ابعاد حقوقی حوادث ناشی از کار

در ابتدا باید دانست حادثه چیست و به چه معناست؟

حادثه به معنی رویداد و یا اتفاق است که بدون اراده و دخالت فرد اتفاق می افتد. (فرهنگ فارسی معین) همچنین در معنای عام حادثه به اموری اطلاق میگردد که پس از بروز منجر به ورود خسارت یا آسیب می شود. تفاوتی نمیکند که خسارت وارده مالی یا از نوع خسارات وارده به جان یا خسارت معنوی مانند صدمه به حیثیت فردی باشد.

روابط کاری افراد می تواند تحت عنوان کارگر و کارفرما مورد بحث قرار گیرد. در این بین باید دانست کارگر به چه کسی اطلاق شده و وی از چه حقوقی بهره مند میباشد؛ کارگر از نظر قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دريافت حق السعی (اعم از مزد، حقوق، سهم سود و ساير مزايا) به درخواست کارفرما کار می‌کند. فلذا هنگامی که چنین روابطی میان دو نفر شکل میگیرد می بایست تابع ضوابط مشخصی باشد، قانون حاکم بر روابط کارگر و کارفرما قانون کار است. همچنین به دنبال به وجود آمدن روابط کاری، کارفرما می بایست مطابق قانون تامین اجتماعی، مجموعه حقوق  و مزایایی را برای کارگر خویش در نظر بگیرد. بطور مثال کارگر را تحت پوشش بیمه قرار دهد. نکته بعدی که باید مدنظر قرار داد آن است که لزومی ندارد “کار” حتما بصورت فیزیکی باشد.

حال پس از بررسی معنای حادثه و آنچه به عنوان “کار و کارگر” مورد نظر است، به موضوع اصلی می پردازیم. بند ۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی حادثه را این­گونه تعریف کرده است: حادثه اتفاق پیش بینی نشده ای است که تحت تاثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر عمل یا اتفاق ناگهانی رخ می­‌دهد و موجب صدماتی بر جسم یا روان بیمه شده می­‌گردد.  اما در خصوص حادثه ی ناشی از کاردر ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حادثه­ی ناشی از کار، حادثه ای دانسته شده است که درحین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می­افتد، پس لازم است که حتما فرد توسط کارفرما بیمه شده باشد تا بتوان وی را مشمول دو قانون فوق دانست.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه و امور اجتماعی حادثه ناشی از کار را این­طور تعریف کرده است: حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی است که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه می‌­باشد.

منظور از “حین انجام کار” به تمام زمان هایی گفته میشود که فرد بیمه شده در کارگاه یا موسسات و یا سازمان های وابسته به کار خود و تحت مدیریت کارفرما است مشغول می باشد. این اصطلاح شامل مواردی که کارگر به دستور کارفرما درحال انجام ماموریت ولو خارج از محیط کار است نیز می باشد. توجه به این نکات ضروری است که حتی اگر فرد بیمه شده در حال کمک به سایر آسیب دیدگان ناشی از کار باشد (سایر بیمه شدگان) بازهم مشمول قانون فوق خواهد بود.

هنگامی که از جنبه ی وظایف کارفرما بنگریم، وی نیز دارای مجموعه وظایفی در قبال کارگر میباشد که از جمله آن می توان تامین محیط امن و بهداشتی در کارگاه و یا محیط کار را برشمرد. همچنین کارفرما می بایست امکانات و تجهیزات به روز و غیرفرسوده را تهیه و در اختیار کارگران قرار دهد، ضمنا از جمله سایر وظایف وی میتوان به ارائه ی آموزش های لازم و ضروری مرتبط با کار، حتی در خصوص ابزارآلات مورد استفاده اشاره کرد. الصاق دستورالعمل­‌ها در کارگاه، برگزاری دوره‌­های آموزشی و… از وظایف کارفرمایان محسوب می­‌شود.

درصورتی که جمیع شرایط فوق وجود داشته باشد و با این حال حادثه ایی برای هریک از بیمه شدگان رخ بدهد ، “حادثه در حین کار” محقق شده و کارفرما مسئول شناخته خواهد شد. از این حیث قانون برای کارفرما پس از بروز حادثه وظایفی را پیش بینی نموده است:

الف) اقدامات اولیه­‌ی لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه به عمل آورد.

ب) حوادث ناشی از کار باید در دفتر ویژه­ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می­گردد ثبت شود و سریعا به صورت کتبی به اطلاع اداره­ی کار و امور اجتماعی محل برسد.

ج) ظرف سه روز اداری کارفرما باید وقوع هرگونه حادثه ناشی از کار را به شعبه­‌ی صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد. و فرم ویژه­‌ی حادثه را تکمیل نماید.

*پس از ذکر تمامی موارد فوق در نهایت باید دانست در چه صورت کارفرما را میتوان مسئول دانست؟

بطور کلی در صورت اهمال کارفرما از انجام هریک از وظایف مذکور در بالا، میتوان وی را مقصر دانست و برای جبران خسارات وارده وی را طرف دعوی حقوقی قرار داد. نکته ی قابل ذکر آنکه حتی اگر کارفرما نیروهای غیر متخصص را برای انجام کارهایی که نیازمند تخصص ویژه است استخدام نماید، بازهم مسئول شناخته خواهد شد.

در صورتی که کارفرما کلیه ی اقدامات لازم و قانونی فوق را به عمل آورده باشد ، پس از طرح دعوی حقوقی در محاکم دادگستری، و پس از جلب نظر بازرس ویژه ی وزارت کار و یا ارجاع امر به کارشناس دادگستری حسب مورد، ممکن است بتوان “کارگر” را مسئول شناخت و نتیجه به این شکل خواهد بود که اگر تقصیر کارگر ثابت گردد، تنها تا سقف همان میزان که فرد کارگر بیمه است خسارت وارده جبران می­‌شود؛ و اگر در نتیجه ی عمل وی خساراتی به کارفرما نیز وارد شده باشد ، وی مسئول جبران آن خسارات نیز خواهد بود.

در مقابل اما اگر تقصیر کارفرما ثابت شود علاوه بر مبلغ بیمه، دیه و همین طور مجازات­‌های پیش بینی شده نیز در انتظار کارفرما خواهد بود.

ذکر این مطلب ضروری به نظر میرسد که یکی از تخلفات رایج کارفرمایان استخدام کارگران زیر ۱۵ سال است و چون به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال به طور کلی ممنوع است، کارفرما در هرحال مسئول است و مجازات می‌­شود.

مطابق تبصره ۳ ماده ی ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی: هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد جنایت حاصل به او مستند می شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است…”  پس اگر قتل و ضرب و جرحی رخ دهد، که در صورت رعایت مقررات مربوطه توسط کارفرما این اتفاق نمی‌افتاد، قتل، ضرب و جرح در حکم شبه عمد خواهد بود و باید دیه پرداخت شود و البته هر مورد نیز به تشخیص قاضی ممکن است حبس نیز داشته باشد.

مطابق ماده ۶۶ قانون بیمه­ ی تامین اجتماعی اگر ثابت شود وقوع حادثه مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی ازعدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده است، سازمان تامین خدمات درمانی و سازمان تامین اجتماعی هزینه­‌های مربوط به معالجه و غرامات و مستمری­ها و غیره را پرداخته و از کارفرما مطالبه و وصول خواهد نمود.

در نهایت هرگونه اختلاف پیش آمده که در خصوص خسارات وارده به کارگر باشد به “هیئت حل اختلاف کار” ارجاع داده می‌­شود و آن جا تصمیم گیری می کنند.

 

وکیل پایه یک دادگستری و وکلای موسسه متشکل از بهترین وکیل کیفری ،اساتید دانشگاه در رشته حقوق جزا و جرم شناسی هستند که هم تخصص فراوانی در زمینه دعاوی کیفری داشته و هم به واسطه به نتیجه رساندن صدها ها پرونده در این زمینه تجربه بالا و ارزشمندی دارند.

موسسه حقوقی رای مثبت با حضور وکلای مجرب  و بهترین وکیل حقوقی و وکیل ملکی و وکیل خانواده را که تخصص همان موضوع را دارد و پرونده های مشابه زیادی را کار کرده و به قولی چم وخم را خوب می داند برای دعوای شما انتخاب و بر می گزیند

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
25 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
رضا
2 سال ها قبل

سلام خسته نباشید. تو قسمت تخلیه و بارگیری یه شرکت تولیدی کارگر بودم که.یه روز گفتن یه باری رو بار بزنیم که مقدار بار زیاد تر از حد ماشین مورد نظر بود سرپرست تاکید میکرد کامل بارو بار بزنیم. در تلاش برا انجام همین جریان بودیم که یه کیسه از رو نوار نقاله رو زانوم افتاد و دو سه ماه زمینگیرم کرد. ایا مقصر کارگر بوده یا کارفرما؟ چه حق و حقوقی به بنده تعلق مگیره؟

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  رضا

سلام شما می بایستی شکایت کنید بر اساس نظر کارشناس رسمی میزان تقصیر کارگر و کارفرما مشخص می گردد و کارفرما متعهد به پرداخت دیه با فرض ثبوت تقصیر می باشد

علی رضا
1 سال قبل
Reply to  رضا

باعرض سلام وادب من درسال ۹۶حادثه ترافیکی ازناحیه دست چپ ۵۵درصد ازکارافتاده شدم وطبق قانون کارفرما باید کارسبکی به من ارائه نمایدامااین اتفاق نیفتادومن بعلت انجام کارسنگین ازناحیه زانوها وکمروگردن دچارآسیب شدم آیامیتوانم ادعای دیه ازکارفرماکنم وبرای ازکارافتادگی کلی اقدام کنم لطفا راهنمایی کنید باتشکر علی رضاهستم ازدزفول

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  علی رضا

سلام اگر اعلام رضایت نکرده باشید بله میتوانید اقدام کنید و دیه و از کارافتادگی خود را مطالبه کنید.

محمد
1 سال قبل

سلام.من در شرکت حین کار پام شکسته و الان هم پام گچ گرفته شده وپزشک استراحت ۲۰ روزه فعلا نوشته برای بیمه ویا دریافت دیه چه کارهایی باید انجام بدم

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  محمد

سلام می بایستی در دادسرا شکایت مطرح کنید پس از ارجاع به پزشکی قانونی و صدور حکم، دیه مشخص می گردد و اگر کارفرما بیمه مسولیت داشته باشد بیمه خسارت شما را پرداخت می کند در غیر اینصورت شخص کارفرما اگر مقصر تشخیص داده شود مسئول پرداخت دیه می باشد.

ایوب
1 سال قبل

باسلام و احترام
بنده در کارگاه صنعتی در حال تمیزکاری و شست‌وشوی ماشینهای صنعتی بودم که در حین کار به دلیل باز کردن یهویی شیر آتش نشانی با فشار آب به فاصله ی زیادی پرتاپ شدم و دچار حادثه از قسمت فک و دندان و پارگی لثه شدم و در گزارش کار مرا مقصر دانستن به دلیل اینکه دمپایی پوشیده بودم خواستم بدونم امکانش هست از شرکت شکایت کنم

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  ایوب

سلام شما می توانید نسبت به نظریه کارشناس و بازرس اداره کار شکایت کنید.

مهدی
1 سال قبل

سلام ، روز هایی ک در اثر حادثه در حین کار رو استعلاجی میگیرن به عهده کارفرما میباشد؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  مهدی

سلام لطفا سوال خود را واضح تر بیان کنید ؟چه چیزی بر عهده کارفرماست ؟

مهدی
1 سال قبل
Reply to  مهدی

سلام . استعلاجی بالای سه روز توسط بیمه پرداخت میشه و زیر سه روز توسط کارفرما

علی رضا
1 سال قبل

سلام: سال۹۶درحادثه ای ۵۵٪کارافتاده جزئی شدم طبق (ق. ک)بایدکارسبک بمن محول میشدامابرعکس کارسنگین بمن دادحالا(زانوهام،دیسک کمرسیاتیک پای راست وگردن) دچارآسیب شدیدشده حالابیرونم کرده من هم دردادسراشکایت کیفری کردم ومیگهرضایت ثبتی درمحضربده تابیاد(کارفرما) برای من امضاکندتابیمه بیکاری بمن تعلق بگیردحالااین همه هزینه میکنم آیانتیجه ای داره؟
یعنی رضایت محضری من=درقبال بیمه بیکاری
درضمن بابیش از۱۰سال سابقه بیمه: بیمه بیکاری من بایدبه رضایت کارفرمای من باشه درحالیکه اینهمه بمن ظلم کرده (دادن کارسنگین عوض کارسبک بعدازحادثه ناشی ازکار) راعرض میکنم
لطفاًمراراهنمایی کنیدوبگویید ارزش پیگیریرادارد.
(سپاس فراوان علیرضاازدزفول)

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  علی رضا

سلام به هیچ وجه اعلام رضایت نکنید . بابت اخذ بیمه بیکاری در صورت تمایل با شماره ۰۲۱۷۸۳۵۱ تماس بگیرید.

مجتبی
1 سال قبل

سلام بنده در یک کارخانه انگشت دستم شکست شکایت نکردم و خود شرکت منو فرستاد بیمه طرف قرارداد خودشون. بیمه مبلغ کمی به عنوان دیه به من داد و بعدا مجبور شدم از شرکت استعفا بدم الان به خاطر اسیب دیدگیم کسی قبول نمیکنه کار به من بده ایا با وجود تسفیه حساب میتونم به خاطر تبعات اسیب دیدگی از شرکت شکایت کنم یا نتیجه ای نداره؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  مجتبی

سلام بله میتوانید شکایت کنید .در صورت تمایل جهت مشاوره تخصصی با موسسه تماس بگیرید.

Esi
1 سال قبل

سلام اگر مقنی ای داخل چاه چاه روش ریزش کنه و شکستگی پا براش اتفاق بیفته دیه بهش تعلق میگیره؟ اصلا چه حکمی داره ؟ اینم هست که مقنی احتمال ریزش چاه رو میداده منتها کارفرما اسرار به حفر بیشتر داشته

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  Esi

سلام بسته به نظر کارشناس رسمی دادگستری که تقصیزهریک کارگر و کارفرما به چه میزان می باشد دیه تعلق میگیرد

مهدی
1 سال قبل

سلام من درکارگاهی مشغول به کاربودم که باید همش ایستاده انجام میدادیم یعنی روال کاراونطوری بود الان بعدگذشت دو. سه سال من به واریس شدیدپا مبتلاشدم میخام بدونم من میتونم ازاون شرکت به خاطرواریس پام غرامت بگیرم؟ اینم بگم که پای من واریس خیلی خیلی کمی داشت ولی به دلیل ایستادن طولانی درآن شرکت خیلی شدیدترشده وبه پای دیگرم سرایت کرده

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  مهدی

سلام در این خصوص پزشکی قانونی نظر تخصصی خواهد داد . در صورتیکه علت اصلی بیماری شما و به عبارتی سبب بیماری شما اشتغال در آن شرکت باشد ممکن است بتوان غرامت مطالبه کرد.

علیرضا
10 ماه ها قبل

سلام، من کارگری هستم که در یک کارخانه دچار حادثه شدم و دچار شکستگی پا شدم. الان سه سال گذشته و من از کارفرما شکایت نکردم ولی الان فهمیدم که کارفرما گزارش حادثه ناشی از کار ارسال نکرده و من الان به این گزارش احتیاج دارم و هرچه خواهش و تمنا میکنم کارفرما حاضر نیست گزارش حادثه از کار به تامین اجتماعی و اداره کار ارسال کنه آیا راهی است من شکایت کنم و بتوانم گزارش حادثه کار رو از کارفرما بگیرم؟

Admin
احسان سهرابی
5 ماه ها قبل
Reply to  علیرضا

سلام شکایت خود را هرچه سریعتر ثبت کنید و پس از آن مراحل قانونی انجام می گردد .

محمد
10 ماه ها قبل

سلام
بنده به مدت هفت سال در یک مجموعه کار کردم و در این مدت هر دو کتف من اسیب دیده و اولین بار کتف راست من در محل کار در امده و در حال حاضر هر دو کتف من در حالتهای مختلف از جا در میاد و جدیدا شرکت با من قطع همکاری کرده
آیا میتونم شکایت کنم و در خواست خسارت داشته باشم

Admin
احسان سهرابی
5 ماه ها قبل
Reply to  محمد

سلام اگر پزشکی قانونی علت تامه بیماری شما را همکاری با آن مجموعه بداند می توانید دیه خود را مطالبه کنید .

حسین رییسی
6 ماه ها قبل

عرض ادب و احترام 🌹🌹
بنده در یک شرکت مواد غذایی فعالیت میکردم و در اثر لیز بودن سطح زمین از پشت به زمین خوردم و دچار شکستگی مهره کمر شدم و منجر به عمل کردن مهره کمرم شد برای گزارش این حادثه به اداره کار و تامین اجتماعی چه اقدامی باید بکنم
درخواست گزارش حادثه کردم از محل کارم اما محل نمیزارن همچنین اداره کار هم گزارش حادثه میخواد چیکار کنم؟؟؟

Admin
احسان سهرابی
6 ماه ها قبل

سلام می بایستی از طریق دادسرا شکایت کنید با شکایت شما کارشناس رسمی دادگستری درصد تقصیر کارفرما وشما را مشخص خواهد کرد و بر مبنای آن به شما دیه تعلق می گیرد

برچسب ها

  #بیمه #حوادث ناشی از کار #صدمات شغلی #ضرب و جرح #قانون تامین اجتماعی #قانون کار #ﻗﺎﻧﻮن و آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﯿﮑﺎری #کارفرما #کارگر #مسئولیت کارفرما #مسولیت مدنی #وزارت تعاون کار و رفاه و امور اجتماعی

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها