چک ضمانت تخلیه ملک

چک ضمانت تخلیه ملک

همه چیز درمورد چک بابت ضمانت تخلیه ملک

چک از اسناد تجاری لازم الاجرایی محسوب می شود که امروزه با توجه به قدرت نقد شوندگی بالای آن در بسیاری از معاملات جایگزین پول نقد شده است. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا می توان از چک به عنوان ضمانتی برای استحکام بیشتر قراردادها استفاده نمود. در این مقاله به بررسی چک بابت ضمانت تخلیه ملک استیجاری می پردازیم.

درباره وکیل ملکی بیشتر بدانید.

امروزه بسیاری از ما در زندگی روزمره خود با مقوله اجاره و قراردادهای اجاره سر و کار داریم؛ یا ملک خود را به شخص دیگری اجاره می دهیم و با اینکه ملک دیگری را اجاره می کنیم. در این راستا خوب است که با قرارداد اجاره و نحوه استحکام بخشی بیشتر آن آشنا شویم. یکی از مواردی که به استحکام این قرارداد می تواند کمک کند، پیش بینی چک بابت ضمانت تخلیه ملک می باشد. در بسیاری از موارد شاهد آن بوده ایم که قرارداد اجاره میان مالک ملک به عنوان موجر و اجاره کننده به عنوان مستاجر به پایان رسیده است اما مستاجر کماکان در ملک استیجاری سکونت داشته و از تخلیه ملک خودداری می نماید؛ موضوعی که ذهن بسیاری از موجرین را به خود درگیر می کند و حجم زیادی از پرونده های قضایی را تشکیل می دهد. این چک بیشتر زمانی صادر می شود که موجر بیم آن دارد که مستاجر در موعد مقرر و پس از پایان مدت قرارداد نسبت به تخلیه ملک اقدام نکند و از این بابت و با توجه به تضمینی که از مستاجر گرفته است بتواند اهرم فشاری بر روی او بگذارد.

آثار حقوقی چک بابت ضمانت تخلیه ملک

بر صدور چک بابت ضمانت تخلیه ملک مانند صدورهر چک دیگری آثار حقوقی مترتب است از جمله این آثار این است که در صورت پایان یافتن مدت قرارداد و استنکاف مستاجر از تخلیه ملک، موجر می تواند چک مورد نظر را به اجرا بگذارد و در این مورد امکان توقیف اموال صادرکننده چک و جلب ایشان پس از اجرای حکم وجود خواهد داشت. در خصوص چک بابت ضمانت تخلیه ملک توجه به چند نکته ضروری می باشد:

  1. در گرفتن این چک از مستاجر اجباری وجود ندارد و هر موجری بسته به شرایط خود می تواند این چک را دریافت داشته یا از آن صرفنظر کند
  2. بر روی چک درج گردد که این چک برای ضمانت تخلیه ملک صادر شده است.
  3. شماره چک، تاریخ و علت صدور آن در قرارداد منعقد شده بین دو طرف درج شود
  4. موجر زمانی می تواند این چک را به اجرا بگذارد که مدت قرارداد اجاره تمام شده باشد و مستاجر از تخلیه ملک خودداری کند. در این راستا به موجران عزیز پیشنهاد می گردد که با ارسال اظهارنامه، تخلیه ملک را از مستاجر خود درخواست نموده و اعلام نمایند که ضمانت اجرای عدم تخلیه به موقع ملک، به اجرا گذاشتن چک ضمانت خواهد بود.

ضمانت نامه بانکی چیست ؟

نحوه به اجرا گذاشتن چک بابت ضمانت تخلیه ملک

به طور کلی سه راه برای به اجرا گذاشتن چک و وصول مطالبات وجود دارد ۱٫ راه حقوقی  ۲٫ راه ثبتی ۳٫ روش کیفری

برای به اجرا گذاشتن چک بابت ضمانت تخلیه ملک دو راه وجود خواهد داشت:

  1. راه حقوقی: موجر به عنوان دارنده چک می تواند با ثبت دادخواست مطالبه وجه چک نسبت به وصول چک ضمانت اقدام نماید. پس از ثبت داخواست توسط وکیل پایه یک دادگستری یا دفاتر خدمات قضایی و ارجاع پرونده به دادگاه، روند رسیدگی ادامه خواهد یافت
  2. روش ثبتی: موجر می تواند پس از مراجعه به بانک و دربافت گواهی عدم پرداخت از طریق اجرای ثبت نسبت به توقیف اموال مستاجر اقدام نماید.

لازم به توضیح می باشد که دراین نوع چک امکان اقدام کیفری وجود نخواهد داشت چرا که یکی از مواردی که چک را از شمول تعقیب کیفری خارج می کند بابت تضمین و مدت دار بودن چک می باشد. به موجب ماده ۱۳ از قانون چک در موارد زیر صادر کننده چک قابل تعقیب کیفری نمی باشد .

در مورد وکیل چک بیشتر بخوانید.

  • درصورتیکه ثابت شود چک سفید امضاء داده شده است .
  • زمانی که در متن چک ، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شود .
  • اگر در متن چک قید شود که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی می باشد .
  • زمانی که بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده است یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی می باشد .

بنابراین با توجه به بخش اخیر ماده ۱۳ قانون چک امکان اقدام کیفری  بر روی چک بابت ضمانت تخلیه ملک وجود نخواهد داشت.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها