تفاوت عقد بیع و معاوضه

تفاوت عقد بیع و معاوضه

وکیل عقد بیع و معاوضه

وکیل عقد بیع و معاوضه وکیل پایه یک دادگستری می باشد که پس از اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی و قبولی در ازمون وکالت تحصیلات خود را در مقطع ارشد و یا دکتری در رشته حقوق خصوصی ادامه داده است و با توجه به تخصصی بودن قراردادها و روز افزونی معاملات توانایی تشخیص بهترین راه را برای تفکیک کردن عقودی از جمله بیع و معاوضه و سایر امور در این حوزه را خواهد داشت زیرا این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد و زمانی حادث می گردد که دو نفر توافق می کنند عمل حقوقی را  انجام دهند و یا تعهد به انجام کاری می کنند و سعی در انعقاد عقد و یا قرارداد دارند. وکیل عقد بیع و معاوضه بر قوانین حقوقی از جمله قوانین مدنی و قانون تجارت و قانون آیین دادرسی مدنی تسلط ویژه داشته و بر فنون دفاع در امور حقوق آگاهی کامل دارد . وکیل عقد بیع و معاوضه اصولا متخصص در امور حقوقی بوده و به اصطلاح وکیل متخصص امور قراردادها می باشد . وکیل قراردادها بر قوانین و مقررات انواع عقود اعم از عقود معین و نامعین آگاهی داشته و تمرکز کاری خود را قبول دعاوی قراردادی قرار می دهد .

 

مفهوم  عقد

ماده ۱۸۳ قانون مدنی در خصوص تعریف عقد اینگونه مقرر می دارد )) عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول انها قرار گیرد)).

 

مفهوم عقد بیع

ماده ۳۳۸ قانون مدنی عقد بیع را این گونه تعریف می نماید:(( بیع  عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم)) و به مفهوم ساده تر بیع یک اصطلاح فقهی و حقوقی است که به معنای خرید و فروش است این تعریف یعنی وقتی دو نفر با هم عقد بیع منعقد می کنند ، یکی از دو نفر متعهد می شود مالی را به دیگری واگذار کند و در مقابل دیگری در ازای ان پول پرداخت می کند مثلا فروشنده خانه اش را در ازای مبلغ مشخصی به خریدار واگذار می کند.

 

مفهوم عقد معاوضه

عقد معاوضه را ماده ۴۶۴قانون مدنی اینگونه شرح داده است :عقدی است که به موجب ان یکی از طرفین ،مالی می دهد به عوض مال دیگر که از طرف دیگر اخذ می کند ، بدون ملاحضه این که یکی از عوضین ، مبیع و دیگری ثمن باشد .معاوضه در لغت به معنای مبادله کردن و در اصطلاح به مبادله ی کالا و خدمات گفته می شود. در زمان های دور هریک از افراد انچه را که زیادتر از احتیاج خود داشت را با کالا یا خدمات فر دیگر ،که غیر از کالای خودش بود مبادله می کرد و به این عمل معاوضه گفته می شد..

 

اوصاف و قواعد حاکم بر مبیع

از اوصاف عقد بیع تملیکی بودن به معنای این که مبیع به خریدار در مقابل انتقال ثمن به فروشنده به نفس ایجاب و قبول تحقق می یابد و معاوضی بودن به معنای اینکه عین مال با مال دیگر (اصطلاحا : عوض ) که معمولا پول است مبادله می شود. عین بودن مبیع نیز به این معناست که مالی است که وجود مادی و محسوس دارد و به طور مستقل مورد داد و ستد قرار می گیرد. برای اینکه عقد بیع به صورت معتبر و قانونی صورت گیرد باید موضوع را کامل مشخص نمود که مثلا چه کالاهایی یا خدماتی قرار است تبادل شود وهمچنین طرفین هم باید مشخص گردند و شرایط تحویل هم باید تعیین گرد و حقوق و تعهدات طرفین و نیز روش های پرداختی به عنوان مثال : پرداخت نقدی یا به صورت اقساطی یا چک نیز باید مشخص گردد. و همچنین شرایط انصراف در صورت عدم تحویل کالا یا خدمات نیز باید رعایت شود.

اوصاف و قواعد حاکم بر معاوضه

در ابتدای امر در مورد اوصاف عقد معاوضه باید بیان نمود که عقدی معوض است و از جمله عقود لازم است و همچنین تملیکی می باشد و احکام خاصه بیع در معاوضه جاری نمی شود اما احکام کلی بیع مثل حق حبس ، لزوم تسلیم مورد معامله و قدرت بر تسلیم ان  و اهلیت طرفین و … در معاوضه جاریست.

 

تفاوت عقد بیع و معاوضه

یکی از اصولی که باید در عقد بیع رعایت گردد این موضوع است که بدانید دارای ۳ رکن اصلی می باشد:

  • موضوع : کالا یا خدماتی که قرار است به فروش برسد
  • قیمت: مبلغ پولی که خریدار باید به فروشنده پرداخت کند.
  • طرفین: ۲ طرف که قرارداد منعقد می کنند

و اما در عقد معاوضه دو طرف کالاهای مختلف خودشان را با یکدیگر معاوضه می نمایند به عنوان مثال فرض کنید شما یک خانه دارید و مایل هستید که ان را با یک دستگاه ماشین معاوضه کنید و در اینجا هر یک کالای خود را با کالای طرف مقابل تعویض می کند. به علاوه از دیگر تفاوت های عقد بیع و معاوضه حق شفعه  به معنای خرید یک کالا یا خدمات توسط فرد دیگر در صورتی است که قرارداد بین ۲ نفر برقرار شده است، در عقد بیع حق شفعه به خریدار اجازه می دهد که در صورتی که فروشنده کالای خود را به دیگری فروخته باشد ، خود به عنوان خریدار ، کالای مورد نظر را خریداری کند اما در عقد معاوضه به دلیل نبودن پول و فروش کالا  به صورت جداگانه حق شفعه اعمال نمی شود. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که در عقد بیع و عقد معاوضه هر دو طرف به مبادله کالا یا خدمات می پردازند اما در عقد بیع، کالا به صورت جداگانه به فروش می رسد و در عقد معاوضه هر دو کالا با هم تعویض می شوند و همچنین حق شفعه تنها در عقد بیع وجود دارد و در عقد معاوضه اعمال نمی گردد.

 

وکیل عقد بیع  و معاوضه در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

وکیل حقوقی رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در امور قراردادها و عقود مختلف از جمله عقد بیع و عقد معاوضه و… با همکاری وکلای پایه یک دادگستری و حقوقدانان توانمند بالغ بر ۱۵ سال سابقه کاری معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه  تبلیغ برای ما بوده است و این گروه حقوقی بر این می بالد که در تمام سالیان فعالیت حقوقی خود را در جهت دفاع از حقوق موکلین از هیچگونه تلاشی دریغ ننموده و حافظ حقوق موکلین خود می باشند .
 

در پایان

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در راستای حمایت تخصصی از موکلین خود از وکلای پایه یک دادگستری و متخصص در دعاوی حقوقی و کیفری استفاده می نماید .
موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در مواجه با دعاوی حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری که تخصص خود را در امور حقوقی قرار داده‌اند استفاده می نماید از جمله مهمترین اقسام وکیل حقوقی می توان به وکیل ملکی ،وکیل سرقفلی، وکیل قرارداد ، وکیل خانواده ،وکیل طلاق، وکیل شرکت‌ها ،وکیل ارث ،وکیل تجاری ،وکیل امور بیمه ، وکیل روابط کارگر و کارفرمایی، وکیل شهرداری، وکیل بین المللی و وکیل دیوان عدالت اداری و غیره اشاره نمود .

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در مواجه با دعاوی کیفری از وکلای پایه یک دادگستری که تخصص خود را در امور کیفری قرار داده‌اند استفاده می نماید از جمله مهمترین اقسام وکیل کیفری می توان به وکیل قتل و ضرب وجرح عمدی، وکیل سایبری و  جرایم رایانه ای ، وکیل کلاهبرداری ،وکیل جعل اسناد، وکیل خیانت در امانت ،وکیل مواد مخدر ،وکیل جرایم پزشکی، وکیل جرایم رانندگی ، وکیل روابط نامشروع و غیره اشاره نمود .
موسسه حقوقی وکلای رای مثبت در مواجه با پرونده های حقوقی و کیفری با به کارگیری از وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در آن حوزه به صورت تخصصی و خرد جمعی عمل نموده و حافظ حقوق موکلین خود به بهترین شکل ممکن می باشد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها