وکیل الزام موجر به تعمیرات

وکیل الزام موجر به تعمیرات

وکیل دعوی الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستاجره

 

امروزه با توجه به تورم قیمت ملک در تهران و سایر نقاط کشور و متقاضی زیاد افراد برای اجاره املاک، قرارداد اجاره بسیار رایج و حساس و با اهمیت می باشد . وکیل الزام موجر به تعمیرات اساسی، وکیل پایه یک دادگستری است که تحصیلات خود را در مقطع ارشد و یا دکتری در رشته ی حقوق خصوصی ادامه داده است و با تخصص خود در این زمینه می تواند در امور قراردادی و الزام نمودن موجر به تعمیرات اساسی عین مستاجره بسیار حاذق و راهگشا باشد. وکیل متخصص دعوی الزام موجر به تعمیرات اساسی اصولا تمرکز کاری خود را دعاوی قراردادی و دعوی ملکی قرارداده و تخصص لازم و کافی در دعاوی قرارداد اجاره دارد . وکیل ملکی متخصص دعوی الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستاجره وکیل پایه یک دادگستری می باشد که بر رویه قضایی دعاوی اجاره اطلاعات و آگاهی کامل داشته و بر قوانین مدنی ، قوانین موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶ و سال ۱۳۷۶ تسلط ویژه داشته و علاوه  بر رویه قضایی بر نظریات مشورتی قوه قضاییه در این حوزه تسلط حقوقی دارد.

 

مفهوم موجر:

موجر فردی است که مالک عین و منافع عین مستاجره می باشد و به موجب قرارداد اجاره منافع عین مستاجره را به دیگری ( مستاجر ) در مدت معین واگذار می نماید.

 

مفهوم مستاجر:

یا کرایه نشین به فردی گفته می شود که ملکی از موجر و صاحب خانه به اجاره بگیرد .مستاجر به موجب قرارداد اجاره مالک منافع عین مستاجره در مدت قرارداد می باشد.

 

مفهوم عین مستاجره:

به مورد اجاره و یا چیزی که اجاره داده شده است عین مستاجره می گویند.

 

مفهوم اجاره بها:

همان مبلغی است که مستاجر باید بابت استفاده از خانه و منافع ان مطابق قرارداد اجاره به صاحب خانه یا موجر پرداخت کند.

 

 

عقد اجاره چگونه عقدی است

 

اجاره در لغت از ریشه اجر و به معنای رهانیدن و یا چیزی را به فرد دادن می باشد. وطبق ماده ۴۶۶ قانون مدنی((اجاره عقدی است که به موجب ان مستاجر ، مالک منافع عین مستاجره می شود . اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره می گویند.

 

شروط انعقاد عقد اجاره

 

انعقاد قرارداد اجاره تابع قواعد عمومی قراردادها است و برای انعقاد ان طرفین باید قصد و رضا داشته باشند که در صورت فقدان قصد ،اجاره باطل و در صورت فقدان رضا ،اجاره غیر نافذ است.

همچنین از دیگر شروط ،مشروع بودن منفعتی است که از عقد اجاره به دست می اید برای مثال اگر الف یک ملک را به منظور دایر کردن مرکز قمار خانه یا فساد و فحشا اجاره کند و در هنگام عقد به این قصد خود تصریح کند ، عقداطل است .

همچنین مورد اجاره باید کاملا از نظر خصوصیات و شرایط معلوم و معین باشد و طرفین قرارداد اجاره باید عاقل، بالغ ، رشید ، باشند. و همچنین امکان استفاده از عین مستاجره با بقای ان ممکن است و مطابق ماده ۴۷۱ قانون مدنی یکی از شرایط صحت عقد اجاره این است که عین مستاجره از اموالی باشد که استیفای منفعت از ان با بقای عین ان ممکن باشد مانند خانه و اتومبیل و… بنابر این اگر مورد اجاره چند عدد سیب باشد با توجه به اینکه انتفاع از سیب با از بین رفتن ان ملازمت دارد اجاره صحیح نیست.

 

ویزگی عقد اجاره

 

عقد اجاره قراردادی موقت و زمان دار است،یعنی نمی تواند به صورت دائمی منعقد شود به عبارت دیگر مدتی با توافق موجر و مستاجر تعیین می شود و در این مدت زمان ،مالک مالکیتی متزلزل خواهد داشت. برای مثال الف ، اپارتمان معین را برای مدت ۲ سال از ب اجاره می کند و در این مدت مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود.

 

 

 

اقسام عقد اجاره

 

در ارتباط با انواع و اقسام عقد اجاره باید گفت که اجاره یک عقد معین می باشد چرا که نام و قواعد مشخص دارد، یک عقد تملیکی است چرا که موضوع ان مالک شدن چیزی است ، و عقدی معوض است چرا که در برابر استفاده از منافع عین مستاجره ،اجاره بها پرداخت می شود و عقدی رضایی است چرا که با توافق ۲ طرف منعقد می گردد و نیاز به ثبت رسمی ندارد.

 

 

نحوه الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستاجره

 

در بعضی اوقات امکان این مسئله وجود دارد که بعد از منعقد شدن قراردادن اجاره و یا در طول مدت اجاره، عین مستاجره نیاز به تعمیرات اساسی پیدا کند ،در این هنگام اجاره دهنده یا همان موجر وظیفه دارد که تعمیرات ضروری و لازم  را انجام دهد ، اگر موجر به وظیفه خود عمل ننماید مستاجر می تواند با ارائه دادخواستی تحت عنوان الزام موجر به تعمیرات اساسی ملک وی را به انجام عمل مورد نظر از طریق دادگاه الزام نماید در ماده ۲۰ قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶ اینگونه امده است که: تعمیرات اساسی و کلی راجع به اصل بنا و یا تاسیسات عمده که در آن به کار رفته ، مانند دستگاه های حرارت مرکزی ، اسانسور ، دستگاه تهویه ، بر عهده ی موجر می باشد  و تعمیرات جزئی و تزئینی و تعمیراتی که مربوط هستند به استفاده بهتر از عین مستاجره بر عهده مستاجر می باشد.

پس از ارائه دادخواست مستاجر ، دادگاه در وقت رسیدگی تعیین شده و با دعوت از طرفین پس از بررسی موضوع و مدارک ارائه شده ، پرونده را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهد و پس از اعلام نظر وی ، اقدام به صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به انجام تعمیرات اساسی ملک می نماید و در این دعوی خواهان ، مستاجر است که می بایست دادخواست خود را بر علیه موجر (خوانده) بدهد.

 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوی الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستاجره

 

_ اگر مستاجر هزینه انجام تعمیرات را از موجر مطالبه کند دعوی منقول است و در صلاحیت دادگاه محل اقامت خوانده است و اگر مستاجر انجام تعمیرات عین مستاجره  را از موجر مطالبه کند دعوی غیر منقول محسوب می شود و در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است.

_و در صورتی که مستاجر انجام  تعمیرات اساسی عین مستاجره را مطالبه کند چناچه  میزان خواسته دعوی بیست میلیون تومان و یا کمتر از ان باشد شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و در صورتی که مبلغ خواسته بیش از بیست میلیون تومان باشد دادگاه حقوقی محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است.

 

وکیل دعوی الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستاجره در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

 

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با سال ها تجربه و  فعالیت موفق حقوقی ، در امور قراردادها و دعوی الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستاجره و … با همکاری وکلای پایه یک دادگستری  و دکترین و حقوقدانان توانمد بالغ بر ۱۵ سال سابقه کاری معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده است و از تمام تلاش خود در جهت احقاق حق و دفاع ازحقوق موکلین هیچ دریغی نمی نماید. در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت دعاوی به صورت تخصصی به وکلا ارجاع می گردد یکی از دعاوی مهم حقوقی که این موسسه در آن به صورت تخصصی فعالیت می نماید انواع دعاوی قرارداد اجاره می باشد که توسط وکیل پایه یک دادگستری و  متخصص در دعاوی حقوقی و امور قراردادها پی گیری می شود . در مواجه با انواع دعاوی اجاره نگران تضییع حقوق خود در مراجع قضایی نباشید زیراکه وکلای  متخصص قرارداد اجاره در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت حافظ حقوق شما عزیزان بوده و از آن حمایت تخصصی خواهند نمود .

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها