص اشعار می دارد:”هر گاه به واسطه وجود مانعی نکاح بین ابوین (پدر و مادر) طفل باطل باشد، نسب طفل نسبت به هر یک از ابوین که جاهل به وجود مانع بوده مشروع و نسبت به دیگری (که آگاه بوده است) نامشروع خواهد بود. در صورت جهل هر دو نسب طفل نسبت به هر دو مشروع است.”

  1. نسب غیرقانونی: منظور از این نسب، نسب ناشی از زناست و قانون گذار از طفل متولد از زنا حمایت نمی کند و ماده ۱۱۶۷ قانون مدنی در این خصوص مقرر می دارد:” طفل متعلق از زنا ملحق به زانی و زانیه نمی شود” که به نظر می رسد انتقادات زیادی به قانون گذار محترم در این راستا وارد می باشد؛ درست است که در نظامی که پایه و اساس آن را دین مبین اسلام و آموزه های ائمه معصومین علیهم السلام شکل داده، نباید در جهت حمایت از گناهکاران گام برداشت و می بایست دست به مجازات ایشان زد اما کودگ بی گناهی که در نتیجه یک رابطه نامشروع و نادرست شکل گرفته در این امر بی تقصیر بوده است و به نظر می رسد این قانون تنبیهی است برای کودک تا والدین مجرم ایشان!!! کودکی که از این رابطه متولد می شود تا آخر عمر بار ولدالزنا بودن را به دوش می کشد و از طرفی هیچ حقوقی در جامعه نداشته و هیچ قانونی از ایشان حمایت نمی کند؛ ارثی به ایشان تعلق نمی گیرد و آینده ناگواری در انتظارش خواهد بود. به نظر می رسد در این راستا می بایست قوانین در جهت کم کردن معضلات جامعه گام بردارند و تدوین قوانین کارامدتری از مقنن محترم انتظار می رود.

به شما پیشنهاد میشود مقاله وکیل روابط نامشروع را نیز مطالعه کنید.

ماده ۱۱۵۸ تا ماده ۱۱۶۷

دعوای نفی نسب

این دعوا زمانی مطرح می شود که مشروعیت نسب محل تردید است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد  تعلق طفل به مادر کمتر مورد اختلاف بوده و آنچه بحث بیشتری را می طلبد تعلق ایشان به پدر است. در واقع خواهان در این دعوا پدری است که ادعا می کند نسبتی با طفل متولد شده ندارد. در این دعوا باید گفت که شواهد و امارات به ویژه اماره فراش به سود مادر است و اینجا این پدر است که باید عدم تعلق طقل به خودش را ثابت کند و می بایست بتواند خلاف اصل پیش رفته و با اسناد و مدارک لازم، پیروز میدان باشد؛ هرچند که این پیروزی کام هیچکس را شیرین نمی کند!

نوع دعوا

در یک تقسیم بندی دعاوی اعم از حقوقی و کیفری به دو دسته کلی مالی و غیر مالی تقسیم می شوند. در یک تعریف مختصر می توان گفت که حق مالی حقی است که برای دارنده منفعتی را ایجاد می کند که قابل ارزیابی به پول است (مانند حق مالکیت بر یک اتومبیل) و راه اجرا و احقاق این حق نیز طرح دعوای مالی می باشد. در مقابل حق غیر مالی حقی است که هدف آن رفع نیازهای عاطفی و اخلاقی انسان بوده و قابل ارزیابی با پول نیست مثل حق فرزندی یا حق پدری یا مادری، دعوای نفی نسب نیز یک دعوای غیرمالی است و هدف نهایی ما در این دعوا رسیدن به پول نمی باشد.

طرفین دعوا

این دعوا فقط از جانب شخصی پذیرفته می شود که فرزند به او منسوب است یعنی پدر، پس خواهان در این دعوا پدر طفل است و در مقابل، ایشان می بایست طفل مورد نظر را که نسب او محل تردید است به دادگاه دعوت نموده و خوانده قرار دهد. در مواردی ممکن است که خوانده دعوا به سن قانونی (۱۸ سال) رسیده باشد که در این صورت مستقیما خوانده دعوا قرار خواهد گرفت اما گاهی شرایط لازم را دارا نمی باشد؛ در این صورت باید برای وی قیمی تعیین کرد تا بتواند امور را به دست بگیرد. (پدر به عنوان ولی قهری طفل دعوا را مطرح کرده و به دلیل تعارض منافع، ایشان نمی تواند هم در مقام خواهان و هم خوانده دعوا قرار گیرد) علاوه بر طفل مورد نظر می توان مادر ایشان را نیز خوانده قرار داد چرا که ایشان نیز به نوعی ذی نفع در این دعوا محسوب شده و شاید با ارائه ادله و مدارک متناسب بتواند در جهت رد یا تایید این مدعا گام بردارد.

به شما پیشنهاد داده میشود مقاله بهترین وکیل طلاق را مشاهده نمایید.

مرجع صالح به رسیدگی

دعوای نفی نسب و به طور کلی نسب از مسائل خانوادگی شناخته شده و قانون گذار این امور را در صلاحیت دادگاه خانواده قرار داده است. ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۲ رسیدگی به نسب را در صلاحیت خاص دادگاه های خانواده می داند. تا قبل از تصویب این قانون و تشکیل دادگاه های خانواده به عنوان مرجعی خاص برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی، دادگاه های عمومی رسیدگی به این امور را به عهده داشتند که با توجه به حجم زیاد این نوع پرونده ها در محاکم و تخصصی تر شدن این دعاوی، تاسیس دادگاه خانواده در دستور کار قرار گرفت. لازم به توضیح است که در بعضی شهرستان ها به دلایلی از جمله کمتر بودن حجم این نوع پرونده ها و مواردی از این قبیل، هنوز دادگاه خانواده تاسیس نشده و رسیدگی به این مهم در صلاحیت دادگاه های عمومی با تشریفات دادگاه خانواده است. برای نمونه یکی از این تشریفات حضور یک قاضی مشاور زن در کنار رئیس دادگاه است که به نظر می رسد گام بزرگی را در راستای ورود بانوان به عرصه قضاوت برداشته است.

دعوای نفی نسب و به طور کلی دعاوی غیر مالی، قایل تجدیدنظر در دادگاه تجدید نظر استان می باشد و در نهایت از جمله دعاوی است که قابلیت رسیدگی در عالی ترین مرجع رسیدگی یعنی دیوان عالی کشور را دارد.

مدارک و منضمات مورد نیاز

برای اقامه دعوای نفی نسب توسط بهترین وکیل نفی نسب به مستندات و مدارکی دارید که به دو دسته تقسیم می شوند:

مدارک الزامی: کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه دادرسی از جمله مدارک الزامی می باشد.
مدارک اختیاری: تصویر مصدق سند ازدواج و تصویر مصدق شناسنامه از مستندات اختیاری بوده که در صورت عدم وجود ان ها می توانید یکی از موارد زیر را ارائه نمایید:

  1. درخواست جلب نظر کارشناس
  2. نامه پزشکی قانونی
  3. تحقیقات محلی
  4. شهادت شهود و مطلعین
  5. سوگند
  6. سایر دلایل و مستندات موجود

وکیل اثبات نسب

 

وکیل اثبات نسب

در دعوی اثبات نسب شخص خواهان اثبات نسب خود به یک شخص خاص و فامیلی درج شده برای آن شخص می باشد. و درواقع مدعی است نسب آن به شخص دیگری غیر از آنچه که در شناسنامه فعلی خود به نام پدر درج شده است می باشد. و مدعی آن است که مثلا تولد او حاصل ازدواج آقای الف باخانم ب می باشد و در حال حاضر با شخص ج و د خواهر و برادر می باشد و ضمن درخواست اثبات نسب خود و ارجاع موضوع به پزشکی قانونی درخواست اصلاح و تغییر نام خانوادگی خود را از دادگاه درخواست می نماید .اینگونه دعاوی در صلاحیت انحصاری دادگاه های خانواده می باشد و به علت حساسیت و تخصصی بودن آن مرجع رسیدگی تجدیدنظر آن تا دیوان عالی کشور می باشد و کار آموزان وکالت حق گرفتن اینگونه دعاوی را در مراجع قضایی نخواهند داشت . به علت حساسیت و ابعاد مهم حقوقی و خانوادگی موضوع ، موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در اینگونه دعاوی به صورت تخصصی از وکلای متخصص این حوزه ( وکیل اثبات نسب ) بهره و استفاده می برد.

با توجه به اهمیت و خاص بودن این نوع دعاوی، ناگزیر به داشتن اطلاعات کافی در این خصوص می باشید. موسسه حقوقی رای مثبت با داشتن تیم مجرب وکلا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار داده و از ابتدای راه تا انتها و رسیدن به نتیجه مطلوب همراه شما خواهند بود.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #اثبات نسب #حق غیر مالی #دعوای غیر مالی #دعوای نفی نسب #نسب #نسب غیرقانونی #نسب قانونی #وکیل اثبات نسب #وکیل نفی نسب

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها