توقیف ملک قولنامه ای

توقیف ملک قولنامه ای

قولنامه، قراردادی است که در آن قول یا تعهدی ثبت می‌شود.به‌عبارتی نوعی قرارداد است که آن‌را پیش قرارداد یا وعده قرارداد هم می‌نامند.قولنامه قراردادی است که بر اساس آن دو طرف، متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی به تعهد خود یعنی انتقال مال به دیگری عمل‌کنند.به عبارت دیگر تعهد به انتقال مال در آینده می‌باشد.  هنگامی که مشتری (خریدار) و بایع (فروشنده) قصد انجام معامله را داشته باشند ولی مقدمات آن فراهم نباشد  قراردادی با یکدیگر منعقد می کنند و تعهد می کنند که معامله را با شرایط معین و در زمان خاصی انجام دهند به طور مثال من مایلم خودروی خود رابه شما بفروشم و درباره قیمت و شرایط انعقاد قرارداد نیز قبلا به توافق رسیده ایم ولی شما برای تهیه پول به چند روز مهلت احتیاج دارید پس برای اینکه هر دو به معامله نهایی پایبند باشیم سندی تنظیم می کنیم و ضمن آن تعهد می‌کنیم که اسناد لازم را ظرف دو ماه آینده تهیه کنیم(مثلا پرداخت مالیات،عوارض ومبیع) و برای انعقاد قرارداد نهایی در زمان و مکان مشخصی حاضر شویم. بنابراین هدف از تنظیم قولنامه این است که برای طرفین تعهدی به وجود آید که موضوع آن انعقاد عقد بیع است و به همین جهت اگر یکی از آن دو از اجرای تعهدات خود تخلف کند دیگری می تواند اجبار او را به انعقاد قرارداد بیع از دادگاه بخواهد.  در نظر داشته باشید که اکثر دادگاهها این گونه قولنامه ها را هر چند که در آن مبلغی به عنوان بیعانه پرداخت شده است و طرفین قرارداد نیز خریدار و فروشنده نامیده شده‌اند را تعهد به بیع  دانسته اند نه خود بیع.

در مورد وکیل ملکی بیشتر بدانید.

توقیف ملک قولنامه ای

املاک قولنامه ای املاکی هستند که قادر به داشتن سند رسمی نیستند و به ناچار از قولنامه برای مبادله ی آنها استفاده میشود بنابراین املاکی که سند رسمی ندارند و قابل انتقال با سند و به صورت رسمی نیستند ملک قولنامه ای نامیده میشوند. به طور مثال ملک یا ساختمانی که دارای خلافی است در بخش های متفاوت مانند عدم جانمایی اصولی پارکینگ برای واحدها، ساخت واحد در همکف، ساخت طبقه غیرمجاز، پیشروی بیش از حد و سایر تخلفات ساختمانی باعث میشوند که ملک مورد نظر نتواند پایان کار و در نتیجه سند رسمی اخذ نماید. البته در نظر داشته باشید که عواملی مانند قرار گرفتن ساختمان در طرح های شهرداری (از جمله بافت فرسوده، تعریض خیابان و…)وجود دارند که در نهایت ملک مورد نظر باید تخریب شود . در برخی موارد نیز به این صورت است که ملک در زمینی با کاربری غیرمسکونی ایجاد شده است که در این حالت نیز ساختمان موردنظر را تخریب خواهند نمود.

در مورد قولنامه و مبایعه نامه بیشتر بدانید.

خرید ملک قولنامه ای این باور را برای افراد ایجاد میکند که مبادا پولی را که با تلاش و زحمت فراوان و در طی سالیان به دست آورده اند با خرید چنین ملکی به باد دهند .لازم است که در نظر داشته باشید قبل از خرید ملک قولنامه ای میبایست از وضعیت ملک اطلاع کسب نمایید و بهترین روش برای اطلاع از وضعیت ملک بدون سند و ملک قولنامه‌ای، استعلام از شهرداری است. از طریق این استعلام شما از میزان بدهی های ساختمان، آیا احتمال دستور به  تخریب ملک وجود دارد یا خیر و سایر اطلاعات ضروری در خصوص ملک بدست می آورید که با داشتن این اطلاعات مهم احتمال ضرر و زیان تا حد زیادی کاهش می‌یابد. یک نکته دیگر که در مورد ملک هایی با قولنامه عادی باید در نظر داشت این است که تفکیک هایی با کمتر از حد قانونی انجام می شود. در این حالت نیز امکان اخذ پروانه وجود ندارد و با مراجعه به شهرداری می توانید از صحت ملک باخبر شوید.

قولنامه چیست ؟

آیا ملک قولنامه ای قابل توقیف است؟

امروزه یکی از راهکارهای دسترسی به حق و حقوق مالی در صورت عدم پرداخت از سوی مدیون یا همان بدهکار گرفتن مال او می باشد.آسان ترین تعریف توقیف اموال این است که فردی به دیگری بدهکار است و در نتیجه طلبکار اموال وی را توقیف می‌‫کند.

بازداشت مال زمانی موضوعیت می یابد، که اولا، شخصی بدهکار باشد، دوما، فرد بدهکار، اموالی داشته باشد و سوما، طلبکار بتواند این اموال را شناسایی و به مرجع قضایی معرفی کند (چه راسا چه از طریق دادگستری).بنابراین برای توقیف اموال غیر منقول محکوم له یا خواهان یا ذی النفع می بایست مشخصات ملک و پلاک ثبتی آن را در دست داشته باشد در صورتی که شماره پلاک ثبتی را در دست نداشته باشد اجرای احکام و اداره ثبت به درخواست توقیف ترتیب اثر نخواهد داد.

از این رو وقتی طلبکار بدهکار خود را طی فرآیند دادرسی محکوم به پرداخت بدهی می نمایند مجبور است شماره پلاک ثبتی خانه یا زمینی که متعلق به مدیون است را به واحد اجرای احکام دادگستری معرفی کند تا این واحد،  پس از استعلام جریان ثبتی ملک واطلاع از مالکیت مدیون نسبت به توقیف و سپس فروش آن برای وصول طلب طلبکار  اقدام نماید بنابراین واحد اجرای احکام نمی تواند وقتی پاسخ استعلام واصله حکایت از این دارد، که جریان ثبتی ملک مذکور به نام مدیون ثبت نشده است ملک را توقیف نماید. هر چند شما ممکن است دسترسی به قولنامه بدهکار را داشته باشید که نشان می‌دهد پلاک مذکور را از مالک قبلی خریده است و در حال حاضر هم تصرف دارد و مالک شرعی و عرفی ملک است که شما برای توقیف دادگاه معرفی کرده اید با این وجود واحد اجرای احکام معذور از استیفای مطالبات شما به عنوان طلبکار ازمحل ملک معرفی شده است. چون همانطور که اشاره شد قانون کسی را مالک می شمارد که ملک به نام وی ثبت شده است چرا که ممکن است قولنامه‌ای که به اسم شخص است به دلایلی فاقد اعتبار باشد مانند اینکه از سوی خریدار یا فروشنده سابق فسخ شده باشد .

با این حال ، در برخی از نقاط کشور، احتمال دارد برخی اشخاص، به ثبت املاک خود اقدام نکرده باشند ویا به صورت قولنامه ای اقدام به خرید و فروش ملک خود کنند. بنابراین، طبیعی است که این اموال، هیچ گونه سابقه ثبتی نداشته باشد. بر اساس ماده ۱۰۱ قانون اجرای احکام مدنی، توقیف چنین اموالی زمانی مجاز خواهد بود که بدهکار یا همان محکوم علیه، در آن، «تصرفات مالکانه» داشته باشد یا این‌ که به موجب حکم قطعی مرجع قضایی، مالک آن مال شناخته شود.

گروه حقوقی وکلای رای مثبت با به کارگیری تیمی مجرب و حرفه ای در زمینه ی پرونده های ملکی و اجرای احکام جهت مشاوره و حضور در پرونده و دفاع موثر از شما در کنارتان خواهند بود.

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها