ضمانت نامه بانکی چیست و شرایط صدور آن چگونه است؟

ضمانت نامه بانکی چیست و شرایط صدور آن چگونه است؟

یک تعریف ساده از ضمانت نامه ی بانکی این است که بانک  ها می پذیرند طی آن ضمانت نامه دیون شخص را پرداخت کنند و یا اینکه خسارات ناشی از عمل او را جبران نمایند. بانکها با این خدمت که در واقع از خدمات بسیار مهم آنها محسوب میشود سعی در تسهیل مبادلات اقتصادی و در نهایت رشد اقتصادی جامعه دارند و به همین علت است که توجه ویژه ای به این قسمت از خدمات خود نشان میدهند.

ضمانت نامه ی بانکی برای قرادادهای کلان به کار گرفته میشود و دارای قوانین و مقررات به خصوصی است. وکیل حقوقی متخصص در موسسه حقوقی رای مثبت در به سوال ضمانت نامه بانکی چیست و شرایط صدور آن چگونه است؟ میپردازد بهتر است تا انتها همراه ما باشید تا به جواب های خود برسید.

در قانون مدنی عقدی به نام ضمانت وجود دارد که بدین معناست : شخصی دین یا مالی را که دیگری متعهد به پرداخت آن است بر عهده میگیرد و به عنوان ضامن تعهد میکند در صورتی که  بدهکار اصل بدهی خود را نپردازد، آن را تقبل کند و به صورت قانونی مسئول پرداخت آن باشد.

پیشنهاد میشود مقاله وکیل سفته را مطالعه کنید.

ضمانت نامه بانکی چیست ؟

تعریفی که از نظر حقوقی میتوان از ضمانت نامه ی بانکی ارائه داد عبارتست از اینکه: یک قرارداد یا سندی است که  صادرکننده ی آن بانک است و بنا به درخواست متقاضی (اصطلاحاً مضمون عنه، کسی که نسبت به بدهی او ضمانت شده است) ، بانک متعهد به پرداخت بی قید و شرط مبلغ معینی وجه نقد بابت موضوعی خاص از طرف مضمون عنه به ذینفع ( اصطلاحاً مضمون له، کسی که ضمانت به نفع او شده است) میشود.

با این تعریف در می یابیم که در ضمانت نامه های بانکی برای شروع به درخواست و دستور مشتری نیاز است و پس از آن بانک با بررسی اعتبار مشتری اقدام به صدور ضمانت نامه بانکی مینماید.

درست است که مبنای ضمانت نامه های بانکی عقد ضمانت است و به نوعی پذیرش پرداخت بدهی بدهکار به حساب می آید ولی در حقیقت سندی است که متقاضی پشتوانه ی مالی آن را تامین می نماید، زیرا بانک باتوجه به وضعیت مالی متقاضی که معمولاً از کارفرمایان یا صاحبان پروژه های سنگین و بزرگ است توافق به پذیرش ضمانت از بدهی او میکند.

به شما پیشنهاد میشود مقاله وکیل قرارداد را نیز مطالعه بفرمایید.

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

نکته ی مهمی که در این مبحث وجود دارد، این است که متقاضی ضمانت نامه دارای یک رابطه ی قراردادی با بانک و ذینفع است و این حق را ندارد که به بانک  دستور عدم پرداخت وجه ضمانت نامه را دهد و در صورت چنین دستوری بانک مکلف به پذیرش آن نخواهد بود . در چنین شرایطی اگر مضمون عنه معتقد است پرداخت وجه به ذینفع متقلبانه و بلاجهت است بهتر است با توسل به دادگاه صالح صدور قرار منع موقت پرداخت وجه ضمانت نامه را درخواست نماید.

که متعاقب آن دادگاه پس از احراز فوریت و در جهت جلوگیری از هرگونه تضییع حق درخواست کننده با صدور قرار دستور موقت مبتنی بر منع بانک از پرداخت وجه اعتبار به ذینفع ، بانک  را مکلف نموده و بانک نیز بر اساس این دستور اقدام خواهد کرد. و سپس مطابق با مقررات آیین دادرسی مدنی پس از صدور دستور موقت ، متقاضی موظف است ظرف ۲۰ روز ( از زمان صدور قرار دستور موقت) نسبت به تقدیم دادخواست خود به دادگاه جهت طرح دعوای اصلی اقدام نماید.

شایان ذکر است اصولا مراجع قضایی دستور موقت مبنی بر منع وصول ضمانت نامه بانکی را بسیار به ندرت صادر می کنند مگر اینکه دلایل متقاضی بسیار موجه باشد و معمولا برای صدور چنین دستوری دادگاه ها بابت خسارت احتمالی ذینفع ضمانت نامه های بانکی مبلغ قابل توجهی خسارت احتمالی از متقاضی دستور موقت دریافت میکند .

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

نکاتی در خصوص ضمانت نامه های بانکی

۱٫مبنای این ضمانت نامه، قراردادی است که قبلاً میان متقاضی و ذینفع منعقد شده است .

۲٫ضمانت نامه های بانکی غیر قابل انتقال بوده و صرفاً توسط ذینفع مندرج در متن ضمانت نامه قابل استفاده است.

۳٫بانک ضامن نمیتواند پس از پذیرش ضمانت، تعهدش را ایفاء ننماید و در واقع ضمانت نامه ی بانکی یک تعهد غیر قابل برگشت است.

۴٫مندرجات ضمانت نامه ی بانکی باید به صورت کامل درج شده باشد تا ضمانت نامه عملاً اعتبار داشته باشد و درغیر اینصورت اگر ضامن مطالبه وجه را مغایر با مفاد ضمانت نامه تشخیص دهد میتواند آن را رد کند و بدون تاخیر ( نباید بیش از ۵ روز کاری باشد) اطلاعیه ای برای درخواست کننده ارسال نماید.

به شما پیشنهاد میشود مقاله وکیل تجاری را مطالعه بفرمایید.

انواع ضمانت نامه های بانکی

ضمانت نامه های بانکی دارای انواع متفاوتی هستند که هرکدام با توجه به فعالیتی که قرار است توسط مضمون عنه و مضمون له صورت گیرد ، کاربرد به سزایی دارند.

۱٫ضمانت نامه مناقصه یا مزایده: این قبیل ضمانت نامه ها معمولاً زمانی کاربرد دارد که سازمان های دولتی برای خرید و فروش کالاهای خود به برگزاری مزایده یا مناقصه میپردازند و شرکت کنندگان این ضمانت نامه را به نفع آن سازمان ارائه میدهند.

۲٫ضمانت نامه پیمان: در مواردی استفاده می شود که دولت کارفرمای پروژه های عمرانی و تولیدی است و اجرای پروژه را به پیمانکاران واگذار مینماید و از آنان ضمانت نامه بانکی اخذ میکند.

۳٫ضمانت نامه تعهد پرداخت : در فرضی که قراردادی میان طرفین آن منعقد میشود و به عنوان تضمین جهت پرداخت دیون در سررسید معین ضمانت نامه اخذ میشود.

۴٫ضمانت نامه حسن انجام تعهد: برای حسن انجام تعهدات ناشی از قرارداد به کار می رود.

۵٫ضمانت نامه حسن انجام کار: صحت انجام عملیات و سلامت اجرای پروژه را تضمین می کند.

به شما پیشنهاد میشود مقاله مالکیت زمانی را مطالعه کنید.

اخذ وثیقه برای صدور ضمانت نامه

قابل توجه است که بانک ها برای صدور ضمانت نامه بانکی از متقاضی یک یا چند وثیقه  دریافت مینمایند که ازجمله این وثایق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-کشتی، هواپیما، سهام شرکت  هایی که در بورس پذیرفته شده اند.

-اموال غیر منقول متناسب با مبلغ ضمانت نامه

-سفته ای از طرف بانکی معتبر مورد ضمانت قرار گرفته باشد

-تضمین مناسب از جانب بانک های خارجی معتبر

-وجه نقد، اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت با مجوز بانک مرکزی

-گواهی سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یا حساب های ارزی

به شما پیشنهاد میشود مقاله وکیل سرقفلی را ملاحظه بفرمایید.

وکیل بانکی متخصص در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت 

در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت وکیل متخصص در امور مالی و بانکی حضور داشته و با توجه به  تجربه وکلای این موسسه در قبول وکالت بانک های جمهوری اسلامی ایران در مراجع قضایی از کلیه زوایای پنهان و تخصصی اینگونه دعاوی آگاهی کامل داشته و با ارائه مشاوره های تخصصی و قبول وکالت از موکلین خود می توانند از حقوق آنان در مواجه با دعاوی مالی و بانکی حمایت تخصصی نمایند . 

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #حقوق بانکی #ضامن #ضمانت نامه بانکی #عقد ضمانت #وثیقه بانکی

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها