مورد علاقه 0

دفاع معاون حقوقی قوه قضائیه از وکلا

دفاع معاون حقوقی قوه قضائیه از وکلا

 

«تصویب تبصره ماده ۴۸ ننگی برای قانون بود»

 

حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضائیه در مراسم تحلیف ۲۴۵ کارآموز وکالت در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا گفت: «زمانی که معلم بودم در کلاس‌ها و محافل مخالفت خود را با این تبصره که به قانون آیین دارسی کیفری اضافه شد اعلام کردم». وی همچنین از دستور آقای رئیسی برای تعیین تکلیف این تبصره خبر داد. به این ترتیب وکلا می‌توانند امیدوار به برچیده شده این تبصره باشند.

به گزارش مؤسسه حقوقی رأی مثبت به نقل از خبرگزاری تابناک  –حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در این مراسم گفت: خوشحال هستم که امروز این توفیق برای من حاصل شد تا در جمع فرهیختگان علمی حضور داشته باشم. وکیل کلمه مقدسی است و همه ما موظف هستیم این کلمه را پاس بداریم. این کلمه در زبان فرانسه به عنوان یاری مظلوم تعبیر می شود و در زبان انگلیسی به نام حقوقدان یاد می شود و در لسان قرآن نیز خداوند تبارک و تعالی خود را وکیل نامیده است.

وی عنوان کرد: وصف وکالت، کفایت و بسندگی است یعنی وکیل باید موجب اطمینان خاطر برای موکل باشد. یعتی وقتی موکل وکیل انتخاب کرد خیالش راحت باشد. همه این‌ها در این کلمه وکیل نهفته است. این‌که گفته می شود قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند و چنانچه یکی از این دو خدشه‌دار شوند عدالت خدشه‌دار می‌شود جمله مهمی است. قاضی و وکیل هر دو در چارچوب خود به دنبال کشف حقیقت و یک مطلب هستند.  

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ از مدل های مختلف در استفاده از وکیل، مدل دادرسی عادلانه را انتخاب کرده است. یعنی بر خلاف مدل کنترل جرم که وکیل خیلی محل اعرابی در تحقیق ندارد در دادرسی عادلانه حضور وکیل در همه فرآیند دادرسی مهم است. در موادی مانند مواد ۵، ۴۵ و ۱۹۰ آیین دادرسی کیفری حضور وکیل پیشبینی شده است. امروز دیوان عالی کشور پرونده را چنانچه در تحقیقات مقدماتی وکیل حضور نداشته باشد، نقض می کند.  

معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: امروز که شما به عنوان وکیل می‌خواهید مراسم تحلیف را انجام دهید در حقیقت مسئولیت مهمی را قبول می‌کتید. خودتان باید نسبت به خدای خود نسبت به آن‌چه قسم یاد می‌کنید عهد ببندید. وکیل و نهاد وکالت مستقل است و این روشن و بدیهی است. خدا می‌داند من به عنوان معلم زمانی که تبصره ماده ۴۸ اضافه می شد مخالف بودم. تبصره ماده ۴۸ ننگی برای قانون بود. من آن زمان سمتی نداشتم تلاش کردم ولی به ثمر نرسید.

وی افزود: در مرحله بعد خواستند لیست بدهند. گفتم اشتباه اول تصویب این تبصره بود و اشتباه دوم هم این لیست است، اما لیست تنظیم شد. امروز همه معتقدند طبق پیش‌بینی‌ها رانتی ایجاد شده است که نه برای وکالت نه برای قضاوت خوب نیست. وقتی آقای رییسی ریاست قوه را پذیرفتند از من خواستند سریعتر در مورد تبصره ماده ۴۸ اقدام کنم. در جلسات متعدد مجلس حضور داشتم. جالب است تبصره چیز دیگری و اصل ماده چیز دیگری است و امیدواریم در نهایت این موضوع به جایگاه خود برگردد.

مشروح خبر فوق را می توانید در این لینک ملاحظه بفرمایید.

مشروح خبر فوق را می توانید در این لینک ملاحظه بفرمایید.

برچسب ها

  #آیین_دادرسی_کیفری #تبصره_ماده_48 #حقوقی #مجلس #موسسه_حقوقی #موسسه_حقوقی_رای_مثبت #وکالت #وکیل #وکیل_دادگستری