وظایف و اختیارات هیات مدیره در شرکت تعاونی

وظایف و اختیارات هیات مدیره در شرکت تعاونی

وظایف و اختیارات هیات مدیره  در شرکت های تعاونی

یکی از پرکاربردترین شرکتهای تجاری در قانون تجارت ایران شرکت های تعاونی می باشد . در قانون تجارت ایران شرکتهای تجاری به چندین دسته از جمله شرکتهای سرمایه ای و شرکت های اشخاص  تقسیم می گردد  . در این مقاله صرفا به بررسی وظایف و اختیارات هیات مدیره در شرکت های تعاونی می پردازیم . با توجه به انواع شرکت های تجاری و گستردگی قوانین مربوط به آن ، توصیه می گردد  در مواجهه با دعاوی تجاری بدنبال تخصص گرایی و وکیل متخصص در امور شرکتها باشید زیراکه وکیل حقوقی کار و متخصص درامور شرکتها با تسلط بر قوانین تجاری و امور شرکتها می تواند از تضییع حقوق موکلین خود در مراجع قضایی جلوگیری نموده و از حقوق آنان حمایت تخصصی نماید .

در شرکت های تعاونی ، هیئت مدیره جز در مواردی که به موجب اساسنامه اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجامع عمومی قرار داده شده ، در سایر موارد و برای تحقق اهداف ، موضوع و عملیات تعاونی با رعایت قوانین و مقررات جاری و اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی و رعایت صرفه و صلاح تعاونی و اعضا دارای اختیارات لازم جهت اداره امور تعاونی می باشد .از جمله وظایف و اختیارات هیات مدیره در شرکتهای تعاونی به شرح ذیل می باشد :

  • دعوت مجمع عمومی (عادی – فوق العاده)
  • اجرای اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی و سایر مقررات مربوط.
  • نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملیات وی و تعیین میزان حقوق مدیر عامل به مجمع عمومی.
  • قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهم اعضاء به یکدیگر و دریافت استعفای هریک از اعضاء هیات مدیره.
  • نظارت بر مخارج جاری تعاونی و رسیدگی به حسابها و ارائه به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه تعاونی به مجمع عمومی.
  • تهیه و تنظیم طرحها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.
  • تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکت ها و اتحادیه هایی که تعاونی در آن ها مشارکت دارد.
  • تهیه و تنظیم دستورالعمل های داخلی تعاونی و تقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب.
  • تعیین نماینده یا وکیل در دادگاه ها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها با حق توکیل غیر.

۱۰- تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز (یک یا دو نفر از اعضاء هیات مدیره به اتفاق مدیرعامل) برای قراردادها و اسناد تعهد آور تعاونی.

۱۱- اعضای هیات مدیره می توانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند ، در صورتیکه عضو هیات مدیره از محل دیگری حقوق می گیرد در تعاونی مربوط صرفا حق جلسه و پاداش دریافت می کند.حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیات مدیره و پاداش آنان و موارد استثنا به موجب دستور العملی است که به تایید مجمع عمومی میرسد.

۱۲-  هیات مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می دهد و هیچ یک از اعضای هیات مدیره حق ندارد از اختیارات هیات ، منفرداً استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیات مدیره داشته باشد. هیات مدیره می تواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت سه چهارم آراء به مدیر عامل تفویض نماید.

  • معاملات تعاونی با هریک از اعضای هیات مدیره ، مدیرعامل ، بازرس / بازرسان تابع               آیین نامه هایی خواهد بود که در چارچوب دستورالعمل وزارت تعاون به تصویب مجمع عمومی عادی تعاونی می رسد.
  • هیچیک از اعضای هیات مدیره یا بازرس / بازرسان / یا مدیرعامل تعاونی نمی تواند سمت بازرسی یا مدیریت عامل و یا عضویت هیات مدیره شرکت تعاونی دیگری را با موضوع و فعالیت مشابه      قبول کند.اعضای هیئت مدیره می توانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند ، در صورتیکه عضو هیات مدیره از محل دیگری حقوق می گیرد در تعاونی مربوط صرفا پاداش دریافت خواهد کرد.حداقل و حداکثر حقوق ، مزایای هیئت مدیره و پاداش آنان و موارد استثنا به موجب آئین نامه ای است که به تایید وزارت تعاون خواهد رسید.
  • هیات مدیره موظف است نسخه ای از گزارشها ، صورت های مالی تا پایان دوره از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و سود و زیان ، پیشنهاد نحوه تقسیم سود خالص و بودجه پیشنهادی سال بعد را پس از آماده شدن حداکثر تا ۳۰ روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی سالانه برای رسیدگی به بازرس / بازرسان / تسلیم نموده و علاوه برآن هر سه ماه یکبار تراز آزمایشی حسابهای تعاونی را همراه با تجزیه و تحلیل فعالیت سه ماهه تعاونی تهیه و در اختیار بازرس / بازرسان / قرار دهد و نسخه ای از آنها را نیز به وزارت تعاون ارسال دارد..
  • پس از انقضای مدت ماموریت هیات مدیره در صورتیکه هیات مدیره جدید انتخاب نشده باشد هیات مدیره موجود تا انتخاب و قبول هیات مدیره جدید کماکان به وظایف خود در تعاونی ادامه داده و مسئولیت اداره امور تعاونی را بر عهده خواهد داشت.
  • جلسات هیات مدیره حداقل هر دو هفته یکبار بنا به دعوت رئیس یا نائب رئیس هیات مدیره یا مدیر عامل یا اکثریت هیات مدیره با حضور بیش از نصف اعضای اصلی هیات مدیره تشکیل و رسمیت می یابد و برای اتخاذ تصمیم رای اکثریت اعضای حاضر در جلسه ضروری است. تصمیمات هیات مدیره در دفتری بنام دفتر صورتجلسات هیات مدیره ثبت می گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه میرسد.

تبصره: جلسه فوق العاده هیات مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نائب رئیس هیات مدیره یا مدیر عامل و در صورت عدم دعوت کتبی آنان و دعوت کتبی اکثریت اعضای هیئت مدیره تشکیل می گردد.

  • استعفای هر یک از اعضای هیات مدیره تا تعیین عضو جدید و قبولی سمت آن رافع مسئولیت نسبت به وظایفی که به وی اعطا شده است نخواهد بود.
  • هیات مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخاب ، برای اداره امور و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیات مدیره ، فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا خارج از آن برای مدت ۳ سال به عنوان مدیر عامل انتخاب کند . نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات ،وظایف و میزان حقوق و مزایای وی بر عهده هیات مدیره می باشد و انتخاب مجدد مدیرعامل بلامانع می باشد.
  • افتتاح هر نوع حساب نزد بانکها ، صندوق تعاون ، سایر موسسات اعتباری ، پس از تصویب هیات مدیره با امضاهای مجاز معرفی شده از طرف هیات مدیره امکان پذیر خواهد بود.
  • سود خالص تعاونی در سال مالی به ترتیب زیر تقسیم میشود:
  • از حداقل پنچ در صد به بالا با تصویب مجمع عمومی عادی ، به عنوان ذخیره قانونی منظور می شود.
  • حداکثر پنچ درصد از سود خالص بعنوان اندوخته احتیاطی به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی به حساب مربوطه منظور میگردد نحوه مصرف آن با تصویب مجمع عمومی عادی
  • چهار در صد از سود خالص به عنوان حق تعاون و آموزش به تعاون واریز می گردد.
  • درصدی از سود جهت پاداش به اعضاء کارکنان ، مدیران و بازرسان به پیشنهاد هیات مدیره و تسویب مجمع عمومی عادی تخصیص داده می شود..
  • پس از وضع وجوه فوق باقیمانده سود خالص به نسبت سرمایه و مدت عضویت تقسیم می گردد.

به شما پیشنهاد میشود که بخش وکیل دیوان عدالت اداری را نیز مطالعه بفرمایید.

تبصره ۱: ذخیره قانونی تا زمانیکه مبلغ کل ذخیره حاصل از درآمدهای مذکور به میزان ۴/۱ معدل سرمایه ۳ سال اخیر تعاونی نرسیده باشد الزامی است.

تبصره ۲ : تعاونی میتواند با تصویب مجمع عمومی عادی با حداکثر ۲/۱ ذخیره قانونی را جهت افزایش سرمایه خود به کار برد.استفاده مجدد از باقیمانده آن جهت افزایش سرمایه مجاز نیستن.

تبصره ۳ : هیات مدیره میتواند از محل اندوخته احتیاطی با تصویب مجمع عمومی عادی مبلغی را برای انجام امور خیریه و عام المنفعه تخصیص دهد.

وکیل شرکت های تعاونی در موسسه حقوقی وکلای  رای مثبت

دعاوی در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت به صورت تخصصی به وکلای پایه یک دادگستری حسب مورد وکیل متخصص دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری ارجاع می گردد . یکی از خدمات مهم و تخصصی این موسسه قبول وکالت و ارائه مشاوره تخصصی در امور شرکتها توسط وکیل امور شرکتها می باشد . وکلای موسسه حقوقی رای مثبت با تجربه بالغ بر ۱۵ سال و تجربه قبول وکالت برترین شرکتهای تجاری از جمله شرکتهای تعاونی و بانک های جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک آینده و سپه ، با تسلط بر فنون دفاع در امور حقوقی از حقوق موکلین خود حمایت تخصصی می نماید .
در پایان

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در راستای حمایت تخصصی از موکلین خود از وکلای پایه یک دادگستری و متخصص در دعاوی حقوقی و کیفری استفاده می نماید .
موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در مواجه با دعاوی حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری که تخصص خود را در امور حقوقی قرار داده‌اند استفاده می نماید از جمله مهمترین اقسام وکیل حقوقی می توان به وکیل ملکی ،وکیل سرقفلی، وکیل قرارداد ، وکیل خانواده ،وکیل طلاق، وکیل شرکت‌ها ،وکیل ارث ،وکیل تجاری ،وکیل امور بیمه ، وکیل روابط کارگر و کارفرمایی، وکیل شهرداری، وکیل بین المللی و وکیل دیوان عدالت اداری و غیره اشاره نمود .

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در مواجه با دعاوی کیفری از وکلای پایه یک دادگستری که تخصص خود را در امور کیفری قرار داده‌اند استفاده می نماید از جمله مهمترین اقسام وکیل کیفری می توان به وکیل قتل و ضرب وجرح عمدی، وکیل سایبری و  جرایم رایانه ای ، وکیل کلاهبرداری ،وکیل جعل اسناد، وکیل خیانت در امانت ،وکیل مواد مخدر ،وکیل جرایم پزشکی، وکیل جرایم رانندگی ، وکیل روابط نامشروع و غیره اشاره نمود .
موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در مواجه با پرونده های حقوقی و کیفری با به کارگیری از وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در آن حوزه به صورت تخصصی و خرد جمعی عمل نموده و حافظ حقوق موکلین خود به بهترین شکل ممکن می باشد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها