شرط صفت

شرط صفت

مقدمه

در ادامه مبحث شروط ضمن عقد پس از بررسی شروط باطل به شروط صحیح میرسیم.این شروط اقسامی دارد که به ۳ صورت مطرح می گردد.شرط صفت ،شرط نتیجه و شرط فعل اقسام شروط صحیح می باشد.در تنظیم یک قرارداد آنچه بسیار تعیین کننده است همین شروط ضمن عقد است.شروطی که می تواند محدوده اختیارات و تعهدات طرفین را مشخص کند.نقش یک وکیل حرفه ای و یا موسسه حقوقی معتبر در تنظیم یک قرارداد در این بخش بسیار مهم و نمایان است.وکلا به گونه ای قرارداد را تنظیم می نمایند که اگر در آینده اختلاف طرفین منجر به طرح دعوی حقوقی شد بتوانند به خوبی از این شروط و نکاتی که ذیل یک قرارداد آورده اند استفاده بهینه نمایند.در این گفتار به یکی از اقسام این شروط که شرط صفت باشد می پردازیم.

تعریف

ماده ۲۳۴ قانون مدنی مقرر می دارد: ((…شرط صفت عبارت است از شرط راجع به کیفیت یا کمیت مورد معامله…))

ماده ۲۳۲ تا ماده ۲۳۴

بنابر این تعریف ، شرطی که راجع به چگونگی مورد معامله و مقدار مورد معامله  صورت می گیرد را شرط صفت گویند.پس اگر در ضمن بیع یک اتومبیل شرط شود که اتومبیل تصادفی نباشد یا در بیع یک فرش شرط شود بافت کاشان باشد ، این شروط چون راجع به کیفیت مورد معامله است ، شرط صفت محسوب می شود.

جایگاه قانونی

مواد ۲۳۴ الی ۲۴۷ قانون مدنی به طور کلی راجع به شروط صحیح ضمن عقد بحث می نماید.از مواد قانونی و سایر مباحث راجع به شرط صفت مطالبی به دست می آید که مطرح می گردد.

 

کمیت به ۲ صورت در معامله کاربرد دارد:

۱-مقدار وسیله تعیین ارزش معامله :

هرگاه جزء مورد معامله در برابر جزء عوض قرار گیرد ، مثلا جزء مبیع در برابر جزء ثمن ،در این موارد مقدار وسیله تعیین ارزش و بهای مورد معامله است.در این حالت اگر مورد معامله کمتر در آید مشتری ۲ راه دارد:

الف)یا به موجب خیار تبعض صفقه معامله را فسخ می کند.

ب)یا اینکه بیع را قبول نماید اما ثمن مقدار کسر شده از مبیع را پس بگیرد.

در این باره ماده ۳۸۴ قانون مدنی اشعار می دارد: ((هر گاه در حال معامله مبیع از حیث مقدار معین بوده و در وقت تسلیم کمتر از آن در آید مشتری حق دارد که بیع را فسخ کند یا قیمت موجود را با تادیه ی حصه ای از ثمن به نسبت موجود قبول نماید و اگر مبیع زیاده از مقدار معین باشد،زیاده مال بایع است.))

این ماده در مورد اموال تجزیه پذیر است یعنی اموالی که تمام اجزای آن با هم مشابه و یکسان است و می توان آن مال را به اجزا و قطعات مساوی تقسیم کرد.

ماده ۳۶۷ تا ماده ۲۸۹

۲-مقدار به عنوان وصف فرعی مورد معامله:

زمانی که در مورد معامله اوصافی وجود داشته باشد که تمایل شخص را به معامله بر می انگیزد و مقدار به عنوان وسیله تعیین ارزش و بهای مبیع به تنهایی نیست در این صورت کمیت و مقدار به عنوان وصف فرعی مورد معامله بوده و اگر طرفین آن را به صورت شرط ضمن عقد بیاورند ، مقدار به عنوان شرط صفت محسوب می شود.به تعبیر دیگر هرگاه در معامله کل ثمن در برابر کل مبیع باشد ، در این صورت مقدار به عنوان وصف مورد معامله محسوب می گردد نه به عنوان وسیله تعیین ارزش مورد معامله.

در این باره ماده ۳۵۵ قانون مدنی مقرر می دارد: ((اگر ملکی به شرط داشتن مساحت معین فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است ، مشتری حق فسخ معامله را دارد و اگر معلوم شود که بیشتر است بایع می تواند آن را فسخ کند مگر اینکه در هر دو صورت طرفین به محاسبه زیاده یا نقیصه تراضی نمایند.))

ماده ۳۴۸ تا ماده ۳۶۱

نوع دعوا

این دعاوی جزء دعاوی حقوقی محسوب می شود و در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی محل مال غیر منقول است و اگر مورد معامله منقول باشد در صلاحیت دادگاه محل انعقاد عقد یا انجام تعهد یا اقامتگاه خوانده می باشد.

مدارک و مستندات

مهمترین و اصلی ترین دلیل ابرازی در این نوع دعاوی همان قرارداد منعقده فی مابین طرفین است که به عنوان یک سند عادی مورد توافق آنها بوده و این شروط ذیل آن گنجانده شده است.

نتیجه گیری

همانگونه که ذکر گردید از تخصصی ترین مباحث حقوقی تنظیم قراردادها می باشد.آنچه در قرارداد مورد توافق طرفین قرار می گیرد برای ایشان الزام آور بوده و طرفین متعهد به انجام آن می باشند.به همین دلیل تخصصی بودن است که توصیه می گردد اشخاص تنظیم قراردادهای خویش را به یک وکیل معتبر بسپارند.وکلای امور قراردادی به خوبی می دانند چه شروطی را ذیل یک قرارداد بگنجانند یا از قبول چه شروطی سر باز زنند تا در آینده برای موکل خود بهترین شرایط را پدید آورند.

 

 وکیل حقوقی  در موسسه رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود و وکیل قرارداد معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و قولنامه … می‌باشد.

از تخصصی ترین دعاوی حقوقی، دعاوی ملکی است وکلای رای مثبت با داشتن کادری مجرب شامل وکلای پایه ۱ دادگستری اعم از  دکترین و کارشناسان ارشد حقوق خصوصی به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی بوسیله  (وکلای بانک ها و شرکت های داخلی و بین المللی) با استفاده از تکنیک های ظریف فن دفاع در امور حقوقی و ملکی حافظ حقوق موکلین خود در بالاترین سطح ممکن می باشند. دعاوی وکیل ملکی اعم از حق کسب ، پیشه ، تجارت و حق سرقفلی ، الزام به تنظیم سند رسمی ، خلع ید، پیش فروش ساختمان ، ابطال ، فسخ ومطالبه ثمن مبایعه نامه و غیره می باشد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #شرط صفت #شروط صحیح #شروط ضمن عقد #کمیت #کیفیت

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها