تغییر جنسیت

 

 

تراجنسی یا ترنسکچوال ها به کسانی اطلاق می شود که هویتی جنسی برخلاف روح و روان خود دارند؛ برای مثال شخص مورد نظر اعضای جنسی زنانه دارد اما شخصیت، رفتار و خواسته هایش کاملا مردانه است و این تضاد در مراحل بالاتر ممکن است  در رفتارهای فردی و اجتماعی شخص نیز نمود گسترده ای داشته باشد.

تراجنسی ها در نظام حقوقی ایران به دو دسته قابل تقسیم هستند:

  1. خنثای مشکل یا خنثای بدنی: به کسی گفته می شود که هم علائم جنسی زن و هم مرد را داشته باشد. در این حالت اگر یکی از این علائم بر دیگری غالب باشد، شخص به آن جنس ملحق خواهد بود. چنان چه ماده ۹۳۹ قانون مدنی در خصوص مبحث ارث به این مهم پرداخته و در صورتی که علائم مردانگی در این فرد خنثی، غالب باشد وی را مرد و در صورت غالب بودن علائم زنانگی وی را زن در نظر می گیرد:” در تمام موارد مذکوره در این مبحث و دو مبحث قبل اگر وارث خنثی بوده و از جمله وراثی باشد که از ذکور آنها دو برابر اناث میبرند‌ سهم‌الارث او به طریق ذیل معین میشود:
    ‌اگر علائم رجولیت غالب باشد سهم‌الارث یک پسر از طبقه خود و اگر علائم اناثیت غلبه داشته باشد سهم‌الارث یک دختر از طبقه خود را میبرد و اگر‌هیچ یک از علائم غالب نباشد نصف مجموع سهم‌الارث.

ماده ۹۲۸ تا ماده ۹۳۹

  1. خنثای غیر مشکل یا خنثای روانی: در این حالت فرد از لحاظ جسمی کاملا زن و یا مرد است اما جسم و روح ایشان با یکدیگر در تضاد است.

متاسفانه در جوامع کمتر توسعه یافته به این افراد به دیده منفی نگریسته می شود به گونه ای که زندگی بر ایشان به تنگ آمده و بسیاری دست به خودکشی می زنند. این در حالی است که باید پذیرفت که اینان بیمارند و نه مجرم؛ انسانند و در نتیجه حق زندگی و برخورداری از امکانات مانند یک فرد عادی در جامعه را دارند.

این بیماری، درمان های متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به جراحی “تغییر جنسیت” اشاره نمود. کشور ایران یکی از کشورهایی که با برخورداری از تکنولوژی های به روز در این خصوص، درصد بالایی از عمل های تغییر جنسیت را به خود اختصاص داده است و از سال ۱۳۴۳ که بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی حضرت ایت الله خمینی در کتاب تحریر الوسیله به روا بودن این امر فتوا نمودند و سال ۱۳۴۶ که اولین عمل در این خصوص بر روی شخصی به نام فریدون ملک ارا صورت گرفت تا کنون افراد بی شماری از اقصا نقاط دنیا در این کشور مورد عمل جراحی قرار گرفته اند.

آثار حقوقی تغییر جنسیت

به طور کلی باید گفت در اعمال و قراردادهای حقوقی ای که جنسیت در آن ها تاثیری ندارد، تغییر جنسیت نیز فاقد اثر حقوقی است و بالتبع در آن جمله قرارداد ها که جنسیت نقش کلیدی را ایفا می کند (مانند ازدواج)، عمل حقوقی از زمان تغییر جنسیت باطل بوده و اثری بر آن مترتب نمی باشد

اثر حقوقی بر ازدواج: شرع مقدس اسلام و نظام حقوقی ایران ازدواج دو همجنس را مورد حمایت قرار نداده و آن را باطل می دانند؛ لذا اگر زن و مردی با هم ازدواج کنند و پس از آن یکی از ایشان تغییر جنسیت دهد، از آن زمان ازدواج آن ها باطل خواهد شد.

اثر تغییر جنسیت مادر به مرد: ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی حضانت کودک را تا سن هفت سالگی به عهده مادر قرار داده و پس از آن، پدر این مهم را بر دوش دارد. حال اگر مادری پس از هفت سالگی کودک تغییر جنسیت دهد، واژه “پدر” بر او بار نشده و تصمیم اینکه حضانت کودک با چه کسی می باشد با دادگاه خواهد بود .

ماده ۱۱۶۸ تا ماده ۱۱۷۹

اثر تغییر جنسیت پدر به زن: طبق قانون ایران پدر کودک، ولی قهری وی محسوب می شود. گاهی ممکن است پدر مصلحت طفل را رعایت نکند که طبق ماده ۱۱۸۴ قانون مدنی در این صورت، ولایت پدر از بین رفته و برای کودک قیم تعیین می شود. تغییر جنسیت پدر ممکن است یکی از موارد عدم رعایت مصلحت در نظر گرفته شود

ماده ۱۱۸۰ تا ماده ۱۱۹۴

 

مراحل قانونی تغییر جنسیت در ایران

دراین رابطه مسیر های زیر پیموده می شود:

  1. تشخیص و اطمینان از وجود تضاد میان جسم و روان به کمک حداقل دو روانپزشک
  2. انجام آزمایش بر روی شخص و اطمینان از این که مبتلا به بیماری های کروموزومی نیست
  3. مراجعه به دادگاه خانواده جهت اعلام درخواست تغییر جنسیت و درخواست تغییر نام در شناسنامه
  4. تایید اختلال جنسی از سوی پزشکان و روانپزشکان معتمد پزشکی قانونی
  5. حکم دادگاه مبنی بر جواز تغییر جنسیت
  6. مراجعه به بیمارستان های معرفی شده از سوی وزارت بهداشت

 

مرجع صالح برای رسیدگی

مطابق بند ۱۸ از ماده ۴ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ رسیدگی به این امر در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد.

ماده ۱ تا ماده ۱۵

طبق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور درخواست تغییر نام صاحب سند سجلی از حیث جنس (ذکور به اناث یا بالعکس) از مسائلی است که واجد آثار حقوقی می باشد و رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #آثار حقوقی تغییر جنسیت #تراجنسی #تغییر جنسیت #خنثای غیرمشکل #خنثای مشکل #دادگاه خانواده #مراحل قانونی تغییر جنسیت در ایران

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها