حقوق مسافران در خصوص تاخیر یا لغو سفرهای هوایی

حقوق مسافران در خصوص تاخیر یا لغو سفرهای هوایی

 

شاید شما نیز با این مشکل مواجه شده باشید که ساعت ها در فرودگاه بنشینید و از این که وقت زیادی را از دست داده اید گله مند باشید یا حتی در موارد دیگر، سفرتان به کلی لغو شود و این امر شما را با خسارت زیادی مواجه نماید. در این مقاله به بررسی این دو امر در پرواز های هوایی خواهیم پرداخت.

آن چه در صحنه بین المللی رایج است این می باشد که معمولا تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه می بايست پاسخگوی مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به ایشان خسارت بپردازد ودر راه کسی رضایت آنان براید. باید در این خصوص به این امر توجه باشید که بسیاری از شركت‌هاي هواپيماييو ایرلاین ها به منظور حفظ وجهه و نام خود و در راستای رقابت با ديگر شركت‌ها، راهكارهايي براي جبران خسارت به مسافران مشمول تاخير يا لغو پرواز در نظر مي‌گيرند كه به لغو يا تأخير پرواز و مدت زمان آن بستگي دارد.

حقوق مسافران در کمیسیون اتحادیه اروپا

این کمیسیون براي مسافران خطوط هوايي، حقوقي قائل است. بر اين اساس مواردي مانند امتناع از مسافرگيري در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخير در پرواز بايد از سوي شرکت هواپيمايي مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکت‌ها همکاري لازم را با مسافران به‌ويژه افراد آسيب پذيرتر داشته باشند.

حقوقي كه كميسيون اتحاديه اروپا براي مسافران در شرايط مختلف تاخير يا لغو در نظر گرفته به شرح زير می باشد:

به مسافران بابت لغو پرواز يا تاخير ناشي از نامساعد بودن شرايط جوي خسارتي داده نمي‌شود و مسافران مي‌توانند بليت خود را لغو و بهاي آن را به طور كامل دريافت كنند يا با پرواز جايگزين ديگر شركت هواپيمايي مربوطه سفر كنند.

– در صورت رزرو بيش از ظرفيت، شرکت‌هاي هواپيمايي بايد ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافي نبودن اين کار، فرد رزرو کننده مي‌تواند يا با پرواز بعدي همراه شود يا اين‌که با لغو پرواز خود، پول بليت را به طور کامل دريافت کند.

– افراد با توجه به مسافت پرواز و ميزان تاخير، حق دارند بين ۱۲۵ تا ۶۰۰ يورو غرامت دريافت كنند.

– در صورت لغو پرواز نيز بايد همين ميزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر اين‌که شرکت هواپيمايي دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد يا اين‌که به جاي پرواز لغو شده، پروازي رضايت بخش براي مشتري تدارک ببيند. در صورتي که شرکت هوايي بتواند ثابت کند لغو پرواز به دليل شرايط فوق العاده صورت پذيرفته است، غرامتي پرداخت نمي‌شود.

– در صورتي که تاخير در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوايي بايد امکاناتي مانند تماس تلفني رايگان، نوشيدني و غذا و اسکان را در اختيار مسافران قرار دهد.

– در صورتي که پروازي با بيش از سه ساعت تاخير به مقصد برسد و شرکت هواپيمايي مسوول تاخير باشد، غرامتي مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت مي‌شود.

– مسافران بعد از پنج ساعت تاخير حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بليت شان را به طور کامل دريافت كنند. در اين حالت شرکت هواپيمايي موظف است پروازي را براي بازگشت مسافر به مبداء اوليه پرواز تدارک بيند.

حقوق مسافران طبق قوانین داخلی کشورایران

بر اساس قانون مسئوليت شركت‌هاي هواپيمايي ايران در مورد حمل و نقل مسافرين، بار و اثاثيه در پروازهاي داخل كشور در حدود مسئوليت مقرر در پروازهاي بين‌المللي مذكور در كنوانسيون مربوط به يكسان كردن برخي از مقررات حمل و نقل هوايي بين‌المللي منعقده در ورشو و پروتكل اصلاحي ‌آن در لاهه و برابر دستورالعمل‌ رعايت حقوق مسافران در پروازهاي داخلي، در پروازهاي هوايي، در صورت بروز تاخير در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بليط مسافر،  می بایست یک سری اقدمامات عمومی و اختصاص به قرار زیر صورت پذیرد:

اقدامات عمومی

نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درخصوص تأخیر پرواز اقدام کند. شرکت هواپیمائی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز بصورت مستمر اقدام کند. 

اقدامات اختصاصی

بر این اساس در تأخیر پروازی بیش از یکساعت و کمتر از دو ساعت هواپیمایی باید از مسافران پذیرایی نوع اول (میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب به‌عمل آورده شود. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است.

در تاخیر پروازی ۲ تا ۴ ساعت پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی  باید انجام شود.  همچنین ایرلاین باید امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی را برای مسافران فراهم کند، ضمن آن‌که باید در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن تغییر پرواز را انجام دهد.

همچنین انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمائی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز در همان مسیر  یا انتقال به مقصد نهائی ازطریق مسیرهای جایگزین (بجز مسیر درج شده دربلیت)  و استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز  از جمله وظایف شرکت هواپیمایی در قبال مسافران پروازی است که تاخیر دارد.

 

تیم مجرب وکلای رای مثبت در خصوص چگونگی جبران خسارت و اقامه دعوا علیه شرکت هواپیمایی همراه شما عزیزان خواهند بود.

 

و به همين علت نيازمندي به وكلاي متخصص و وکیل پایه یک دادگستری كه در زمينه ي تجاري فعاليت داشته باشند بيشتر احساس ميشود، و شديداً  توصيه ميشود كه در امور تجاري به هيچ عنوان بدون وكيل شرکت ها و وکیل بین المللی وارد نشويد و از ابتدا كه در صدد انعقاد يك قرارداد هستيد از همراهي يك وكيل متخصص در حوزه ي اسناد تجاری و قراردادهاي تجاري و یا مطالبه وجه التزام بهره بگيريد.

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت از بدو تاسیس خود با بهره گیری از تخصص و تجربه وکلا و حقوقدانان دکترین بنام و برجسته به ارائه خدمات حقوقی در حوزه هایی از قبیل: دعاوي راجع به شركت ها و مطالبه وجوه اسناد تجاری ، امور مربوط به ورشكستگي و بانكي و همچنين مالكيت معنوي به موكلان خود پرداخته است.

وکیل حقوقی رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

 

 

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #airline #اقامه دعوا علیه شرکت هواپیمایی #ایرلاین #تاخیر در پرواز #تاخیر در سفر هوایی #حقوق مسافر #خسارت #سفر #سفر هوایی #شرکت هواپیمایی #کمیسیون اتحادیه اروپا #کنوانسیون ورشو #لغو سفر هوایی

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها