وکیل زمین شهری

وکیل زمین شهری

وکیل زمین شهری تهران

یکی از بیشترین دعاوی که در مراجع قضایی توسط افراد جامعه مطرح می‌گردد دعاوی مربوط به املاک می‌باشد. دعاوی مربوط به املاک به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌گردد که یکی از رایج ‌ترین آنها دعاوی مرتبط با اراضی شهری و اراضی موات می‌باشد که مستند قانونی دعاوی اخیرالذکر قانون زمین شهری مصوب سال ۱۳۶۶ است و به علت نا آگاهی مردم نسبت به قوانین و مقررات زمین شهری غالباً باعث تضییع حقوق ایشان در این گونه دعاوی می‌گردد. وکیل زمین شهری وکیل ملکی است که با سال‌ ها تجربه و فعالیت در دعاوی مرتبط، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی بالاخص در زمینه ‌های دعاوی مرتبط با اراضی زمین شهری می‌باشد.

این دسته وکلا اکثراً دارای تحصیلات عالیه در گرایش حقوق خصوصی می‌باشند که نه تنها به قانون زمین شهری و مقررات مرتبط به آن من جمله بخشنامه‌های سازمان زمین شهری، اساسنامه سازمان پیش گفته، مصوبات هیئت وزیران و غیره اشراف کامل دارند بلکه دارای تجربه عملی کافی در طرح دادخواست صحیح، پیگیری دعوی و دفاع از حقوق افراد مبتلا به این گونه امور حقوقی در محاکم صالحه می‌باشند.

  • قانون زمین شهری – زمین شهری زمین موات زمین بایر زمین دایر – کمیسیون ماده ۱۲

هدف از تصویب قانون زمین شهری چه بوده است؟

همانطور که پیشتر گفته شد اصلی‌ترین قانون مورد استناد در دعاوی اراضی شهری، قانون زمین شهری می‌باشد و از آنجا که زمین یکی از چندین عوامل تأمین رفاه اجتماعی است مجلس شورای اسلامی این قانون را در سال ۱۳۶۶ به تصویب رسانید و در ماده یک هدف از تصویب آن را این چنین بیان می‌نماید:

  • ماده ۱ قانون زمین شهری: « به منظور تنظیم و تنسیق امور مربوط به زمین و ازدیاد عرضه و تعدیل و تثبیت قیمت آن به عنوان یکی از عوامل عمده تولید و تأمین رفاه ‌عمومی و اجتماعی و ایجاد موجبات حفظ و بهره‌ برداری هر چه صحیح ‌تر و وسیع ‌تر از اراضی و همچنین فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای اصل ۳۱ و نیل به اهداف مندرج در اصول ۴۳ و ۴۵ و ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین مسکن و تأسیسات عمومی مواد این قانون به‌تصویب می ‌رسد و از تاریخ تصویب در سراسر کشور لازم ‌الاجرا است.»
  • منظور از زمین شهری چیست؟

برای درک هر چه بهتر موضوع ابتدا می ‌بایست با مفهوم زمین شهری آشنا شد. وفق ماده ۲ قانون زمین شهری اراضی شهری زمین‌ هایی هستند که در محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها و شهرک‌ ها قرار گرفته‌اند و در ادامه زمین‌های شهری را به سه دسته اراضی موات، اراضی بایر و اراضی دایر تقسیم بندی می‌نماید:

  • ماده ۳ قانون زمین شهری: «اراضی موات شهری زمین هایی است که سابقه عمران و احیاء نداشته باشد. زمین های مواتی که علیرغم مقررات قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری بدون مجوز قانونی از تاریخ ۰۵/۰۴/۱۳۵۴ به بعد احیاء شده باشد همچنان در‌اختیار دولت می‌باشد.»
  • ماده ۴ قانون زمین شهری: «اراضی بایر شهری زمین هایی است که سابقه عمران و احیاء داشته و به تدریج به حالت موات برگشته اعم از آنکه صاحب مشخصی داشته و‌ یا نداشته باشد.»
  • ماده ۵ قانون زمین شهری: «اراضی دایر زمین هایی است که آن را احیاء و آباد نموده‌اند و در حال حاضر دایر و مورد بهره ‌برداری مالک است زمین های دایر مشمول این‌قانون صرفاً اراضی کشاورزی یا آیش اعم از محصور یا غیر محصور می‌باشد.»

کمیسیون ماده ۱۲ مرجع صالح تشخیص نوع زمین

هم اکنون سوال اصلی اینجاست که نوع زمین‌ های شهری چگونه تشخیص داده می‌شود و اگر قصد خرید زمینی را داشتیم به منظور اطمینان از نوع زمین چه اقدامی باید انجام داد: در این خصوص می ‌بایستی بدواً به وکلای متخصص در اراضی شهری مراجعه نمود و پس از مشورت اولیه از ایشان درخواست شود تا با مراجعه به مراجع و سازمان‌ های مرتبط نسبت به بررسی نوع زمین اقدامات لازم را به عمل آورند.

لکن باید بدانید که مقنن در ماده ۱۲ قانون زمین شهری به دلیل اینکه زمین‌ های موصوب دارای انواع مختلفی می‌باشند که هنگام معامله و انتقال مالکیت زمین دانستن و آگاهی از نوع زمین دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد مرجع صالح جهت تشخیص نوع زمین شهری را وزارت مسکن و شهرسازی اعلام نموده است. وزارتخانه مذکور در خصوص مواردی چون نوع زمین (موات-بایر-دایر)، تأسیسات مرتبط با زمین و همچنین عمران و احیای زمین، صلاحیت تشخیص دارد و این موارد در کمیسیونی ذیل آن وزارتخانه مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد که به کمیسیون ماده ۱۲ معروف می ‌باشد.

  • ‌ماده ۱۲ قانون زمین شهری: «تشخیص عمران و احیاء و تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دایر و تمیز بایر از موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است این ‌تشخیص قابل اعتراض در دادگاه صالحه می‌باشد.»

علاوه بر بیان صلاحیت‌ های وزارت مسکن و شهرسازی (کمیسیون ماده )۱۲ در ماده ۱۲ ، بایستی توجه نمود که قانونگذار رأی اصداری از کمیسیون ماده ۱۲ را قابل اعتراض در دادگاه صالحه دانسته است.

البته در سال ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب ماده واحده‌ ای فرجه اعتراض به نظریه وزارت مسکن و شهرسازی موضوع ماده ۱۲ قانون زمین شهری (آرای کمیسیون ماده ۱۲) را سه ماه از تاریخ اعلام آن تعیین نمود.

  • ‌مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص «‌تعیین مهلت اعتراض به نظریه وزارت مسکن و شهرسازی موضوع ماده ۱۲ قانون زمین شهری‌ مصوب ۲۲/۰۶/۱۳۶۶»

ماده واحده – وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است نظریه خود را در تشخیص نوع زمین، اعم از آن چه تا کنون صادر نموده و به آن اعتراض نشده ‌یا آن چه بعداً صادر می‌نماید به مالکین اعلام نماید. مهلت حق اعتراض از تاریخ اعلام سه ماه تعیین می‌گردد. در صورت عدم دسترسی یا استنکاف‌ مالک از دریافت نظریه، بایستی طی دو نوبت به فاصله ده روز نظریه مذکور در روزنامه کثیرالانتشار آگهی، تا سه ماه از تاریخ آخرین آگهی، مدعیان ‌می‌توانند اعتراض خود را به دادگاه تسلیم نمایند، در صورت عدم وصول اعتراض در مهلت مذکور تشخیص، قطعی و لازم‌الاجراء است.

  • مرجع قضایی صالح جهت اعتراض به آرای صادره از وزارت مسکن و شهرسازی (کمیسیون ماده )۱۲ کدام است؟

مرجع قضایی صالح جهت اعتراض به نظریه وزارت مسکن و شهرسازی (کمیسیون ماده )۱۲ دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک است که در صورت اعتراض مالک نسبت به رأی صادره از کمیسیون ماده ۱۲ می بایستی ظرف مهلت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ رأی با طرح دعوی «ابطال رأی کمیسیون ماده ۱۲» در دادگاه محل وقوع ملک خود تظلم خواهی نماید.

لازم به ذکر است بعضاً افراد تصور می‌کنند که دعوای ابطال رأی کمیسیون ماده ۱۲ به دلیل اینکه اعتراض به یک رأی صادره از ارگان ‌های دولتی می‌باشد در صلاحیت دیوان عدالت اداری است که با ارتکاب چنین خطایی فرجه سه ماهه ایشان منقضی گشته و دیگر امکان طرح دعوی در دادگاه عمومی حقوقی برای ایشان وجود نخواهد داشت.

لذا جهت اعتراض و انجام امور مذکور بهتر است از وکیل زمین شهری متخصص و با تجربه راهنمایی خواسته تا ایشان با تبحر خود در این زمینه شما را یاری نماید.

بهترین وکیل زمین شهری در تهران

اگر شما نیز جویای وکیل زمین شهری در تهران می ‌باشید توصیه می‌گردد به مؤسسه حقوقی وکلای رأی مثبت مراجعه نمایید زیرا که مؤسسه حقوقی وکلای رأی مثبت با بیش از ۱۰ سال سابقه وکالت در امور زمین شهری با تمام جنبه‌ های قانون زمین شهری به شرح پیش گفته اشراف عملی و علمی داشته و سابقه موفقیت ایشان در چنین پرونده ‌هایی امکان حصول نتیجه مثبت را بیش از پیش برای شما فراهم می‌آورد.

مؤسسه حقوقی وکلای رأی مثبت ضمن همکاری با بهترین وکیل پایه یک دادگستری، وکلای زمین شهری و اساتید دانشگاه از موکلین خود در دعاوی مرتبط با زمین‌های شهری حمایت تخصصی می‌نماید تا کما فی السابق بتواند با کسب نتیجه مطلوب کارنامه قابل دفاع از خود رقم بزند.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها