خرید و فروش ملک اوقافی

خرید و فروش ملک اوقافی

ملک اوقافی، یکی از انواع املاکی است که در بازار مورد خرید و فروش قرار می گیرد. اما خرید و فروش این نوع املاک تابع چه شرایط و ضوابطی است. وکیل ملکی در زمینه خرید و فروش ملک اوقافی راهنمای شما خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی خرید و فروش این نوع از املاک پرداخته و نکات حقوقی این گونه معاملات را با شما خواننده گرامی به اشتراک بگذاریم.

ملک اوقافی چگونه ملکی است؟

ملک اوقافی ملکی است که مالک آن را به منظور خاصی وقف نموده باشد. در قانون مدنی وقف به دو دسته وقف عام و وقف خاص طبقه بندی می گردد. وقف عام آن است که موقوف علیهم یا به زبان ساده تر، کسانی که وقف به نفع آن ها صورت گرفته غیرمحصور باشند. این نوع وقف برای مصالح عامه بوده و افراد بیشتری می توانند از منافع آن بهره مند شوند. مانند آن که واقف ملک خود را وقف می کند تا در آن مسجد یا کتابخانه عمومی ساخته شود. در مقابل، وقف خاص به وقفی گفته می شود که

موقوف علیهم محصور و مشخص باشند مانند آن که مالک ملک خود را وقف بر فرزندان خود بکند. در این نوع وقف، عواید نصیب افراد خاص و محدودتری می شود.

اداره اموال وقفی در وقف خاص به متولی مشخص شده از جانب واقف و در وقف عام به اداره اوقاف سپرده می شود.

متولی املاک اوقافی

اگر قصد معامله املاک وقفی را دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که متولی آن ها چه کسی یا چه کسانی هستند. املاک وقفی معمولا یا متولی خاص دارند و یا اینکه آستان قدس، سازمان اوقاف یا بقاع متبرکه تولیت آن را عهده دار هستند.

مال موقوفه چه ویژگی هایی دارد ؟

کلیات وقف چیست ؟

معامله ملک اوقافی

به طور کلی طبق قانونی مدنی بیع (خرید و فروش) مال وقفی ممنوع است چه اینکه به موجب ماده۳۴۹ از این قانون، بیع مال وقف صحیح نیست مگر در مواردی که بین موقوف علیهم اختلافی پیش بیاید به نحوی که احتمال سفک دما (یعنی خونریزی و قتل) پیش بیاید یا اینکه احتمال خرابی مال باشد به نحوی که نتوان از آن استفاده بهینه نمود.

املاک اوقافی مانند هر ملک دیگری قابلیت خرید و فروش و معامله دارند ولی با چند تفاوت:

  1. یکی از این تفاوت ها در این است که هر گونه اقدامی در جهت معامله آن ها مستلزم اداره اوقاف می باشد. شما در خرید این ملک، صرفا مالک اعیان یعنی ساختمان ساخته شده بر روی زمین هستید و عرصه به شخص واقف تعلق دارد. شما برای فروش اعیان یعنی ساختمان ساخته شده روی زمین هیچ گونه منعی ندارید و صرفا برای فروش عرصه یعنی زمین ملک باید تاییدیه متولی اصلی را اخذ کنید. برای نقل و انتقال عرصه می بایست مبلغی به متولی پرداخت گردد که این مبلغ علاوه بر هزینه های خرید و فروش ملک می باشد. مبلغی که در زمان خرید و فروش عرصه به متولی پرداخت می‌شود، “ده درصد” مابه التفاوت قیمت کارشناسی زمین در زمان خرید و قیمت کارشناسی زمین در زمان فروش است. متولی موظف است که این مبلغ را صرف اموری نماید که واقف برای آن زمین در نظر گرفته است.
  2. تفاوت دیگر این املاک درقیمت آن ها می باشد که معمولا ۵ تا ۲۰ درصد نسبت به موارد مشابه کمتر است. این دسته از املاک برای خریدارانی که بودجه محدودتری دارند مناسب خواهد بود.
  3. املاک اوقافی دارای دو سند هستند؛ یکی سند عرصه که نام مالک اصلی یعنی شخص وقف کننده می باشد و سند اعیان که به نام خریدار ملک می گردد. به طور کلی زمانی که ملک اوقافی را خریداری می نمایید، در واقع زمین ملک را از واقف اجاره کرده اید.
اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها