طرح دعوا علیه سرایدار ملک

طرح دعوا علیه سرایدار ملک

 

 

فرض کنید در واحد سرایداری آپارتمان مسکونی شما، سرایداری سکونت دارد که ازهیچ نظر مورد رضایت شما نبوده و قصد اخراج او از ملک و پس گرفتن واحد را دارید اما ایشان به هر دلیلی از خروج از ملک ممانعت می کند. راه حل قانونی در این خصوص چیست؟

این موضوع یکی از مشکلات عمده ای است که معمولا میان مدیران ساختمان ها، همسایگان و سرایدارها وجود دارد. در این مقاله سعی در بیان راه حل این موضوع داریم

طبق قانون آیین دادرسی مدنی یکی از راهکارهایی که در این خصوص وجود دارد، طرح دعوای تصرف عدوانی علیه این سرایدار است. اما تصرف عدوانی به چه معناست؟ به بیان بسیار ساده تصرف عدوانی عبارت است از اینکه شخصی ملک شما را بدون اجازه تان تصرف نماید، آن هم با زور و نوعی آزار و اذیت

ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی به تعریف این امر پرداخته و عنوان می دارد:

دعوای تصرف عدوانی عبارتست از:
ادعای متصرف سابق مبنی براینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید.

ماده ۱۵۸ تا ماده ۱۷۷

در مقاله مربوط به تصرف عدوانی به طور مفصل به این امر خواهیم پرداخت.

حال که با عنوان دعوای مورد نظر علیه سرایدار آشنا شدیم، باید گفت؛ برای اینکه سرایدار متصرف عدوانی محسوب شود می بایست مقدماتی طی گردد:به این صورت که ابتدا شما یا هر شخص که شما به ایشان اجازه داده اید می بایست اظهارنامه ای مبنی بر درخواست تخلیه واحد سرایداری به شخص سرایدار ارسال نماید. اگر پس از گذشت ده روز از ارسال اظهارنامه، سرایدار ملک مورد نظر را تخلیه ننمود از آن به بعد است که این شخص متصرف عدوانی قلمداد می شود؛ موضوعی که ماده ۱۷۱ قانون آیین دادرسی به آن پرداخته است.

نوع دعوا

این دعوا یک دعوای غیرمالی محسوب می شود؛ دعوایی که منظور شما از طرح آن رسیدن به پول نیست بلکه تنها می خواهید واحدی را که به ناحق تصرف شده، از چنگ متصرف درآورید.

مرجع رسیدگی

دادگاه های عمومی مرجع صالح برای رسیدگی به چنین دعوای حقوقی ای هستند و براساس ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی، باید به نزدیک ترین دادگاهی که مال غیرمنقول یعنی همان واحد سرایداری در آن واقع شده است مراجعه کرد. البته طبق رویه جدید لازم است ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و  دادخواست خود را ثبت کنید. بعد از این که دادخواست خود را ثبت کردید و هزینه دادرسی را واریز نمودید می توانید به شعبه ای که ملک غیرمنقول در حوزه آن واقع شده است مراجعه کنید.

ماده ۱۰ تا ماده ۲۵

مدارک و مستندات

در خصوص این دعوا می توانید از ادله و مدارک زیر کمک بگیرید:

  • سند مالکیت آپارتمان مورد نظر که مشخص می کند ملک مذکور متعلق به چه کسی است
  • شهادت شهود مانند شهادت همسایگان واحد های آپارتمان یا همسایگان محلی ملک
  • پرینت حق الزحمه های واریزی برای سرایدار که ثابت می کند، ایشان مالک ملک نبوده و در ازای مبلغی امور ساختمان را به عهده داشته است.

 

از تخصصی ترین دعاوی حقوقی، دعاوی ملکی است موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با داشتن کادری مجرب شامل وکلای پایه ۱ دادگستری وکیل ملکی اعم از  دکترین و کارشناسان ارشد حقوق خصوصی به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی بوسیله وکیل پایه یک دادگستری (وکلای بانک ها و شرکت های داخلی و بین المللی) با استفاده از تکنیک های ظریف فن دفاع در امور حقوقی و ملکی حافظ حقوق موکلین خود در بالاترین سطح ممکن می باشند.

دعاوی ملکی اعم از حق کسب ، پیشه ، تجارت و حق سرقفلی ، الزام به تنظیم سند رسمی ، خلع ید، پیش فروش ساختمان ، ابطال ، فسخ ومطالبه ثمن مبایعه نامه و غیره می باشد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
5 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
شهرام
4 سال ها قبل

سلام مدتیه که همسایه کنار ما داره ساختمان سازی میکنه یه نگهبان سابقه دار، لات و عرق خور آورده سر ساختمان که مرتب مزاحم همسایه ها میشه و کلا آدم ناراحتیه همسایه ها هم ازش میترسن و هیچکدوم حاظر به همکاری با من نمیشن لطفا راهنماییم کنید چطوری میشه از شر این مزاحم خلاص بشم طوری که نفهمه کار من بوده ممنون از لطفتون

Admin
4 سال ها قبل
Reply to  شهرام

سلام این ماده مربوط به سرایدار ملک شخصی شما می باشد؛ به زبان دیگر اگر این سرایدار، سرایدار ملک شما بود با استفاده از این ماده می توانستید علیه وی اقامه دعوا نمایید. اما با توجه به اینکه سرایدار ملک شما نیست و رابطه ای با شما ندارد می بایست از وی دعوای مزاحمت به عمل اورید

Admin
احسان سهرابی
3 سال ها قبل
Reply to  شهرام

سلام می بایتی شکایتی مبنی بر مزاحمت ُ تهدید و فحاشی مطرح کنید .

رویا
3 سال ها قبل

سلام کلا از طرح دعوی تا تخلیه واحد چه مدت زمان صرف میشودتا واحد تخلیه شود

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  رویا

سلام اصولا طرح دعوی در دادگستری ایران از شروع تا اجرا حداقل یکسال زمان می برد ولی در شکایت علیه سرایدار بدلیل کیفری بودن و اخذ وثیقه از سرایدار اصولا در مرحله بازپرسی شکایت منتج به توافق و رضایت و در نتیجه تخلیه سریع خواهد شد.

برچسب ها

  #دعوای تصرف عدوانی #دعوای غیرمالی #طرح دعوا علیه سرایدار ملک

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها