تفاوت دستور و حکم تخلیه

تفاوت دستور و حکم تخلیه

دستور تخلیه

فرض کنید طبق یک قرارداد ملک مسکونی خود را به شخصی برای مدت دو سال  در سال ۹۲ اجاره داده اید، در سال ۹۴ موعد اجاره به پایان می رسد و از ایشان درخواست می کنید که  ملک را تخلیه نماید اما این شخص از این امر سرباز می زند. در این صورت شما می توانید از طریق دستور تخلیه، مجددا ملک مورد نظر خود را تصرف کرده و ایشان را از ملک خارج کنید. البته باید .

توجه داشته باشید که بهره گیری از دستور تخلیه مستلزم وجود شرایطی است

 

شرایط لازم جهت صدور دستور تخلیه

  • در قرارداد اجاره، مدت قيد شده باشد.
  • قرارداد اجاره مربوط به اماكن غيرتجاري يا تجاري و فاقد سرقفلی باشد.
  • دو شاهد ذيل قرارداد اجاره را امضاء كرده باشند
  • مدت اجاره پايان يافته باشد.
  • قرارداد اجاره در دو نسخه تنظيم و امضاء شده باشد.

 

طرفین دعوا در دستور تخلیه

در این دعوا شما به عنوان موجر یا مالک منافع ملک، خواهان هستید و طرف دیگر که مستاجر شماست، خوانده خواهد بود. همانطور که پیشتر نیز اشاره شده است در عقد اجاره، شما حتما لازم نیست که مالک عین یا به عبارتی منزل مورد نظر باشید، بلکه می توانید مالک منفعت باشید یعنی به عبارت دیگر ممکن است خود شما هم در ان منزل مستاجر بوده باشید اما طبق قراردادی که با صاحب اصلی ملک منعقد کرده اید این اختیار به شما داده شده باشد که بتوانید ملک را مجددا به دیگری اجاره دهید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله اجاره مراجعه نمایید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به دستور تخلیه

مرجع صالح براي رسيدگي به دستور تخليه در قراردادهاي اجاره اعم از رسمي يا عادي، طبق ماده ۹ ازقانون شورای حل اختلاف، شوراي حل اختلاف محل وقوع ملك است. در مورد قراردادهاي اجاره رسمي، مي توان تخليه ملك را از طريق اداره اجراي ثبت نيز انجام داد. اما در این زمینه باید به این امر توجه داشته باشید که اگر مکان مورد اجاره از نوع تجاری بوده و قرارداد برای سال ۵۶ و یا قبل از آن باشد، دیگر نمی توان به شورا مراجعه نمود بلکه در این خصوص بایستی به دادگاه صالح مراجعه نمود. دستور تخليه بدون تشكيل جلسه رسيدگي و فوراً و خارج از نوبت، رسيدگي و صادر مي شود و قابل اعتراض و تجديدنظر خواهي نيست اما در صورتی که مستأجر مدعي تمديد قرارداد اجاره باشد در اينصورت بايد شكايت خود را به دادگاه عمومي محل وقوع ملك اعلام نمايد، شكايت او مانع از انجام تخليه نيست مگر اينكه دادگاه رسيدگي كننده شكايت مستأجر را وارد بداند در اينصورت پس از اخذ تأمين مناسب، قرار توقيف عمليات اجرايي صادر مي گردد.

 

اجرای دستور تخلیه

اجراي دستور تخليه نيازمند صدور اجراييه نيست. مأمور ابلاغ مكلف است دستور تخليه را ظرف ٢٤ ساعت به مستأجر ابلاغ نمايد و در نسخه دوم رسيد دريافت كند و در صورت امتناع مستأجر از دادن رسيد، اين موضوع را در ابلاغ نامه قيد و ظرف سه روز نسبت به اجراي مفاد دستور اقدام كند.

 

نحوه جبران خسارت

اگر شما به عنوان صاحب ملک (صاحب عین یا منفعت) مدعي ورود خسارت به ملك باشید و يا بابت پول آب، برق و يا … طلبي از مستأجر داشته باشید، بايد ضمن دادخواست جداگانه با عنوان مطالبه ضرر و زيان يا بدهي، اقدام و گواهي دفتر شعبه دادگاهي كه پرونده در آنجا مطرح است را به اجراي احكام شوراي حل اختلاف تحويل دهید تا مبلغ وديعه را به مستأجر تحويل ندهند.

 

آیا اجرای دستور تخلیه در غیاب مستاجر امکان پذیر است؟

پاسخ مثبت است؛ اگر در هنگام تخليه ملك، مستأجر حضور نداشته باشد و اثاثيه اي در آنجا باشد، مي توان با معرفي يك انبار عمومي و انتقال اموال به آنجا، تخليه ملك را انجام داد.

 

حکم تخلیه

برخي از قراردادهاي اجاره مشمول دستور تخليه نمی شوند برای مثال مدت اجاره پایان نیافته باشد، توسط دو نفر شاهد امضاء نشده و يا قرارداد با قيد مدت در دو نسخه تنظيم نشده باشد. در این صورت  در پايان مدت اجاره، مالك مي بايست براي تخليه ملك با ارائه دادخواست در شوراي حل اختلاف و يا دادگاه محل وقوع ملك مراجعه نمايد.

 

طرفین دعوا در حکم تخلیه

خواهان دعوا، شما به عنوان موجر هستید كه می بایست دادخواست خود را به طرفيت مستأجر (خوانده دعوا) مطرح نمایید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به حکم تخلیه

در این خصوص می بایست میان قراردادهایی که در ان ها سرقفلی پیش بینی شده و موارد بدون این حق قائل به تفکیک شد به این صورت که:

  • اگر قرارداد اجاره مربوط به اماكن مسكوني و يا اماكن تجاري بدون حق سرقفلي باشد، مرجع صالح، شوراي حل اختلاف محل وقوع ملك است
  • اگر قرارداد اجاره مربوط به اماكن تجاري داراي حق سرقفلي باشد، در اينصورت مرجع صالح، دادگاه محل وقوع ملك است.

رأيي كه در مورد حكم تخليه صادر مي شود قابل تجديدنظرخواهي و در صورت غيابي بودن، قابل واخواهي مي باشد.

 

اجرای حکم تخلیه

پس از صدور رأي و قطعيت آن، با صدور اجراييه بنا به درخواست موجر، به مستأجر ابلاغ مي شود كه ظرف ١٠ روز از تاريخ ابلاغ، اقدام به تخليه ملك نمايد در غير اينصورت، دادگاه اقدام به تخليه ملك مي نمايد. اجراي حكم تخليه منوط بر اين است كه مبلغ وديعه اخذ شده از مستأجر توسط صاحب ملک اعم از این که صاحب عین باشد یا منفعت، به حساب سپرده دادگستري واريز گردد.

 

جبران خسارت

در ضمن دادخواست تخليه ميتوان خواسته هايي همچون مطالبه اجور معوقه و يا پرداخت خسارت و … را مطالبه نمود.

 

موسسه حقوقی رای مثبت با حضور وکلای مجرب وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل حقوقی و وکیل ملکی و وکیل قرارداد را که تخصص همان موضوع را دارد و پرونده های مشابه زیادی را کار کرده و به قولی چم وخم را خوب می داند برای دعوای شما انتخاب و بر می گزیند.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
26 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
بهمن
3 سال ها قبل

با عرض سلام و ادب
بنده بعنوان موجر پس از اتمام مدت قرارداد اجاره آپارتمان مسکونی در ظهر آن برای مدت یکسال قرارداد را با افزایش مبلغ اجاره تمدید کردم. در توافق تمدید فقط یک شاهد امضا کرده است. اکنون برای تخلیه ملک و دریافت اجور معوقه آیا می توان به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و از قانون سال ۱۳۷۶ بهره مند شد.
با تشکر

Admin
احسان سهرابی
3 سال ها قبل
Reply to  بهمن

سلام
متاسفانه از امتیاز قانون سال ۷۶ در خصوص دستور تخلیه از طریق شورای حل اختلاف نمی توانید استفاده کنید زیراکه الزاما ۲ شاهد می بایستی قراداد را امضا کرده باشند حال می بایستی با مراجعه به محاکم حقوقی درخواست تخلیه ید و یا صدور حکم تخلیه مطرح نمایید . البته اگر مستاجر ایراد نگیرد می توانید یک شاهد دیگر ظهر قراداد را امضا کند و از طریق شورای حل اختلاف دستور تخلیه درخواست نمایید .

محمد
3 سال ها قبل

با سلام
بنده به عنوان مستاجر سال ۹۸ قرارداد خود به پایان رسیده است و ۱ سال تمدید لفظی کریم موجربنده در حال اقدام به شکوائیه در حل اختلاف نموده و بنده مجهول المکان فرض نموده
و با اینکه بصورت شفاهی با هم توافق تا ۱۴۰۰ نموده ایم و ۳ ماه اجاره افزایش یافته را به حساب موجر پرداخت کردم
حال حکم تخلیه گرفته که دادگاه ۲۰ روز زمان عتراض داده است.

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  محمد

سلام لطفا سوال خود را مطرح نمایید

فرهاد
2 سال ها قبل

با سلام – ماه پیش به عنوان موجر قرارداد اجاره منعقد کردیم با مبلغی پول پیش و پرداخت اجاره به صورت دو عدد چک ۶ماهه که قرار بود اولی به مدت ۱۵ روز و دومی بعد از ۶ماه پاس بشه- متاسفانه کلید واحد پس از پرداخت پول پیش به مستاجر تحویل شد. و به دلایل انسان دوستانه موافقت کردیم تا چک اول دو هفته بعد پرداخت شود. همچنین مبلغ صد هزار تومان به عنوان جریمه روزانه تاخیر در پرداخت چک در اجاره نامه قید شده- متاسفانه چک اجاره پس از ۲۰ روز پاس نشده و به نظر می رسه مستاجر قصد پرداخت ندارد و پاسخگوی تماسها هم نیست. اجاره نامه توسط دفتر معاملات املاک تنظیم شده و دو شاهد امضا کرده اند. با توجه به اینکه مستاجر قرار بوده اجاره رو مطابق قرارداد پیش پیش پرداخت کنه و اینکار رو نکرده آیا میشه به عنوان نقض قرارداد حکم تخلیه گرفت؟ آیا با توجه به اینکه یکی از شروط حکم تخلیه عدم پرداخت اجاره به مدت سه ماه هست , آیا امکان دارد با توجه به اینکه طبق قرارداد می بایست اجاره ها پیشاپیش پرداخت می شد قبل از ۳ ماه نسبت به حکم تخلیه اقدام کرد؟ آیا شرط مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه تاخیر اصلا ضمانت اجرایی دارد؟ در صورت استفاده از خدمات شما هزینه چقدر خواهد بود و فرآیند کلی کار از مدت زمان نیاز تا پرداخت هزینه ها چگونه است؟ – خیلی ممنون

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  فرهاد

سلام باید قراداد اجاره از طرف ما مطالعه شود تا مشاوره دقیق بتوان ارایه نمود ولی به طور کلی اگر حق فسخ داشته باشید می توان قراداد را فسخ و حکم تخلیه گرفت . . جهت مشاوره تخصصی در صورت تمایل باشماره موسسه ۷۸۳۵۱ تماس گیرید . با تشکر

مریم
2 سال ها قبل

ایا برای صدور دستور تخلیه، دو شاهد مرد باید ذیل اجاره نامه را امضا نموده باشند یا اگر شهود زن باسند نیز قابل استفادقبول است؟

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  مریم

سلام برای اینکه مطابق قانون سال ۷۶ از امتیازات فوری بودن رسیدگی و درخواست دستور تخلیه بتوان استفاده نمود می بایستی ۲ شاهد مرد ذیل قرارداد اجاره را امضا نمایند .

محیا
2 سال ها قبل

سلام خدمت شما. بنده ملکی دارم که با اجاره نامه یک ساله به مستاجر دادم. الان ۸ ماه از اتمام قرداد میگذره و مستاجر راضی به تخلیه ملک نمیشه هر بار به یه بهانه ای ملکم رو تخلیه نمی‌کند. اجاره نامه ام قید شده که در صورت عدم تخلیه پس از پایان موعد قرداد روزانه مبلغ ۱۰۰ هزار مستاجر پرداخت نماید میتونم ادعای دریافت خسارت کنم؟.من میخوام ملکم در اسرع وقت تخلیه بشه به نظر شما دستور تخلیه اقدام کنم یا حکم تخلیه؟

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  محیا

سلام قطعا درخواست دستور تخلیه زودتر به نتیجه می رسد به شرطی که حداقل ۲ شاهد قرارداد را امضا کرده باشند .بابت خسارت هم می توانید اقدام کنید و دادگاه رای به نفع شما صادر خواهد کرد.

saeed
2 سال ها قبل

سلام میشه منو راهنمایی کنید؟ من یه مغازه دارم که یک ساله اجاره دادم. اجاره نامه کد رهگیری، امضای دو طرف و امضای شاهدین دارد. چک ضمانت تخلیه هم دارم از مستاجر. دو روز دیگه مهلتش تموم میشه. مستاجر نه تمدید می کنه نه تخلیه. میگه کرونا گرفته و تو خونس.ولی مغازه بازه و مشغول کار هستش. کسی را هم به عنوان وکیل معرفی نمیکنه. چطور میتونم تخلیه بگیرم؟ضمن این که یه مغازه دو دهنه دیگه هم صد متر پایینتر از ملک بنده داره

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  saeed

سلام اگر اجاره بها ماهیانه را سروقت پرداخت نکرده باشد می توانید درخواست دستور تخلیه نمایید . توصیه می گردد بخشنامه تمدید اجباری املاک استیجاره ی را مطالعه نمایدد . اگر بتوانید به عنوان موجر مطابق بخشنامه از شرایط امکان درخواست تخلیه استفاده کنید که مشکلتان حل می شود در غیر اینصورت می توانید درخواست تمدید قرارداد اجاره با افزایش ۲۵ درصد را از شورا درخواست نمایید.

محمد شمس
2 سال ها قبل

درود بر شما
خانم بنده ملک خود را در سال ۹۵ با اجاره نامه رسمی با امضای دو شاهد اجاره داده و تا سال ۹۸ پشت قرارداد با امضای دو شاهد تمدید کرده است.
در سال ۹۸ مستاجر قصد تخلیه در تیر ماه ۹۸ را کتبا در حضور دو شاهد اعلام کرده است ولی از تخلیه خودداری نموده و خانم بنده به ناچار قرار داد دیگری برای سال ۹۸ با مستاجر امضا نموده است )با امضای دو شاهد.
در انقضای قرارداد در تیر ۹۹ مستاجر به بهانه کرونا از تخلیه سر باز زد و لذا خانم بنده قرار داد را اجبارا با افزایش فقط ۲۵ درصد اجاره بها تا تیر ۱۴۰۰ تمدید و مستاجر کتبا در پشت قرار داد با امضای دو شاهد تعهد نمد که در تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۵ملک را تخلیه و تحویل نماید .لیکن در انقضای قرارداد مجددا مسئله کرونا را عنوان و از تخلیه سر باز زد.
لذا طی دادنامه ای از شورای حل اختلاف تقاضای صدور دستور تخلیه را نمودیم.
علیرغم ارائه کلیه مدارک فوق و اعلام اینکه ملک را برای مصرف شخصی دخترمان که مستاجر است میخواهیم و شورا هم اجاره نامه دخترمان را رویت کرد.رای داد که با توجه به اینکه خواهان دلیل و مدرک کافی جهت صدور دستور تخلیه صادر ننموده دعوی خواهان طبق بخشنامه شماره ۹۰۰۱/۳۰۰۲/ ۸۰۰۲ مورخ ۹۹/۴/۲۸ رد نموده است.
سئوال بنده این است که آیا رای شورا با توجه با اینکه کلیه شرایط لازم برای درخواست صدور دستور تخلیه موجود بوده و مستنداتش هم تقدیم شورا شده بوده است.
چگونه می‌شود به این رای اعتراض کرد ؟
چکونه باید اعتراض کرد؟
منظور از عدم ارائه دلیل و مدرک کافی غیر از قرارداد کتبی اجاره منعقده در بنگاه مسکن با دو شاهد و علاوه بر این قید و تعهد مستاجر در پشت قرارداد مبنی بر تخلیه و تحویل ملک در ۱۴۰۰/۴/۱۵ چه چیز ممکن اسن باشد.
ممنون میشوم راهنمایی فرمایید

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل

سلام به خاطر شرایط کرونا مراجع قضایی حدالامکان از صدور احکام مبنی بر تخلیه استنکاف می ورزند . توصیه می گردد بخشنامه مزبور را کامل مطالعه نمایید . شرایط درخواست تخلیه برای موجر پیش بینی گردیده است لذا می بایستی با ادله اثبات دعوی یکی از موارد بخشنامه مزبور را جهت تخلیه ملک استیجاره ای برای موجر در دادگاه اثبات نمایید.

محمد شمس
2 سال ها قبل

درود بر شما
بنده برای پرونده زیر همچنین دادخواستی تهیه وضمن درخواست صدور دستور درخواست تخلیه ، درخواست خسارات عدم تخلیه طبق قرارداد،خسارات تادیه ،خسارات دادرسی و اجرتالمثل اموال را داده بودم که رای داده اند که:
نظر به اینکه خواهان مبلغ ودیعه مورد اجاره را به حساب دادگستری واریز ننموده دعوی خواهان را وارد ندانسته و مستندا به ماده ۱۹۷ قانون دادرسی مدنی قرار رد دعوی را صادر نموده ولی فرصت اعتراض ۲۰ روزه را داده است.
سئوال بنده این است که اگر ودیعه را واریز و تقاضای تجدید نظر نمایم ممکن است با رای زیرین شورای حل اختلاف تاثیر منفی روی این پرونده داشته باشد.
ممنون میشوم راهنمایی کنید که چه باید کرد

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل

سلام باتوجه به اینکه قرار رد دعوی صادر گردیده و قرار اعتبار امر مختومه ندارد توصیه میگردد به جای تجدیدنظر خواهی مجدد دادخواست بدوی به شورای حل اختلاف مبنی بر درخواست دستور تخلیه مطرح کنید و همچنین مبلغ ودیعه را از طریق درخواست تامین دلیل در صندوق دادگستری سپرده نمایید.

مجتبی
1 سال قبل

با سلام سوال بنده در رابطه با قراراجاره مغازه برای مدت سه سال است و اینکه برای سال دومی مستاجر مکلف به پرداخت مبلغ تعیین شده ای ودیعه مضاف بر ودیعه سال اول بوده و همچنین برای سال سوم کلا رهن کامل گردد با عدد تعیین شده که همگی ثبت قرارداد می‌گردد و تعهدی برای مستاجر.
حال با توجه به ثبت مدت سه سال اعتبار برای قرارداد البته با شرط تمدید پرداخت مبالغ طبق شرایط فوق الذکر، درصورتی که برای سال دوم و یا سوم پرداخت از طرف مستاجر صورت نگیرد و عملا شرط فسخ محقق شده، اخذ حکم یا دستور تخلیه کمی مشمول زمان طولانی نخواهد بود

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  مجتبی

سلام اگر شرایط فسخ در قرارداد پیش بینی شده باشد میتوان قرارداد را فسخ و حکم تخلیه گرفت . در هر صورت حکم تخلیه نیازمند تشریفات رسیدگی بوده و از دستور تخلیه قطعا زمان بیشتری می برد.

امیر
1 سال قبل

سلام من و موجر در حل اختلاف رفتیم و به من چهار ماه فرصت دادن جهت تخلیه و جریمه کردن زدن.چندروز بعد دوباره قرارداد اجاره آپارتمان در بنگاه معاملات نوشتیم .ابلاغیه که آمده برایم با این قرار داد جدید که بستیم چگونه میشود.آیا باید به حل اختلاف اطلاع بدهم.یا خیر

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  امیر

سلام اگر شورای حل اختلاف بابت اجرای حکم ابلاغیه ای فرستاد به شعبه مراجعه کنید و تمدید قراداد را به شعبه
اعلام کنید.

الهام
1 سال قبل

سلام من مستاجرم و هنوز ده روز تا پایان قرارداد مهلت دارم صاحبخونه فقط با یه دادخواست به شورای حل اختلاف برای من رای گرفته ، مگه نباید تا پایان قرارداد صبر کنن و اینکه بدون شکایت و گفتن یه دروغ قانون رو دور بزنن درسته؟ کی مسئول رسیدگی به این دروغ ها بابت فرار از مالیات هست؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  الهام

سلام قبل از تاریخ انقضای قراداد شورا حق صدور رای ندارد . به رای اعتراض کنید.

رضا وفایی
1 سال قبل

با سلام و عرض ادب،
در عقد قرارداد اجاره واحد مسکونی در دفتر مشاور املاک آیا امضای بنگاه دار بعنوان یکی از شهود است یا اینکه باید دو نفر شاهد علاوه بر فرد بنگاهی باشد ؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل

سلام بهتر است به غیر از امضا بنگاه ۲ نفر شاهد امضا کنند . ولی در هر صورت امضا بنگاه به عنوان شاهد منع قانونی ندارد.

علی
10 ماه ها قبل

ما یک ملک داریم که سه ساله اجاره نامه نوشته نشده و به طور لفظی بین خودشون تمدید کردن دو سال قبل گفتند که یکسال دیگه ما پا میشیم و پا نشدن و یک سال دیگه مهلت خواستن و بازم پا نشدن و الان ۶ ماه دیگه هم نشستن ایا من میتونم دادخواست تخلیه بدم و ایشون رو از ملک خارج کنم یا نه ؟ چون به طور عرف یکساله بوده و پدرم میگن چون اجاره رو برای ۶ ماه امسال رو پرداخت کرده نمیتونیم دادخواست تخلیه بدیم

Admin
احسان سهرابی
5 ماه ها قبل
Reply to  علی

سلام در صورت انقضای مدت اجاره می توانید درخواست تخلیه بدهید . اجاره شفاهی نیاز به اثبات دارد

برچسب ها

  #آیا اجرای دستور تخلیه در غیاب مستاجر امکان پذیر است؟ #اجرای حکم تخلیه #اجرای دستور تخلیه #حکم تخلیه #دستور تخلیه #شرایط لازم جهت صدور دستور تخلیه #طرفین دعوا در حکم تخلیه #طرفین دعوا در دستور تخلیه #مرجع صالح برای رسیدگی به حکم تخلیه #مرجع صالح برای رسیدگی به دستور تخلیه #نحوه جبران خسارت

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها