لایحه حجاب و عفاف

لایحه حجاب و عفاف

وکیل حجاب و عفاف

کشور ایران با توجه به تبعیت از دین اسلام بسیار به مسائل حجاب و عفاف اهمیت داده و در راستای این موضوع به کرات سعی نموده است در قوانین مختلف من جمله قانون مجازات ان رفتار را جرم انگاری نماید و برای ان مجازات هم تعیین نموده است اما گاها ممکن است بعضی از افراد به اشتباه درگیر مسائل اینچنین شوند که لازم است برای احقاق حقشان به یک وکیل پایه یک دادگستری مراجعه نمایند تا ایشان را در رسیدن به حقوق شان یاری نمایند.

قانون حجاب در قوانین موضوعه کشور ایران

۱)تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹ بیان داشته است:

زنانی که بدون حجاب شرعی،در معابر و انظار عمومی ، ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از دو میلیون ریال تا ده میلیون ریال جزای نقدی ،محکوم خواهند شد.

۲)به تازگی لایحه ای در بخش تعزیرات که همچنان به عنوان قانون تصویب نشده است با موضوع تعیین مجازات در مورد افرادی که صاحبان حرف ،صنوف و متصدیان اماکن عمومی نسبت به خود یا کارمندانشان اقدام به بی حجابی می نمایند و بدون حجاب شرعی در انظار عمومی ظاهر می شوند یا در فضای مجازی و حقیقی ،تبلیغ بی حجابی کنند سعی در جرم انگاری بی حجابی نموده است.

۳)قانون رعایت ظواهر شرعی و حجاب اسلامی در محیط کار مصوب ۲۵/۹/۱۳۶۸ مقرر داشته : کلیه ی مراجع قضایی و اداری وابسته به قوه قضاییه موظفند به پرسنل تحت امر ، توصیه نمایند تا ظواهر شرعی را به خصوص در محیط  کار رعایت نموده و وفق موازین شرعی عمل کنند و در صورت عدم رعایت بخشنامه تخلف کرده و طبق و احکام شرع مقدس اسلام با انان رفتار خواهد شد.

کشف حجاب در قانون ایران

کشف حجاب به معنای برداشتن حجاب و عدم رعایت حجاب شرعی است و بر خانم ها تکلیف است که موهای سرشان را از نامحرمان پوشانده و بدنشان را با لباس هایی متناسب کاملا بپوشانند و اگر خانمی از لباس های نامناسب و زننده استفاده کند به طوری که نازک و تنگ باشد نوعی کشف حجاب صورت گرفته است .

ایا قانون حجاب مورد تایید قانون اساسی هست یا خیر

قانون اساسی ایران در مورد حجاب و عفاف مطلبی بیان ننموده است اما در اصل ۷۱ به مجلس این اختیار را داده تا در حدود مقرر و قانون اساسی در عموم مسایل قانون وضع نماید و مجلس نمی تواند قوانینی را وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد مساله حجاب و عفاف هم که قوانین مختلفی پیرامون ان وضع شده کاملا مطابق شرع بوده و با مفاد قانون اساسی مخالفتی ندارد.

مجازات جرم کشف حجاب

مجازات جرم کشف حجاب از جمله مجازات درجه ۸ است و یکی از جرائم مشهود است و ماموران انتظامی مکلفند در اجرای تبصره ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و قسمت اخیر ماده ۴۴ قانون ایین دادرسی کیفری مرتکبان جرائم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذی صلاح قضایی معرفی نمایند.

مجازات اصلی جرم کشف حجاب به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ ، ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس است اما از انجا که در اجرای سایر مقررات مجازات حبس کمتر از ۳ ماه الزاما باید تبدیل به مجازات جای گزین حبس گردد با در نظر گرفتن مواد ۲۳،۲۶،۶۵،۸۷ قانون مجازات دادگاه ها می توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می شوند ،علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات تبعی،تکمیلی مانند تبعید ،منع از اشتغال به حرفه یا کار معین ،انفصال از خدمات دولتی و عمومی ،منع از خروج از کشور ،الزام به انجام خدمات عمومی رایگان ،منع از عضویت در احزاب و……به مدت شش ماه محکوم کند.

مجازات جرم کشف حجاب از جمله مجازات در جه ۸ است بنابراین به موجب مواد ۳۴۰  و ۴۲۷ قانون ایین دادرسی کیفری به این جرم مستقیم در دادگاه کیفری ۲ رسیدگی می شود و رای دادگاه قطعی و غیر قابل تجدید نظر است.

وکیل حجاب و عفاف در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با همکاری تعدادی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و اساتید دانشگاه در زمینه های مختلف سابقه طولانی داشته و توانسته رضایتمندی بالای موکلین خویش را به دست اورد و موکلین را از داشتن یک وکیل حقوقی متخصص بهره مند سازد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها