حق زارعانه و حق ریشه

حق زارعانه و حق ریشه

وکیل حق زارعانه و حق ریشه

مطالبه حق ریشه جز مسائل تخصصی و حرفه ای می باشد، افراد باید در نظر داشته باشند که کمک گرفتن و مشورت کردن با یک وکیل پایه یک دادگستری بسیار مهم و جز موارد الزامی است. وکیل حق زارعانه و ریشه وکیل پایه یک دادگستری می باشد که تخصص خود را دعاوی حقوقی و دعاوی ملکی قرارداده است . وکیل ملکی متخصص حق زارعانه و ریشه وکیل پایه یک دادگستری می باشد که تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش حقوق خصوصی قرارداده و تمرکز کاری خود را دعاوی ملکی و دعوی حق زارعانه و حق ریشه قرارداده است . وکیل متخصص حق زارعانه و حق ریشه بر قوانین حقوقی از جمله قانون ثبت ، قانون مدنی ، قانون آیین دادرسی مدنی و نظریات مشورتی قوه قضاییه و آرای وحدت رویه در این حوزه تسلط کافی داشته و بر فنون دفاع در امور حقوقی مسلط می باشد .

مفهوم حق

حق یکی از اصطلاحات علم حقوق و به معنی اختیاری است که قانون برای کسی شناخته تا بتواند امری را انجام یا ترک نماید به بیان دیگر عبارت است از قدرت و توانایی قانونی که به موجب ان شخص می تواند به واسطه ان از چیزی منتفع گردد یا انجام امری یا ترک فعلی را بنماید.

حق ریشه چیست

حق ریشه یا حق زارعانه ، نوعی حق مالی است که از سوی مالک زمین برای کشاورز در نظر گرفته شده است و می بایستی پرداخت گردد تصور کنید کشاورزی زمینی استیجاری را در دست دارد و با تلاش و صرف هزینه فراوان باعث رونق زمین شده است به گونه ای که ارزش زمین چند برابر شده و مسلما چنین امری پس از پایان مدت زمان قرارداد  اجاره می تواند به ضرر کشاورز تمام شود راهکاری که قانون برای چنین مواقعی ارائه داده حق ریشه است چه این حق به صورت صریح در قرارداد فی ما بین مالک و زارع امده باشد و یا به عنوان شرط ضمنی در قرارداد بتوان این حق را برای زارع قائل شد.

شروط لازم برای ایجاد حق زارعانه

۱)تلاش مستمر زارع

۲)ایجاد مرغوبیت یا ابادانی در زمین

۳)وجود قرارداد برای زارع از طرف مالک و اذن مالک برای ایجاد مرغوبیت

۴)تعلق زمین به شخص دیگر(مالک)

زمین مزروعی:

نخستین عامل در تولید کشاورزی زمین می باشد و حق زارعانه توسط زارعین بر اثر زراعت مستمر و مداوم بر روی زمین های زراعی ایجاد می شود متعلق این حق باید املاک مزروعی باشد زمین های کاربری مزروعی معمولا چیزی ما بین زمین های کاربری مسکونی و کشاورزی هستند زمین های مزروعی در واقع زمین هایی برای زراعت هستند.

حق ریشه در چه شرائطی قابل مطالبه است:

-اراضی موات

-اراضی بایر

-مراتع و جنگل ها

-در سایر اراضی مشمول اصلاحات ارضی

پیش بینی یا عدم پیش بینی حق زارعانه در عقد

حق زارعانه چه در عقد پیش بینی شده باشد چه پیش بینی نشده باشد با استنباط از ماده ۲۲۵ قانون که اشعار می دارد((متعارف بودن امری در عرف و عادت به طوری که عقد بدون تصریح هم منصرف ان باشد به منزله ذکر در عقد است)) به زارع تعلق می گیرد.

 

حق ریشه چگونه اسقاط می شود

حق ریشه مانند هر حقی توسط صاحب ان حق ، قابل اسقاط است در صورت مطالبه هم از طریق طرح دعوی حقوقی ، پس از رسیدگی قضایی و عندالزوم با جلب نظر کارشناسی رای مقتضی از دادگاه صالحه صادر خواهد شد.

چه زمانی زارع می تواند حق زارعانه خود را از مالک مطالبه نماید:

زمانی زارع می تواند حق زارعانه خود را از مالک درخواست کند که ملک به اختیار به تصرف زارع درامده باشد اگر زارع و مالک در ابتدا در مورد بهای حق حق زارعانه به تواق برسند در این صورت مشکلی بوجود نمی اید ولی اگر به توافق نرسند توسط کارشناس ارزیابی می شود.

مدارک مورد نیاز جهت خرید زمین های دارای نسق:

۱)نسق اصلی زمین

۲)نامه انحصار وراثت

۳)نامه منابع طبیعی

۴)نامه بنیاد مسکن

۵)نامه راهداری

۶)قولنامه های گذشته زمین

۷)مدارک کامل شخص فروشنده

۸)در صورت عدم حضور مالک،وکالتنامه

صلاحیت مرجع رسیدگی کننده اثبات نسق زارعانه

زارع بعد از پایان قرارداد توقع دارد تا مالک طبق عرف مبلغی را به عنوان حق زارعانه به وی بدهد حق زارعانه جزو حقوق جزو مالی معنوی محسوب می شود و باید جز اموال منقول محاسبه گردد و با اتمام قرارداد زارع دیگر حقی بر روی زمین ندارد و فقط می تواند ارزش یا بهای حق گفته شده را مطالبه کند اگر مالک نخواهد این مبلغ را به عنوان حق زارعانه به وی بپردازد زارع که قصد مطالبه بهای حق ریشه را دارد می تواند به عنوان خواهان دعوی دادخواستی را به طرفیت مالک به دادگاه تقدیم کند.

دو خطر عمده متقاضیان خرید این زمین را تهدید می کند

۱)فروش ملک به چندین نفر از سوی مالک

۲)مشخص نبودن مالک صلی

وکیل  دعاوی حق زارعانه و حق ریشه در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با همکاری تعدادی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و دکترین حقوق و اساتید دانشگاه سالیان طولانی در قبول دعاوی حق ریشه سابقه داشته و توانسته رضایتمندی بالای موکلین خویش را به دست اورد و بهترین راهکار را برای به نتیجه مطلوب رساندن این گونه دعاوی به کار گیرد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها