ممنوع الخروجی در یک نگاه  

ممنوع الخروجی در یک نگاه  

 

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ببینید افرادی در هنگام خروج از کشور و در فرودگاه متوجه می شوند که ممنوع الخروج هستند و اجازه رد شدن از گیت به آنان داده نمی شود، این موضوع علاوه برآن که تمام برنامه های شخص را به هم می ریزد خسارات زیادی را نیز به وی وارد می آورد. در این مقاله به دلایل ممنوع الخروج شدن افراد و راه هایی برای خروج از وضعیت می پردازیم و در نهایت راهی را به شما ارائه می دهیم تا قبل از خارج شدن از کشور بتوانید از ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود مطلع شوید  

 

چرا ممنوع الخروجی ؟

بنابر ماده ۱۷ قانون گذرنامه دولت می ‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری نماید. بنابراین ماده به دولت یا قوه مجریه اجازه داده شده تا بنا به تقاضای طلبکار مانع خروج بدهکاران اجرایی از کشور شود.

 

چه کسانی ممنوع الخروج می شوند؟

چهار گروه از افراد برای خروج از مرزهای کشور دچار مشکل و ممنوع الخروجی می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم :

  • بدهکاران قطعی مالیاتی ، بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک ، بدهی آن‌ها محرز شده است .

 

  • افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی ، ولگردی ، سرقت ، کلاهبرداری (وکیل کلاهبرداری ) و هر عنوان دیگری دارای سوء شهرت شده باشند .

 

  • افرادی که مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی کشورمان ایران باشد ، کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قصایی اجازه خروج از کشور را ندارند .

 

  • افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آنها به اراده فرد دیگری مانند ( پدر، شوهر و…) محول شده است اجازه ندارند از کشور خارج شوند .

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

به موجب ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به اهمیت و دلایل جرم فرد ، دادگاه این امکان را دارد که قرار عدم خروج متهم از کشور را صادر نماید و ضمنا مدت اعتبار این قرار ۶ ماه در نظر گرفته شده است ، اما بر طبق صلاحدید دادگاه این اعتبار می ‌تواند  مجدد تمدید شود

 

استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی 

در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سامانه‌ ای برای استعلام آنلاین ممنوعیت خروج مسافران راه اندازی کرده است که افراد تنها با وارد کردن ” کد ملی خود ” در سایت exitban.ssaa.ir می ‌توانند از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند.

 

 رفع ممنوع الخروجی

پس از استعلام ممنوع الخروجی و مشخص شدن دلیل ممنوع الخروج شدن فرد ، شخص می تواند با مراجعه به مراجع مربوطه نسبت به رفع ممنوعیت خود از کشور اقدام نماید.

 

 

 

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی #چه کسانی ممنوع الخروج می شوند؟ #سرقت #سوء شهرت #قانون گذرنامه #کلاهبرداری #مدت اعتبار ممنوع الخروجی #ممنوع الخروجی در یک نگاه

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها