وکیل دعاوی پیمانکاری

وکیل دعاوی پیمانکاری

وکیل متخصص امور پیمان

وکیل دعاوی پیمانکاری و وکیل متخصص امور پیمان وکیل پایه یک دادگستری می باشد که فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری بوده و تمرکز کاری خود را قبول وکالت در دعاوی پیمانکاری و تنظیم قراردادهای پیمانکاری قرارداده است . وکیل متخصص امور پیمان وکیل پایه یک دادگستری می باشد که بر شرایط عمومی پیمان تسلط کافی و وافی داشته و با توجه با نیازهای هر قرارداد شرایط خصوصی آنرا مطابق قواعد موضوعه تنظیم می نماید و این قرارداد حافظ حقوق متعاملین آن خواهد بود .

شرایط عمومی و خصوصی پیمان

فصل اول: تعاریف و مفاهیم

پیمان: مجموعه اسناد و مدارکی است که در موافقت نامه پیمان درج شده است.

موافقت نامه: سندی است‌که‌مشخصات‌اصلی‌پیمان، مانند مشخصات‌دو طرف ، موضوع ، مبلغ و مدت پیمان درآن بیان شده است.

شرایط عمومی پیمان: مفاد متن موافقت نامه است‌که حاکم بر پیمان بوده و شرایط آن را تعیین   می کند.

شرایط خصوصی پیمان: شرایطی است که به منظور تکمیل شرایط عمومی ، با توجه به وضعیت و ماهیت آن ، تنظیم شده است با این توضیح که موارد درج شده در شرایط خصوصی ، هیچ گاه نمی تواند مواد شرایط عمومی را نقض کند.

کارفرما: شخصی است‌که یک سوی امضاء کننده پیمان است و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد ومدارک پیمان، به پیمانکار واگذار کرده است.

پیمانکار:‌شخصی‌حقیقی‌ و یا حقوقی‌است‌که‌یک‌سوی‌دیگرپیمان‌واجرای‌ موضوع‌پیمان‌را به‌عهده‌گرفته است.

مدیر طرح: شخصی است که به منظور مدیریت اجرای کار، در چهار چوب اختیارات تعیین شده در اسناد ومدارک پیمان، از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می شود.

مهندس ناظر: نماینده مقیم مهندس مشاور در کارگاه است.

مهندس مشاور: شخص حقیقی یا حقوقی است که برای نظارت بر اجرای کار در چهارچوب اختیارات تعین شده در اسناد ومدارک پیمان ، از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می شود.

رئیس کارگاه: شخصی که دارای تخصص و تجربه لازم است که پیمانکار، اورا به مهندس مشاور معرفی می کند تا اجرای موضوع پیمان در کارگاه را سرپرستی کند.

پیمانکار جزء: شخص حقیقی یا حقوقی است که تخصص در انجام کارهای اجرایی را دارد و پیمانکار برای اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان ، با او قرارداد می بندد.

تجهیز و برچیدن کارگاه: عملیات ، اقدام ها و تدارکاتی است که باید به صورت موقت برای دوره اجرا انجام شود ، تا آغاز کردن و انجام دادن عملیات موضوع پیمان طبق اسناد و مدارک پیمان میسر شود.

مصالح ، تجهیزات ، ماشین آلات ، ابزار  ، تاسیسات و ساختمان های موقت:  عبارت است از مواد ، اجناس و کالاهایی است که در عملیات موضوع پیمان نصب شده

روز، ماه، تاریخ: روز و ماه بر اساس تقویم شمسی محاسبه می گردد

فصل دوم: وظایف کلی پیمانکار

تمامی اسناد ومدارک و موافقت نامه ها- تامین نیروی انسانی مورد نیاز- تدارک مصالح ، ماشین آلات و ابزار اجرایی کار باید براساس تائیدیه های پیمانکار صورت می گیرد.

بکارگری درست از قوانین و مقررات مربوط به کار، بیمه های اجتماعی ، مالیات ها، عوارض ودیگر قوانین و مقررات تهیه پیشنهاد قیمت ، سود مناسب  و تمام هزینه های ناشی از مفاد بندهای موافقت نامه جزء وظایف پیمانکار است.

شرایط کارکنان:

استفاده از کارکنان متخصص و با تجربه کافی، تامین نیروی انسانی مورد نیاز ومحل سکونت مناسب، آب آشامیدنی و روشنایی کافی برای آنها بر عهده پیمانکار است.

پیمانکار باید برای تامین دایمی آذوقه کارگران اقدام لازم را انجام دهد.

کارکنان ایرانی کارگاه باید دارای شناسنامه و کارکنان بیگانه باید دارای پروانه اقامت و اجازه کار باشند.

استخدام و بکارگیری کارکنان شاغل در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و شهرداری ها بدون اجازه مسئولان آنها مجاز نیست.

پیمانکار باید برای کارکنان کارنامه کارکرد روزانه صادر ودر اختیار آنها قرار دهدو مهندس ناظر می تواند از ادامه کار کارگران بدون کارنامه جلوگیری کند.

پیمانکار موظف به اجرای مقررات بیمه های درمانی و اجتماعی و مقررات  حفاظت فنی و بهداشت کار است.

مسئولیت حسن اجرای کار، برنامه کار، گزارش پیشرفت کار، هماهنگی با پیمانکار دیگر و رئیس کارگاه از وظایف پیمانکار محسوب می گرد .

پیمانکار مسئولیت کامل حسن اجرای کارهای موضوع پیمان را طبق اسناد ومدارک پیمان بر عهده دارد.

پیمانکاربایدروش‌اجراءوبرنامه زمانی تفصیلی اجرای کار را طبق نظر مهندس مشاور براساس نقشه های موجود تهیه و اقدام نماید.

پیمانکار باید یک نسخه از برنامه ، نمودار ها و جدول پیشرفت کار را در کارگاه آماده داشته باشد.

پیمانکار باید یک نفر واجد صلاحیت را که مورد قبول مهندس مشاور باشد ، به عنوان رئیس کارگاه معرفی نماید.

تجهیز کارگاه ، تدارک مصالح ، تجهیزات و ماشین آلات:

پیمانکار موظف است پس‌ازتحویل گرفتن کارگاه، برنامه تجهیز کارگاه را تهیه و پس از تایید مهندس مشاور، اقدام نماید.

تامین نیروی انسانی،مصالح‌وتجهیزات ، ماشین آلات و ابزار برعهده پیمانکار است مگر آنکه در قرارداد خلاف آن تصویب شود.

مصالح‌وتجهیزات‌اگردراسنادومدارک‌پیمان‌تعیین‌شده‌بایدازهمان نوع و میزان تهیه کند و اگر عنوان نشده باید از نوع مرغوب باشد.

نوع و مقدار و تاریخ ورود مصالح و تجهیزات به کارگاه باید با مهندس ناظر صورتجلسه شود.

مصالح باید به نوعی انبار شود که تمام آن به سهولت قابل بازرسی ، شمارش و اندازه گیری باشد.

پیمانکار نمی تواند ماشین آلات و ابزاری را که برای انجام عملیات لازم است از کارگاه خارج کند.

تهیه غذا، مسکن، دفترکار کارکنان کارفرما، مهندس مشاور و آزمایشگاه در محل کار بر عهده پیمانکار است.

حفاظت :

پیمانکار از روز تحویل کارگاه تا روز تحویل موقت ، مسئول حفظ و نگهداری کارهای انجام شده، مصالح ، تجهیزات، ماشین آلات و ابزار ، زمین ها، راه ها ، تاسیسات و بناها می باشد.

اقدامات لازم به منطور نگهداری و حفظ آنها در داخل کارگاه در مقابل عوامل جوی، طغیان آب رودخانه و سرقت و حریق و مانند آنها به عهده وی می باشد.

پیمانکار مسئول ورود خسارت های وارده به شخص ثالث در محیط کارگاه می باشد.

پیمانکار موظف است تمام ساختمان و تاسیسات موقت ، ماشین آلات و ابزار و وسایل کارگاه را با هزینه خود بیمه کند.

پیمانکار موظف است روشنایی قسمت هایی از داخل کارگاه را که باید روشن باشد تامین کند.و همچنین علائم راهنمایی و خطر و وسایل حفاظتی ، حصارکشی و تعداد کافی نگهبان ومراقب بگمارد.

اقدام لازم به منظور ایجاد راه عبور مناسب در پیاده رو و سوار رو برای عبور و مرور رهگزران و وسایل نقلیه صورت دهد.

انتصاب افراد انتظامات داخل کارگاه با پیمانکار است و از ورود اشخاص غیر مجاز خودداری نماید.

دقت لازم در انجام کار که باعث بروز خسارت به تاسیسات زیر بنایی موجود در کارگاه مانند خطوط آب ، برق، گاز، مخابرات صورت دهد.

واگذاری ، پیمانکاری جزء: پیمانکار حق واگذاری پیمان را به دیگران ندارد مگر آنکه در قرارداد ذکر شده باشد

اجرای کار در شب: هرگاه به‌سبب‌بروزتاخیرهایی‌ازسوی پیمانکارانجام‌کارطبق‌تشخیص پیمانکاردرمدت پیمانکاری امکان پذیر نباشد ، می تواند بدون آنکه حق دریافت اضافه هزینه کار را داشته باشد با تایید مهندس مشاور و موافقت کارفرما ، قسمتی از کار را در شب انجام دهد.

آثار تاریخی و اشیای عتیقه: هرگاه‌ضمن‌اجرای‌کار،اشیایی‌عتیقه‌یاآثارتاریخی‌ومکسوکات قدیمی ومانندآن درمحل کار پیدا شود، پیمانکار متعهد است‌که بی‌درنگ مراتب‌راازطریق‌مهندس‌مشاوربه اطلاع کارفرما ودستگاه های انتظامی برساندو در حفط ونگهداری اقدام فوری نماید

اقامتگاه قانونی : اقامتگاه قانونی کارفرما و پیمانکار همان است که در موافقتنامه پیمان نوشته شده است.

فصل سوم: تعهدات و اختیارات کارفرما

تحویل کارگاه

کارفرما موظف است کارگاه را بی عوض و بدون معارض تحویل پیمانکار دهد

کارفرما موظف به اخذ پروانه ساخت و یا پرداخت عواض شهرداری ، حق ریشه و مستحدثات می باشد .

تامین یک قطه زمین به منظور تجهیز کارگاه در صورت درج در پیمان

تعین مقادیر کار، قیمت های جدید ، تعدیل نرخ پیمان

درحین‌انجام‌کارامکان‌داردمقادیردرج شده درفهرست بها تغیرکند، که توسط مهندس مشاور محاسبه و به پیمانکار ابلاغ می گردد.

تغییر مدت پیمان

در صورت بروز هریک از موارد اعلام شده پیمانکار می تواند درخواست تمدید مدت پیمان را بنماید( مبلغ پیمان تغییر کند، نقشه های اجرایی تغییر اساسی کند، تاخیر کارفرما درابلاغ دستور کارها یا نقشه ها، تاخیر در تحویل مصالح که برعهده کارفرما است ، موارد حوادث قهری و غیر مترقبه، ایجاد محدودیت برای ورود مصالح و تجهیزات به کارگاه، تعلیق کار ماده ۴۹، ایجاد قوانین جدید و تغیر مدت اجرای کار)

نظارت بر اجرای طرح

عملیات‌اجرای‌طرح‌همیشه بایدزیرنظرمهندس‌مشاورصورت گیرد و وی تنها مرجع فنی پیمانکاربرای‌اجرای موضوع پیمان است، هرگونه‌تغیرات، اظهار نظرهای فنی‌واصلاحات مورد نظر بایدتوسط‌وی‌تاییدگردد.نامبرده‌درحین‌اجرای‌کاراقدام به‌آزمایش‌مصالح یا کارهای انجام شده می کندوهزینه‌آن برعهده کارفرمااست‌ودر صورت مشاهده عدم‌رعایت نقشه ها می تواند به پیمانکار اخطار دهد و اگر اقدام نکرد کارفرما می تواند خودش کارهای معیوب را اصلاح کند و در صورت تکرار می تواند طبق ماده ۴۶ قرارداد را فسخ کند. کارفرما در مدت اجرای پیمان هرموقع لازم بداند توسط نمایندگان خود عملیات پیمانکاری را بازرسی می کند.

مهندس ناظر

نامبرده نماینده مهندس مشاور در کارگاه است ووظیفه دارد در اجرای کار ، نظارت و مراقبت دقیق به عمل آورد و مصالح و تجهیزاتی را که باید به مصرف برسد ، براساس نقشه ها و مشخصات فنی مورد رسیدگی و آزمایش قرار دهد.

مهندس ناظر به هیچ وجه حق ندارد از تعهدات پیمانکار بکاهد یا موجب تمدید مدت پیمان یا پرداخت اضافی گردد

مهندس ناظر باید دستورات مهندس ناظر را در حدود مفاد پیمان انجام دهد

فصل چهارم : تضمین ، پرداخت ، تحویل کار

تضمین انجام تعهد:موقع امضاء قرارداد پیمان برای تضمین انجام تعهدات ناشی از آن پیمانکار باید ضمانتنامه ای معادل ۵ درصد مبلغ اولیه پیمان ، صادر شده از طرف بانک مورد قبول کارفرما را تسلیم نماید.

تضمین حسن انجام کار: از مبلغ هر پرداخت به پیمانکار معادل ۱۰ درصد به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر و در حساب سپرده نزد کارفرما نگهداری می شود.

پیش پرداخت: کارفرما می تواند به منظور تقویت بنیه مالی پیمانکار ، مبلغی به عنوان پیش پرداخت به پیمانکار پرداخت کند.

پرداخت ها: در آخر هر ماه ، پیمانکار وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را که طبق نقشه های اجرایی دستورکارها و صورتمجلس ها است محاسبه می نماید و مقدار مصالح و تجهیزات پای کار را تعیین می کند

تحویل موقت: پس از آنکه عملیات موضوع پیمان تکمیل گردید و کار آماده بهره برداری شد پیمانکار از مهندس مشاور تقاضای تحویل موقت می کند و نماینده خود را برای عضویت در هیات تحویل معرفی می نماید. و هیات انتخاب حداکثر ۲۰ روز از تاریخ آمادگی کار در محل کار حاضر شده و برای تحویل موقت اقدام می نماید.

صورت وضعیت قطعی :پیمانکار باید حداکثر تا یک ماه از تاریخ تحویل موقت ، صورت وضعیت قطعی کارهای انجام را براساس اسناد ومدارک پیمان ، بدون منظور نمودن مصالح و تجهیزات پای کار تهیه و به مهندس مشاور تحویل نماید.

تحویل قطعی: هیات تحویل قطعی پس از بازدید کارها ، هرگاه عیب و نقصی که ناشی از کار پیمانکار باشد مشاهده ننماید ، موضوع پیمان را تحویل قطعی می گیرد و صورت جلسه آن را تنظیم و برای کارفرما ارسال می کند.

مسئولیت های دوره تضمین: اگر در دوره تضمین معایب و نقایصی در کار ببینند که ناشی از کار پیمانکار باشد ، پیمانکار موظف است آن را با هزینه خود رفع نماید .

فصل پنجم: حوادث قهری ، فسخ ، تعلیق، هزینه تسریع ، خسارت تاخیر، تسویه حساب ، حل اختلاف

بروز حوادث قهری:جنگ ( اعلام شده یا نشده، انقلاب ، اعتصاب عمومی، شیوع بیماری های واگیردار، زلزله، سیل و طغیان غیر عادی ، آتش سوزی های دامنه دار ، طوفان ، حوادث مشابه خارج از کنترل دو طرف پیمان جزو حوادث قهری به شمار میرود

ممنوعیت قانونی: پیمانکار در موقع عقد قرارداد اعلام می کند که مشمول قانون منع مداخله کارکنان دولت نمی باشد و هرگاه ضمن انجام کار تا تحویل موقت این موضوع معلوم گردد کارفرما می تواند به استناد ماده ۴۷ پیمان را فسخ نماید.

موارد فسخ پیمان: کارفرما می تواند در صورت تحقق هریک از این موارد پیمان را طبق ماده ۴۷ فسخ نماید ، ۱- تاخیر در تحویل گرفتن کارگاه۲- تاخیر در ارائه برنامه زمانی تفصیلی ۳- تاخیر در تجهیز کارگاه بیش از نصف مدت تعین شده ۴- تاخیر در شروع عملیات موضوع پیمان ۵- تاخیر در اتمام کارها به مدت بیش از یک چهارم مدت پیمان ۶- بدون سرپرست گذاشتن کارگاه یا تعطیل کار ۷- انحلال شرکت ۸- ورشکستگی پیمانکار یا توقیف ماشین آلات و اموال پیمانکار از سوی محاکم ۹- تاخیر بیش از یک ماه در پرداخت دسمتزد کارگران ۱۰ – در صورت اثبات پرداخت رشوه یا هدایا به عوامل پیمان ۱۱- واگذاری به شخص ثالث بدون مجوز

تعلیق: کارفرما می تواند در مدت پیمان اجرای کار را برای یک یا سه بار معلق نماید .

حل اختلاف: هرگاه در اجرای یا تفسیر مفاد پیمان بین دو طرف اختلاف نظر پیش آید دو طرف می توانند برای حل سریع آن قبل از درخواست ارجاع موضوع یا موضوعات به داوری مراجعه نماید

شرایط خصوصی پیمان:

تعریف: این شرایط درتوضیح‌وتکمیل موادی‌از شرایط عمومی پیمان است‌که‌تعین‌تکلیف برخی‌ازمواردرآنها،به‌شرایط‌خصوصی پیمان موکول‌شده‌است‌و هیچ گاه نمی تواندمواد شرایط عمومی پیمان را نقض کند و به همین خاطر است که هرگونه نتیجه گیری و تفسیر مواد مختلف این شرایط خصوصی ، به تنهایی و بدون توجه به مفاد مربوطه به آن در شرایط عمومی، بی اعتبار است.

اهم برخی از شرایط خصوصی پیمان عبارتند از: پیمانکار متعهد است که برای اجرای موضوع پیمان ، تعداد نفر کارشناس با تخصص های تعیین شده را بکار گمارد.

آخرین مهلت پیمانکار ، برای ارائه برنامه زمانی تفصیلی اجرای کار روز از تاریخ مباله پیمان است.

گزارش پیشرفت کار پیمانکار باید دارای جزئیات   باشد.

کارفرما امکانات و تسهیلات تجهز کارگاه، از قبیل ساختمان، راه ، آب ، برق، مخابرات و سوخت را  در اختیار پیمانکار قرار می دهد.

کارفرما مصالح ، تجهیزات و ماشین آلات را تامین می کند.

چگونگی پرداخت هزینه احداث و نگهداری راه های انحرافی به پیمانکار عبارتند از…

پیمانکار زمین مورد نیاز برای تجهیز کارگاه را تامین می کند.

هزینه انجام آزمایش های زیر برعهده پیمانکار است.

میزان روش پرداخت و نحوه واریز پیش پرداخت پیمان به شرح زیر است.

میزان و ترتیب پرداخت های ارزی به پیمانکار، برای متخصصان خارجی با توافق تعیین می گردد.

کارفرما ارز مورد نیازبرای تامین مصالح و تجهیزات زیر را از خارج از کشور تامین می کند.

پیمانکار موظف است پیش از تکمیل کل کار، قسمت های را که در زمانهایی که برای هریک از آنها تعین شده تکمیل کند و به کارفرما تحویل نماید.

وکیل متخصص امور پیمان در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

یکی از خدمات تخصصی موسسه حقوقی وکلای رای مثبت قبول وکالت در دعاوی حقوقی و قراردادی می باشد . یکی از تخصصی ترین وکیل دعاوی قراردادی قراردادهای پیمانکاری می باشد . در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت دعاوی به صورت تخصصی به وکلا  ارجاع می گردد . دعاوی مربوط به پیمانکاری به وکلای متخصص پایه یک دادگستری در امور حقوقی و قراردادها ارجاع می شود . وکلای متخصص امور پیمان در این موسسه با تسلط بر شرایط عمومی و خصوصی پیمان متخصص تنظیم قرارداد پیمانکاری می باشند . همچنین با تسلط بر قوانین امور قراردادها از حقوق موکلین خود در مواجهه با دعاوی پیمانکاری حمایت تخصصی می نمایند .

 

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها