جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی

جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی

در ابتدا بهتر است با معنای عبارات فوق و گستره ی شمول انها بیشترآشنا شویم تا بدانیم چه مواردی قابل پیگیری قضایی هستند و برای احقاق حق خود با دید آگاهانه تری وارد عمل شویم .در این بخش به صورت مفصل به مجازات جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی میپردازیم که بهترین وکیل کلاهبرداری در موسسه حقوقی رای مثبت به این مطلب پرداخته است.
توهین در لغت به معنای خفیف و خوار کردن دیگری است. و عبارت است از رفتار، نوشتار، اشاره و کلامی که موجب وهن حیثیت طرف مقابل از منظر عرف جامعه گردد. و در قانون نیز اینگونه تعبیر شده است که شخصی دیگری را از طریق کلمات یا اعمالی که موجب سوء ادب شخص تلقی میگردد کوچک کند. و در واقع در این امر دارای قصد باشد و عمداً این عمل را انجام دهد. فحاشی نیز به نوعی توهین محسوب میشود که با استفاده از الفاظ رکیک و ناسزاگویی منجر به تکدر خاطر طرف مقابل میگردد.

مطابق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات : ” توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد موجب مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا تا ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جزای نقدی میگردد” (قذف به معنای متهم ساختن دیگری به زنا ولواط، مثلا اگر شخصی به دیگری نسبت زنا بدهد به این شکل که بگوید تو فاحشه هستی و نتواند در دادگاه حقیقت این امر را به اثبات برساند، این امر مستوجب حدقذف است و مجازات آن نیز ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود.)

مجازات جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی

در توهین دروغ یا راست بودن موضوعی که به دیگری نسبت داده شده است ملاک عمل قرار نخواهد گرفت بلکه چیزی که اهمیت دارد این است که آیا گفتار و رفتار شخص توهین کننده عرفاً وهن آور و توهین آمیز بوده است یا خیر.
بهتر است بدانیم که حتی توهین به مردگان نیز قابلیت پیگیری را خواهد داشت و در واقع توهین به مردگان تنها در صورتی مشمول ماده ۶۰۸ ق.م.ا که به تعریف جرم توهین پرداخته است میشود که عرفاً توهین به بازماندگان فرد فوت شده تلقی شود و در این صورت با توجه به ماده ۳۰ قانون مطبوعات که در خصوص انتشار مطالب توهین آمیز راجع به شخص فوت شده که منجر به هتک حرمت بازماندگان وی به حساب آید، این حق به ورثه متوفی داده شده است که هریک از آنان بتواند اقامه ی دعوای حقوقی یا کیفری بنماید و این امر باعث تسلی خاطر بازماندگان متوفی خواهد شد.

تهدید نیز به عملی گفته میشود که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی و حیثیتی و یا افشای اسرار خصوصی فرد گردد و در تهدید اینکه طرف مقابل به قصد اخاذی دست به تهدید زده و هدف او دریافت مال و پولی بوده است یا نه ملاک عمل قرار نخواهد گرفت بلکه صرف تهدید به هر دلیلی و به هر شکلی خود به تنهایی جرم شناخته شده است و بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات ، مجازات آن تا ۷۴ ضربه شلاق یا تا ۲ سال حبس تعیین گردیده است .

به شما پیشنهاد میشود مقاله توهین در فضای مجازی را نیز مشاهده کنید.

مجازات تهدید در فضای مجازی

قابلیت پیگیری جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی

در حال حاضر استفاده از پیام رسان های مجازی و نرم افزارهای موجود در این فضا از قبیل تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و ….بسیار مرسوم است و برخی با توجه به عدم آگاهی نسبت به قوانین و مقررات به انحاء متفاوت باعث ایجاد آزار و اذیت برای سایرین می شوند و تصورشان این است که ناسزاگویی ، فحاشی و تهدید در فضای مجازی قابل پیگرد نیست اما این تصور اشتباه است زیرا تهدید و توهین در ذات و ماهیت آن جرم است حال چه در فضای مجازی رخ دهد و چه اینکه در فضای واقعی اتفاق بیفتد . و مجازات اشخاصی که در فضای مجازی و با استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید به دیگران توهین میکنند و یا آنان را تهدید به افشای اسرار خصوصی شان میکنند همانند کسانی است که در کوچه خیابان به دیگران اهانت میکنند و ممکن است حبس یاجزای نقدی یا تا ۷۴ ضربه شلاق به عنوان مجازات برای این افراد درنظر گرفته شود.

عامه مردم باور غلط و معروفی در خصوص غیر قابل استناد بودن ادله الکترونیکی (همانند چت ها و پیغام های رد و بدل شده در واتس آپ ) در محاکم و دادگاه ها دارند ولی از سال ۱۳۸۲ به علت کثرت کاربران فضاهای سایبری و وقوع جرائم متفاوت که باعث ورود آسیب های بسیاری از طریق کاربران هنجارشکن که عموماً دچار فقر فرهنگی نیز هستند صورت گرفت ، در قانون تجارت الکترونیک ، ادله الکترونیکی به عنوان ادله اثبات دعوا مورد پذیرش قضات در محاکم قرارگرفت و با تصویب قانون جرائم رایانه ای جرائم موجود در فضای مجازی مورد جرم انگاری واقع شد و اکنون ادله الکترونیکی شامل عکس، صدا،فیلم؛، متن و …. می تواند علیه افراد مجرم و قانون شکن به کارگرفته شود و با ایجاد علم و آگاهی برای قضات باعث محکومیت بسیاری از مجرمین فضای مجازی گردد.

نحوه ی بررسی ادله الکترونیک

همان طور که گفته شد ادله ی الکترونیک از ادله ی مورد پذیرش در دادگاه محسوب میشود اما زمانی قابلیت استناد برای صدور رای را پیدا میکنند که صحت و سقم آن مورد تایید کارشناسان پلیس فتا قرارگیرد و قاضی با توجه به آن نسبت به صدور حکم مناسب اقدام مینماید .

چگونگی شکایت از کسانی که جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی انجام داده اند :

همانگونه که گفته شد جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی جرم است و مجازات آن نیز تا ۷۴ ضربه شلاق یا در خصوص توهین تا ۱ میلیون ریال جزای نقدی و برای تهدید تا دو سال حبس در نظر گرفته شده است اما یکی از مشکلاتی که در این مورد وجود دارد این است که هویت اشخاصی که مرتکب این جرائم میشوند عموماً نامشخص است و پیگیری این امر با جعلی بودن هویت افرادی که فحاشی و تهدید در فضای مجازی میکنند تشدید نیز می شود. اما با این حال شما می توانید با مراجعه به دادسرا و تنظیم شکوائیه موضوع را پیگیری نموده و با توجه به تدابیری که در این خصوص وجود دارد فرد متخلف را به پای میز محاکمه بکشانید .
لازم است شکوائیه خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانید و سپس دادسرایی که جرم توهین یا تهدید در محدوده ی آن واقع شده است صالح به رسیدگی خواهد بود و لزوماً نیاز نیست که شما از محل سکونت فرد متخلف آگاه باشید.

با اطلاع از این قوانین در می یابیم که هیچ عمل مجرمانه ای در فضاهای مجازی یا سایبری بدون مجازات و پیگرد قانونی نمیباشد. و در واقع افرادی که چه سهواً و چه عمداً مرتکب تخلفات این چنینی میشوند باید برای پاسخگویی خود را آماده نمایند.

وکیل متخصص جرایم سایبری

در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت، بهترین وکیل کلاهبرداری اینترنتی و سایبری و یا وکیل جرایم رایانه ای به صورت حرفه ای و تخصصی فعالیت می نمایند و در مواجه با پرونده های جرم فحاشی و تهدید در فضای مجازی اعم از واتس آپ ،تلگرام و اینستاگرام  با تسلط بر قوانین کیفری و قوانین جرایم سایبری با قبول وکالت و یا ارائه مشاوره از حقوق موکلین خود حمایت تخصصی می نمایند .

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
9 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
شهروند
1 سال قبل

جریمه ۱۰۰ هزار تومان؟؟؟ واقعا مسخره س

فرزانه
8 ماه ها قبل
Reply to  شهروند

صدتومن برای فحاشیه.امابرای تهدید،دوسال حبسه.فعلا که مثه نقل ونبات ،درگفتگوهاشون بخصوص پسرا،انواع فحاشی هارو دارن بدون هیچ جریمه ای،همین صدتومن هم زیادشونه!

علی امیری
6 ماه ها قبل
Reply to  شهروند

عالی

رضا
7 ماه ها قبل

اگه دو طرف به یکدیگر ناسزا گویند وشخص x فحش ناموصی دهد و شحص yشروع به تهدید کند حکمش چیست

Admin
احسان سهرابی
6 ماه ها قبل
Reply to  رضا

سلام هرکدام باید ادعای خود را با ادله اثبات دعوی ثابت کنند . بابت فحاشی شلاق و یا جزای نقدی و بابت تهدید بسته به نظر دادگاه ممکن است حبس یا شلاق

مهدی
5 ماه ها قبل

سلام من به یکی گفتم کونت میخاره فیک میزنی یا کونت میسوزه پیج بالا میره اینکارارو میکنی لات مجازی بچرخ تا بچرخیم ازم شکایا کرده تو فتا بنظرتون چی میشه بدبخت شدم؟

Admin
احسان سهرابی
5 ماه ها قبل
Reply to  مهدی

سلام در صورتیکه جرم شما در دادگاه ثابت شود مجازات آن بابت فحاشی در فضای مجازی اصولا جزای نقدی می باشد .

شهروند
25 روزها قبل

سلام، یک نفر به من تو تلگرام فحش داده و تهدید کرد که اگر پا رو دممون بزاری ازت شکایت میکنم و ۴۰ میلیون ازت جریمه میگیرم به جرم تهمت، چون من بهشون گفته بود از طریق پلیس فتا پیگیری میکنم ببینم شرکتتون جایی ثبت شده یا نه، حالا من میتونم شکایت کنم ازشون؟ یا اینکه بیخیالشون بشم؟

Admin
احسان سهرابی
22 روزها قبل
Reply to  شهروند

سلام طرح شکایت حق هر شخصی است اثبات ادعا مهم می باشد

برچسب ها

  #تهدید #توهین #جرم تهدید به مرگ در فضای مجازی #جرم تهمت زدن در فضای مجازی #جرم سایبری #فحاشی #مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی #مجازات تهدید در فضای مجازی #مجازات تهدید و فحاشی در فضای مجازی #مجازات تهمت و افترا در فضای مجازی #نمونه شکایت توهین در فضای مجازی #نمونه شکایت فضای مجازی

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها