کیف قاپی

کیف قاپی

 

 

امروزه جرم کیف قاپی، یکی از شایع ترین جرایم در شهرهای بزرگ محسوب می شود. مرتکبان این جرم معمولا کسانی هستند که اعتیاد داشته و یا اینکه دارای سوء سابقه هستند و اکثر ایشان به خاطر همین سوء سابقه به سادگی شناسایی و دستگیر می گردند. این جرم به دلیل آن که شرایط و ویژگی های خاص مربوط به سرقت های حدی  را ندارد، جزء سرقت های تعزیری محسوب می گردد که در جای خود مورد بررسی قرار گرفته اند.

باید دانست که اگرچه دو عنوان کیف زنی و کیف قاپی معمولا در عرف یکسان قلمداد می شود، از نظر فقهی و حقوقی تفاوت هایی باهم دارد. در واقع عنوان کیف زنی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که کسی مال را با تردستی از جیب و لباس تن شما خارج نموده و سرقت می برد که به آن جیب بری هم گفته می شود اما کیف قاپی  زمانی است که کسی مال را علنآ و آشکارا از غیر حرز (مکان پنهان کردن مال ) می رباید .

کیف قاپی در قوانین موضوعه

در قوانین موضوعه کشور ما این جرم تعریف خاصی ندارد و تنها قانون مجازات اسلامی است که ماده ۶۵۷ از کتاب پنجم بخش تعزیرات به این جرم می پردازد. این ماده در خصوص این جرم اشعار می دارد:

هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی – جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد.

گاهی ممکن است کیف قاپ علاوه بر کیف قاپی، مرتکب آزار و اذیت قربانی (مجنی علیه) نیز بشود یا به وسیله اسلحه وی را تهدید نماید طبق ماده ۶۵۲ همین قانون، مجازات مرتکب تشدید شده و به سه تا ده سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و در صورتی که این آزار و اذیت منتهی به ورود صدمه به قربانی گردد حداکثر مجازات یعنی ده سال حبس را برای ایشان در پی خواهد داشت.

ماده ۶۵۱ تا ماده ۶۶۷

در صورتی که علاوه بر موارد یاد شده، مرتکب موجبات هتک حیثیت و سلامتی قربانی را مورد هدف قرار دهد طبق ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی می توان کیف قاپ را به جبران خسارت نیز محکوم نمود؟؟

ماده ۱ تا ماده ۱۶

نوع دعوا

این دعوا به این دلیل که عنوانی مجرمانه دارد، کیفری محسوب شده و از دایره دعوای حقوقی خارج می گردد.

 

مراحل قضایی شکایت از جرم و صلاحیت محاکم

در صورتی که مورد کیف قاپی قرار گرفته اید می بایست به کلانتری یا دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نموده و شکایت خود را به صورت کتبی تقدیم نمایید. پس از این مرحله کلانتری یا دادسرای مربوطه پرونده را به دادگاه کیفری ارسال خواهد نمود.

 

مدارک و مستندات

در خصوص جرم کیف قاپی اسناد و مدارک زیر می تواند راهگشا باشد:

  • وجود ادله و مدارک مربوط به کیف قاپ در صحنه جرم مانند تصویر ضبط شده در دوربین های مداربسته
  • شهادت شهودی که ممکن است این جرم درمنظر ایشان صورت گرفته باشد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #سرقت تعزیری #سرقت حدی #کیف زنی #کیف قاپی

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها