هزینه های مشترک ساختمان

هزینه های مشترک ساختمان

 

هزینه های ساختمان که شامل حق استفاده از انشعاب آب یا برق یا تلفن یا گاز یا تاسیسات حرارت مرکزی یا تهویه آسانسور و امثال آن می باشد طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمانها حقوق هر مالک از من خارج ساختمان به نفع مساوی تقسیم خواهد شد و یا این که مالکان با توافق یکدیگر ترتیب دیگری برای تقسیم حقوق و مخارج پیش بینی کنند پرداخت هزینه‌ها بر عهده کلیه مالکین باشد که ملک خود را مورد استفاده قرار دهند چه مورد استفاده قرار ندهند

ماده ۱ تا ماده ۱۵

در صورتی که مالکی ملک خود را به اجاره دهد حق پرداخت مخارج و شارژ ساختمان بر عهده مالک است مگر اینکه بین مالک و مستاجر توافقی دیگری صورت گیرد و اگر مستاجر از پرداخت خودداری کند، مدیر ساختمان مالک را مسئول می داند و مالک را بازخواست خواهد کرد.

هر یک از مالکین باید هزینه و مخارج ساختمان را ماهیانه به نسبت سهمی که طبق توافق صورت گرفته است پرداخت نمایند این هزینه ها هم خرج ساختمان و هم خرج شارژ های آب و برق و گاز و … می گردد. اگر از میزان هزینه های پرداختی مبلغی اضافی باقی بماند مانع از پرداخت هزینه‌های ماهانه مالکین نمی شود و این مبلغ اضافه باید در صندوق مخصوص مخارج ساختمان نگهداری شود

اگر هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان ملک از پرداخت هزینه‌ها خودداری نمایند از طرف مدیر یا هیات مدیران (یا وکیل مجرب) اظهارنامه ارسال می گردد که جهت پرداخت اقدام نماید و در این اظهارنامه مبلغ بدهی و صورت ریز آن باید قید شود و از تاریخ ابلاغ اظهارنامه مالک یا استفاده کننده ظرف ۱۰ روز مهلت دارند تا بدهی خود را پرداخت نماید و اگر بعد از گذشت ۱۰ روز پرداخت نکنند،  مدیر یا هیات مدیران حق دارند خدمات مشترک ساختمان مانند آب ، برق، گاز ، شوفاژ و … را برای این مالکین یا استفاده کنندگان قطع کنند و از امکان استفاده آنان خودداری نمایند ، اگر همچنان از پرداخت بدهی خودداری کنند مدیر یا هیات مدیران ساختمان (یا وکیل مجرب) می توانند مستقیم با مراجعه به اجرایی ثبت با صدور اجراییه ، از اموال ایشان توقیف نمایند و بدهی را وصول نمایند و یا با مراجعه به دادگاه صالح (دادگاه محل اقامت خوانده) درخواست مطالبه مبلغ بدهی را بخواهند ، در این صورت دادگاه خارج از نوبت به این موضوع رسیدگی و اجراییه صادر خواهد نمود و با صدور اجراییه می توان از اموال شخص بدهکار (محکوم علیه) توقیف و مبلغ بدهی را وصول کرد.

حقوق مالک یا استفاده کننده در صورت قطع خدمات مشترک توسط مدیر یا هیئت مدیره چیست؟

در صورت قطع خدمات مشترک توسط مدیر یا هیئت مدیره ، مالک یا شخص استفاده کننده (یا وکیل مجرب وی) می تواند با مراجعه به دادگاه صالح نسبت به قطع، اعتراض نماید و در صورتی که رسیدگی سریع به اعتراض ممکن نباشد، دادگاه در صورتی که دلایل استنادی از جانب مالک یا استفاده کننده را تشخیص دهد دستور متوقف کردن تصمیم قطع خدمات مشترک را تا رسیدگی و صدور رای صادر خواهد کرد.

اگر مجددا یا مکررا مالک یا استفاده کننده از پرداخت بدهی خودداری کنند و دادگاه وی را به پرداخت هزینه های مشترک محکوم  نماید ، در این صورت محکوم علیه به حکم دادگاه علاوه بر پرداخت مبلغ بدهی به معادل مبلغ بدهی جریمه خواهد شد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعاوی دادگاه محل اقامت خوانده میباشد و هزینه دادرسی معادل دعاوی مالی ، خواسته تا مبلغ ٢٠ میلیون تومان معادل ٢/۵ درصد و خواسته از ٢٠ میلیون تومان بیشتر معادل ٣/۵ میباشد.

در نتیجه طبق قانون تملک آپارتمان ها هر یک از مالکین یا استفاده کننده ملک باید هزینه های مشترک ساختمان را طبق توافق فیمابین سایر مالکین یا استفاده کنندگان پرداخت نمایند.

 

 وکیل حقوقی  در موسسه رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود و وکیل قرارداد معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و قولنامه … می‌باشد.

از تخصصی ترین دعاوی حقوقی، دعاوی ملکی است وکلای رای مثبت با داشتن کادری مجرب شامل وکلای پایه ۱ دادگستری اعم از  دکترین و کارشناسان ارشد حقوق خصوصی به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی بوسیله  (وکلای بانک ها و شرکت های داخلی و بین المللی) با استفاده از تکنیک های ظریف فن دفاع در امور حقوقی و ملکی حافظ حقوق موکلین خود در بالاترین سطح ممکن می باشند. دعاوی وکیل ملکی اعم از حق کسب ، پیشه ، تجارت و حق سرقفلی ، الزام به تنظیم سند رسمی ، خلع ید، پیش فروش ساختمان ، ابطال ، فسخ ومطالبه ثمن مبایعه نامه و غیره می باشد.

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
6 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
پروانه عبدی
3 سال ها قبل

سلام خسته نباشین آیا برای برق عمومی که برای همه ساکنین یکسان هست بر اساس متراژ حساب باید شود یا که به طور مساوی هرینه آن باید بین ساکنین تقسیم شود با تشکر

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل

سلام اگر متراژ متفاوت می باشد هزینه ها بر مبنای مساحت و متراژ محاسبه می گردد.

امیرعلی
3 سال ها قبل

با سلام و عرض ادب
بنده مستاجر واحدی هستم که مالک آن هزینه تعمیرات ساختمان مانند ایزوگام و آسانسور را پرداخت نمی کند. در صورت اقدام قانونی مدیر ساختمان که از دوستان بسیار خوب و صمیمی بنده نیز هست، آب و برق واحد ما قطع می شود. لطفا راهنمایی بفرمایید چطور می توانیم این مسئله را بر طرف کنیم.
با سپاس بیکران

Admin
احسان سهرابی
2 سال ها قبل
Reply to  امیرعلی

سلام هزینه های کلی برعهده موجر و هزینه های جزیی با مستاجر می باشد . در صورتیکه موجر از پرداخت هزینه های قانونی استنکاف ورزد شما به عنوان مستاجر هم می توانید قرارداد اجاره را فسخ کنید و یا هزینه های مربوطه را شخصا پرداخت کنید و متعاقبا بابت مبلغ پرداختی از موجر شکایت حقوقی مطرح نمایید.

امیر علی
2 سال ها قبل

جواب ندادید. مدیر می تواند حق و حقوق مستاجر را قطع کند یا خیر؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل

سلام منظور شما از حق و حقوق مستاجر چیست؟فقط در صورتیکه مستاجر هزینه انرژی های مصرفی و یا شارژ ساختمان را پرداخت نکند و مدیر ساختمان این موارد را طی اظهارنامه قانونی مطالبه کند و مستاجر از پرداخت امتناع کند مدیر حق دارد از ارائه خدمات مشترک به مستاجر استنکاف ورزد

برچسب ها

  #خدمات مشترک ساختمان #شارژ ساختمان #قانون تملک آپارتمان ها #مدیر ساختمان #هزینه های مشترک ساختمان

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها