کمیسیون تبصره 1 ماده 1 جهاد کشاورزی

کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ جهاد کشاورزی

 وکیل کمیسیون تبصره یک ماده یک جهاد کشاورزی

زمین کشاورزی به عنوان یکی از با ارزش ترین اموالی است  که همواره مورد معامله و داد و ستد قرار می گیرد در نتیجه اختلاف بر سر ان بسیار است و در راستای ان انواع مختلف دعاوی ملکی رخ می دهد در این مورد مراجعه به وکلای تخصصی در این زمینه می تواند بسیار راهگشا باشد.

اعضای کمیسیون موضوع تبصره ۱ ماده ۱ جهاد کشاورزی
کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان
مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار
می‌باشد که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌‌گردد.

وظایف دبیرخانه کمیسیون موضوع تبصره ۱ ماده ۱ جهاد کشاورزی
دبیرخانه کمیسیون فوق در سازمانهای جهاد کشاورزی استانها زیر نظر رئیس سازمان
مذکور تشکیل می‌گردد و عهده‌دار وظیفه دریافت تقاضا، تشکیل و تکمیل پرونده،‌بررسی
کارشناسی اولیه، مطرح نمودن درخواستها به نوبت در کمیسیون و نگهداری سوابق و
مصوبات می‌باشد.

چه زمین هایی مشمول این قانون می شوند؟

تمام زمین های کشاورزی و بغی که خارج از محدوده شهری مصوب شورای عالی شهرسازی میباشند . و همچنین روستا هایی که مشمول طرح هادی شده باشند.حتی اگر زمینی به مدت طولانی رها شده باشد نیز شامل این طرح خواهد بود و کشت شدن یا بایر بودن آن معیار و ملاک نیست .

چه زمینی را زمین کشاورزی می گویند؟

بسته به نظر وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان های اداری دیگر و مراجع قضایی نظر جهاد کشاورزی را معتبر میدانند. حال امور اراضی استان میتواند مجوز تغییر کاربری را به متقاضیانی که قصد تغییر کاربری زمین کشاورزی خود را دارند بدهد . البته که این مجوز لزوما به معنای ساخت و ساز نیست و باید مجوز های دیگر اخذ شود . سازمان جهاد کشاورزی وظیفه دارد ظرف مدت دو ماه از تاریخ درخواست متقاضی نسبت به پاسخ آن اقدام کند و چنانچه ظرف مدت یک ماه  متتقاضی نواقصی پرونده خود را برطرف نکند پرونده از دستور کار خارج میشود

مدارک لازم جهت تغییر کاربری زمین کشاورزی

اولا مستندات مالکیت که فرد باید داشته باشد دوم نظر موافق اداره کل محیط زیست و سوم ارائه موافقت اصولی یا جواز تاسیس که همراه آن نقشه و سایت پلن نیز به انضمام آن رسیده باشد . اما برای اطلاع برای هر تقاضا شخص باید به اداره امور اراضی شهر خود مراجعه کند .

مرجع صادر کننده مجوز تغییر کاربری زمین کشاورزی

تنها مرجع صادر کننده این مجوز اداره جهاد کشاورزی است با این تاکید باید گفت که دهیاری یا بخش داری و یا اداره دیگر به هیچ عنوان نمیتوانند مرجعی برای صدور تغییر کاربری باشند .

عواقب تغییر کاربری به صورت غیر مجاز

کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که بصورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(۱) ماده (۱) این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد .

پیشنهاد میشود بخش وکیل شهرداری را نیز مطالعه کنید.

اعتراض به رای تصمیم کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱

با توجه به اینکه کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ از جمله کمیسیون های اداری و دولتی است به استناد تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رای آن توسط اشخاص داخل کشور ظرف سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

تکلیف تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها قبل از تصویب قانون حفظ کاربری

با توجه به اینکه اثر قانون نسبت به آینده است و در قانون حفظ کاربری نیز ضمانت اجراهای این قانون به گذشته سرایت و عطف نشده اند فلذا هر گونه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها که پیش از تصویب و لازم الاجرا شدن قانون مذکور رخ داده باشند،مصون از شمول ضمانت اجراهای کیفری مورد تصریح در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها هستند.

اراضی زراعی و باغ های واقع در محدوده شهرها و شهرک ها

این اراضی نیز مشمول قانون یاد شده نیستند و قوانین و مقرراتی مانند مقررات و ضوابط طرح تفصیلی شهرها بر آنها حاکمند. تغییرکاربری اراضی زراعی تا پانصد مترمربع، برای سکونت شخصی صاحبان زمین اگر با اجازه اعضای کمیسیون موضوع تبصره یک اصلاحی سال ۱۳۸۵ ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باشد، طبق تبصره یک ماده دو این قانون فقط برای یک بار از پرداخت عوارض قانونی معاف خواهد بود.

بخش وکیل ملکی را نیز مطالعه بفرمایید.

وکیل کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ جهاد کشاورزی در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با همکاری تعدادی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و اساتید دانشگاه در زمینه های مختلف تخصصی از جمله کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ جهاد کشاورزی و کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری و………. سابقه طولانی داشته و توانسته رضایتمندی بالای موکلین خویش را به دست اورد و موکلین را از داشتن یک همراه متخصص بهره مند سازد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها