وکیل عرصه و اعیان

وکیل عرصه و اعیان

وکیل عرصه و اعیان رای مثبت

امروزه با افزایش جمعیت و ازدحام شهری و بالا رفتن میزان ساخت و سازها و ایجاد مشکلات عدیده ی ثبتی برای مردم ، حضور وکیل متخصص دعاوی عرصه و اعیان ضروری و میتواند راهگشای پرونده باشد .  وکیل عرصه و اعیان وکیل پایه یک دادگستری است که پس از اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی، تخصص خود را در مقطع ارشد و یا دکتری حقوق خصوصی ادامه داده است و تمرکز کاری خود را  قبول وکالت و ارائه مشاوره تخصصی در حوزه دعاوی ملکی اعم از دعاوی مربوط به اعیان و عرصه قرار داده است . وکیل متخصص عرصه و اعیان بر فنون دفاع در امور حقوقی مسلط بوده و بر قوانین مدنی و قوانین ثبتی و آیین دادرسی مدنی و آرای وحدت رویه در خصوص عرصه و اعیان و همچنین نظریات مشورتی قوه قضاییه در خصوص عرصه و اعیان مسلط بوده و از حقوق موکلین خود حمایت تخصصی می نماید . امروزه تمایل حقوقدانان خبره بر تخصصی شدن امور و تسلط در یک یا چند موضوع خاص می باشد . مثلا برخی از وکلا متخصص دعاوی حقوقی برخی دعاوی کیفری و برخی دعاوی ملکی و غیره می باشند . از مهمترین دعاوی حقوقی و ملکی دعاوی مربوط به عرصه و اعیان اموال غیر منقول می باشد . با توجه به پیچیده گی های فنی دعاوی مربوط به عرصه و اعیان و انواع اینگونه دعاوی توصیه می گردد در مواجه با اینگونه دعاوی به دنبال وکیل ملکی و متخصص عرصه و اعیان اموال غیر منقول باشید زیرا این دسته از وکلا ضمن تسلط بر قوانین موضوعه بر رویه قضایی مسلط بوده و ضمن حراست از حقوق موکل از تضییع آن در مراجع قضایی جلوگیری خواهند نمود .

مفهوم عرصه

عرصه در لغت به معنای میدان یا زمین می باشد و مطابق تعاریف قانونی به زمین و مکانی که ساختمان روی ان احداث شده است عرصه می گویند. عرصه مال غیر منقولی است که نقل و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر امکان پذیر نیست . عرصه در معنای عرفی آن همان زمین می باشد . و در معنای حقوقی آن عرصه نام دارد .

مفهوم اعیان

اعیان در لغت قابل مشاهده، ظاهر و آشکار می باشد و مطابق تعاریف قانونی ساختمانی که روی عرصه یعنی (زمین) احداث  می گردد و مطابق آنچه در قانون گفته شده است اعیان    می تواند علاوه بر ان که مسکونی باشد به چندین حالت اعم از تجاری و اداری و آپارتمان و ویلا هم باشد.

تفاوت عرصه و اعیان

در کل باید دانست که عرصه و اعیان به زمین و بنای ساختمانی که بر روی ان احداث می گردد گفته می شود اغلب اوقات صاحب عرصه و اعیان یک شخص است و گاهی نیز ممکن است بخشی از عرصه یا زمین متعلق به صاحب اعیان باشد معمولا در آپارتمان ها صاحبین عرصه و اعیان چندین فرد می باشد و ممکن است اعیان تفکیک شود و به صورت سندی مالک آن ها نیز تعیین شود اما در مورد عرصه ساختمان بدین صورت نیست و معمولا برای تعیین سهم هر شخص یکی از مالکین باید مراحل مزبوره را طی کند اما به طور معمول زمانی که می خواهند در آپارتمان هایی که دارای چند مالک است تغییراتی ایجاد نمایند و یا نوسازی کنند و یا در زمان تقسیم ارث بحث جداسازی عرصه ساختمان نیز اهمیت ویژه ای پیدا می کند. فرض کنید شخصی مالک شش دانگ کامل (عرصه و اعیان ) ملکی است و قصد دارد آن را تخریب و به جای آن آپارتمانی با ۳ طبقه ۲ واحدی (۶ واحد) بسازد در این فرض اعیان (ساختمان ملک ) تخریب می شود و پس از ساخت اپارتمان ، سند ملک از حالت شش دانگ کامل خارج می شود و به شش سند مجزا تقسیم می گردد در این صورت هر سند شامل یک واحد آپارتمان و درصدی از زمین ملک می باشد که به اندازه میزان سهم واحد ها تعیین می گردد.

فروش اعیان بدون عرصه

چنانچه سند عرصه مجزا از سند ساختمان ( اعیانی ) باشد می توان ساختمان را بدون سند زمین واگذار نمود و در غیر اینصورت چنانچه سند مالکیت یکی باشد برای عرصه و اعیان باشد مالک هر اعیانی به نسبت مساحت اعیانی مالک زمین نیز می شود و قدرالسهم از زمین دارد لذا قابلیت انتقال اعیانی بدون قدر السهم ساختمان و زمین و مشاعات وجود ندارد.

محاسبه سهم اعیان از عرصه

برای محاسبه نمودن سهم اعیان از عرصه کار خاصی لازم نیست و این امر چندان سخت     نمی باشد با در نظر گرفتن متراژ واحد و زیربنا و یا عرصه قابل مشخص شدن است و برای ساختمان هایی که چند طبقه است و مساحت و اندازه همانند دارند، تعداد واحد ها را بر تمام متراژ عرصه تقسیم می کنیم برای مثال ساختمانی ۶۰۰ متر است و ۳۰ واحد دارد در این جا ۶۰۰ را تقسیم بر ۳۰ می کنیم و ۲۰ متر سهم هر واحد از عرصه می شود و اگر واحد ها دارای مساحت یکسان و همانند نباشند متراژ عرصه ضربدر متراژ واحد اپارتمان می کنیم و جواب به دست امده را بر مجموع مساحت کل واحد های موجود تقسیم می کنیم که با این فرمول میزان قدر السهم از عرصه مشخص می گردد.

عرصه و اعیان در املاک وقفی

در املاک شخصی ، عرصه و اعیان طبق قرارداد معامله می شوند ، اما در املاک وقفی ، معمولا عرصه به وقف داده می شود و این به معنی این است که امکان انتقال سند رسمی عرصه از طریق فروش وجود ندارد اما اعیان در املاک وقفی قابل معامله هستند و می توان ان ها را به شخص دیگر انتقال داد و در مورد موقوفاتی که عرصه و اعیان وقف است اعطای حق تملک اعیان مستحدثه به وسیله مستاجر با تصویب سرپرست سازمان  اوقاف مجاز است و این موضوع در مورد باغ های موقوفه و همچنین در مورد موقوفات خاص نیز جاری است.

مراحل تفکیک اعیان

تفکیک اعیان در ساختمان های دارای چند واحد با در نظر گرفتن گواهی پایان کار صورت    می گیرد و مراحل زیر را طی می نماید

  1. تهیه گواهی پایان کار ساختمان توسط مالک یا وکیل قانونی
  2. ارائه گواهی پایان کار ساختمان به اداره ثبت اسناد و املاک
  3. ترسیم و مشخص کردن قسمت های مفروزی و قسمت های مشاعی ملک توسط نقشه بردار
  4. تهیه و تنظیم صورت مجلس تفکیکی توسط نقشه بردار
  5. طی کردن مراحل اداری و هزینه های مربوطه

دعاوی عرصه و اعیان

دعاوی مربوط به عرصه و اعیان بسته به مورد موضوع در شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک  و یا مراجع حقوقی ای که در حوزه قضایی محل وقوع ملک وجود دارد حل و فصل می گردد  مثلا وقتی که وارثان ملک می خواهند میزان قدرالسهم عرصه خود را مطالبه نمایند و یا هنگام صدور سند اعیان مشکل ایجاد شود و در راستای ان باید قدر السهم ها نیز مشخص شود.

 

وکیل دعاوی عرصه و اعیان در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با همکاری تعدادی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و دکترین حقوق و اساتید دانشگاه سالیان طولانی در قبول دعاوی مربوط عرصه و اعیان سابقه داشته و توانسته رضایتمندی بالای موکلین خویش را به دست اورد و از حقوق انان  حمایت تخصصی بنماید. در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت دعاوی به صورت تخصصی به وکلا ارجاع می گردد . یکی از مهمترین موضوعات و دعاوی که این موسسه در آن خدمات تخصصی ارائه می نماید دعاوی ملکی و دعاوی مربوط به عرصه و اعیان املاک توسط وکیل متخصص ملکی و وکیل متخصص عرصه و اعیان می باشد .

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها