وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

صدور حکم تخریب برای ساختمانی که مجوز شهرداری نداشته، برای مالک خسارت های فراوانی به دنبال دارد. در این مورد، وکیل ماده صد شهرداری می تواند با در دست گرفتن پرونده پیگیری های لازم را انجام و با استفاده صحیح از تبصره ها و بند ها، نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ را تغییرداده و از موکل خود دفاع کند. لازم به ذکر است که وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰، می تواند در مواردی حتی مانع از تخریب ملک موکل خود گردد. با توجه به این که در بخش های گوناگون دعاوی کمیسیون ماده ۱۰۰، پیچیدگی های زیادی وجود دارد، وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ تاثیر بسیار زیادی در گرفتن حق افراد خواهد داشت.

در مورد وکیل شهرداری بیشتر بدانید.

ساخت و ساز در شهرها در تمام کشورها دارای شرایط و قوانین خاصی است که اگر هر یک از شهروندان این قوانین را رعایت ننمایند توسط قانون گذار جریمه می شوند و مطابق قانون با آن ها برخورد خواهد شد. بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها تمامی مالکین اراضی و املاک موجود در محدوده خدماتی باید پیش از ساخت و ساز برای دریافت پروانه ساخت از شهرداری ها اقدام نمایند و شهرداری موظف است که با انجام بررسی های لازم نسبت به صدور پروانه یا جلوگیری از ساخت اقدام کند. بخش قابل توجهی از پرونده های تشکیل شده در مراجع قضایی مثل دیوان عدالت اداری مربوط به شکایت از شهرداری ها می باشد. شهرداری یکی از سازمان هایی است که دارای اختیارات و وظایف مختلفی در خصوص جوانب گوناگون زندگی شهروندان است. شهروندان موظف اند بر اساس قانون در مورد ساخت و ساز، تخریب بنا و غیره عمل نمایند تا حقوق اجتماعی و شهر نشینی سایر شهروندان رعایت شود.

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ برای همه شهرنشین‌ها به‌ویژه افرادی که درگیر ساخت و ساز یا خرید و فروش ملک بوده‌اند، نامی آشناست. این کمیسیون وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی را دارد یعنی اگر بنایی بدون اخذ پروانه ساخته شود، بنای ساخته شده مطابق با پروانه اخذ شده نباشد یا بعد از پایان ساخت، بخش‌های دیگری به بنا اضافه شود،‌ کمیسیون مذکور به آن رسیدگی می‌کند. طبق مادۀ ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدودۀ خدماتی باید قبل از ساخت‌وساز از شهرداری‌ها پروانۀ ساختمان بگیرند و شهردار‌ی‌ها موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات‌ ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری کنند. در صورت تخلف از این ماده، همان‌طور که در مادۀ ۱۰۰ اشاره شد، جلوی آن‌ها گرفته می‌شود و عاملان برای رسیدگی به کمیسیون مادۀ ۱۰۰ ارجاع داده می‌‌شوند. ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها از ۱۱ تبصره تشکیل شده‌است.

وکیل متخصص در مورد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با توجه به پیچیدگی هایی که در بخش های مختلف دعاوی کمیسیون ماده صد وجود دارد، نقش مهمی را در راستای احقاق حقوق افراد می تواند ایفا کند.به عنوان یک گروه حقوقی که به صورت تخصصی در دعاوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری فعالیت داریم ، در این مقاله به صورت جامع و دقیق به کاربردی ترین و در عین حال رایج ترین بخش های دعاوی کمیسیون ماده ۱۰۰ نگاه دقیقی خواهیم داشت.
همانطور که گفته شد؛ افرادی که بدون پروانه شهرداری اقدام به ساخت و یا تخریب ملک خود نمایند، مشمول جریمه خواهند شد. اگرچه محاسبه جریمه دریافتی از متخلفان، به آسانی انجام می شود؛ اما در مورد پروژه های ساختمانی بسیار بزرگ، قیمت گذاری صحیح و محاسبه دقیق جریمه، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می تواند باعث کاهش هزینه ها گردد. اینجاست که «وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری» وارد کار می شود تا بتواند تا حد الامکان، ضرر های مالی وارده را کاهش دهد.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری از چه اعضایی تشکیل شده است؟

در این کمیسیون، چندین نماینده از نهاد های مختلف حضور دارند تا در رابطه با تخلفات ساختمانی تصمیم گیری نمایند. این اعضا به شرح زیر می باشند:
• نماینده شهرداری
• نماینده فرمانداری
• نماینده دادگستری
• نماینده شورای شهر
تمامی اعضا و نمایندگان دارای حق رای هستند به جز نماینده شهرداری که باید برای ارائه توضیحات در کمیسیون حضور داشته باشد.مقدار جریمه ای که برای متخلفان در نظر گرفته می شود، بستگی به میزان تخلف دارد؛ به این صورت که برای متراژ های پایین تر جریمه کمتری لحاظ می شود و هر چه پروژه سنگین تر باشد، میزان جریمه نیز افزایش خواهد یافت و همچنین محاسبه پیچیده تری نیز خواهد داشت. اگر مالکان در حیطه فنی دچار تخلف شوند، حکم بر تخریب ساختمان خواهد بود که در این صورت، خسارت بسیار بیشتر از جریمه نقدی می باشد.

روند اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

• پس از اعلام موارد تخلف و اخذ لایحه دفاعیه شخص پرونده برای رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بدون حضور ذینفع صورت می گیرد.
• در صورتی که نیاز به توضیحات ذی نفع باشد حضور وی بلامانع است.
• شهرداری و مالک یا قائم مقام وی می توانند ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ رای نسبت به آن اعتراض نمایند.
• مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر ماده ۱۰۰ خواهد بود که اعضاء آن غیر از افرادی است که در صدور رای قبلی شرکت داشته اند .
• رای این کمیسیون قطعی می باشد.

تخلفاتی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح میشوند:
بین تمامی تخلفاتی که در حیطه ساخت و ساز انجام می شوند، تنها تعدادی از آن ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:
• عدم احداث پارکینگ
• تجاوز به معابر شهر
• نداشتن مجوز یا همان پروانه ساخت
• رعایت نکردن اصول فنی
• نداشتن استحکام ساختمان
• تغییر کاربری غیر مجاز
• تخلف مهندس ناظر ساختمان

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

در صورت ارتکاب تخلف از طرف مالکین ساختمان ها، شهرداری ادامه عملیات را متوقف کرده و سپس پرونده تخلف را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می دهد. در این کمیسیون، پرونده بررسی شده و با توجه به «نظر اعضای کمیسیون» رأی صادر می گردد.
رأی صادره از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ دو نوع می باشد؛ رأی بدوی و رأی تجدید نظر. رأی ابلاغ شده از سوی کمیسیون در مرحله اول که با استناد به مدارک و شواهد صادر می شود، رأی بدوی نام دارد. این رأی قطعی نبوده، فرد حق اعتراض دارد و می تواند در کمیسیون تجدید نظر این موضوع را پیگیری کند. در صورت داشتن هرگونه اعتراض به رأی بدوی، از زمان صدور رأی فرد ۱۰ روز مهلت دارد که درخواست خود را به کمیسیون تجدید نظر ارائه دهد. بعد از ابلاغ رأی تجدید نظر، اعمال هیچ گونه تغییری در آن امکان پذیر نبوده و این رأی قطعی و قابل اجرا می باشد.
در پایان بهتر است توجه داشته باشیم که در صورت انجام تخلفات ساختمانی توسط مالکان در هنگام احداث بنا، رسیدگی به تخلفات و اجرای حکم، بر عهده کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می باشد. رای صادر شده از این کمیسیون، قابل تغییراست و فرد حق اعتراض دارد و می تواند با آوردن مدارک و اسناد مربوطه، حقانیت خود را ثابت و احقاق حق نماید. در صورتی که حکم کمیسیون بر علیه شماست وبر این باورید که حق شما تضییع شده است، می توانید پرونده خود را به وکلای ما در گروه وکلای رای مثبت واگذار نمایید تا با پیگیری های متخصصان ما، به حق واقعی خود دست یابید.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها