همه چیز در مورد چک صیادی

همه چیز در مورد چک صیادی

وکیل چک صیادی  کسی است که مسلط به قوانین جاری کشور در این حوزه بوده و با توجه به ظرایف این قبیل دعاوی از تجربه کافی نیز برخوردار باشد.

چک صیادی

بانک مرکزی از ابتدای شهریور سال ۹۸ اعلام کرده است که دسته‌چک تمام بانک‌ها باید از طریق سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک) برای متقاضیان صادر شود. در این شیوه، دسته‌چک‌های تمام بانک‌ها کاملاً یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شوند که باهدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی طراحی‌شده و هویت اوراق بهادار را پیدا خواهد کرد.

بر این اساس، دیگر دسته چک از سوی بانک ها صادر نمی شود بلکه متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی شده و صدور دسته‌چک منوط به احراز صلاحیت متقاضی خواهد شد.

درسامانه صیاد امکان استعلام از پیشینه صادرکننده چک صیادی برای دریافت‌کننده وجود دارد که یکی ازبزرگ‌ترین مزیت در این سامانه به حساب می آید و راهی خواهد بود برای کاهش آمار چک‌های برگشتی. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید  ارتباط متقاضی دسته‌چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند.

بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً مکانیزه می‌شود. با راه‌اندازی این سیستم یک‌پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌صورت آنلاین در دسترس متقاضیان خواهد بود.

از دیگر مزایا و ویژگی های این سامانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خدمت غیرحضوری دریافت چک
  • رفع مشکل چک‌های جعلی و کاهش مخاطرات جعل برگه چک
  • استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضا
  • عدم ارائه دسته‌چک به افراد دارای سوء عملکرد
  • افزایش اعتبار دسته‌چک با بررسی کامل سوابق درخواست‌کننده
  • حذف قدرت شعب در صدور دسته‌چک

علاوه بر مزایای ارائه شده پیشین این نوع چک ها از ویژگی امنیتی برخوردار هستند؛ بدین معنا که

  • سری و سریال‌های چک به‌صورت برجسته چاپ‌شده که کاملاً قابل‌لمس هستند.
  • طرح مخفی ای در برگه چک وجود دارد که راحتی توسط عموم مردم قابل‌تشخیص است.
  • ویژگی‌های امنیتی حرفه‌ای به چک‌ها افزوده‌شده که برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک‌ها دارند قابل‌استفاده خواهد بود

شماره چک یکتا

یکی دیگر از تغییراتی که در دسته‌چک‌های جدید به وجود آمده، داشتن شماره یکتا است. شماره یکتا، شماره اختصاصی هر برگ چک است که به گیرنده چک این امکان را می‌دهد که تنها با یک پیامک از میزان اعتبار فرد صادرکننده چک مطلع شود. با پیامک شماره یکتا به شماره‌ای که اعلام می‌شود اطلاعات‌پایه فرد صادرکننده چک برای گیرنده چک ارسال می‌شود.

همچنین با این سامانه ابعاد چک‌های مختلف دولتی و خصوصی در یک استاندارد مناسب قرار می‌گیرد و درنتیجه امکان جعل این چک کمتر خواهد شد.

در این خصوص وجه تمایز چک‌ها فقط درج نام و آرم بانک صادرکننده است. با صدور این نوع چک‌ها به‌محض اینکه اولین چک شخص برگشت بخورد، به دلیل وجود امکان استعلام و مطلع شدن افراد مبنی بر فاقد بودن اعتبار، امکان صدور چک جدید از سوی صادرکننده و دریافت آن از سوی دریافت‌کننده منتفی می‌شود

 

شرایط دریافت دسته چک صیادی جدید

فرد متقاضی دریافت دسته‌چک جدید با مراجعه به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌چک را انجام می‌دهد و در صورت تأیید از سوی رئیس شعبه، درخواست او به‌منظور استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه فرد متقاضی دسته‌چک جدید ازنظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت دسته‌چک باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته‌چک به‌منظور شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال و دسته‌چک جدید صادر خواهد شد

 

نحوه استعلام چک صیادی

در این سامانه، امکان استعلام هر برگ چک با توجه به شناسه استعلام تولیدی توسط بانک مرکزی، فراهم‌ شده تا امنیت بیشتری در حوزه مبادلات چک ایجاد شود. افراد می توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در  چک های صیادی  به سامانه استعلام پیامکی بانک با سرشماره ۷۰۱۷۰۱  و در قالب  شناسه استعلام ۱۶ رقمی*۱*۱   از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.

بر این اساس و در پیامک پاسخ، اطلاع رسانی به صورت رتبه¬بندی شده بر اساس یکی از رنگ های زیر اعلام می شود:

وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی:‌  صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وکیل چک

چک از اسناد تجاری مهم و کاربردی ست که مردم در کارهای و معاملات روزمره ی خود آن را مورد استفاده قرار می دهند. ماده ۳۱۰ قانون تجارت چک را این گونه تعریف می کند:‌ “چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌کند.” در این تعریف چک وسیله ی پرداخت است که به جای پول مورد استفاده قرار می گیرد.طبق قانون محال علیه چک باید بانک ها باشند. چک هایی که صادر کننده ی آن موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه هستند، شامل قانون صدور چک نمی شوند.

به جز مواد قانون تجارت در خصوص چک دو قانون مهم نیز وجود دارد :

  • قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵ و اصلاحیه های ان
  • قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب سال ۹۷ که در ان به چک های صیاد و وجه حقوقی آن ها پرداخته است.

چک دارای جنبه های حقوقی و کیفری است. چنانچه وصول وجه با مشکل مواجه شود و چک برگشت بخورد می توان موضوع را از طریق مراجع قضایی و غیر قضایی پیگیری کرد. در مورد دعاوی حقوقی با توجه به مبلغ چک باید به مراجع قضایی دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه نمود. در این خصوص چک های تا سقف مبلغ بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف و بالاتر از آن در صلاحیت دادگاه است.

با توجه به ماده ی ۱۲ قانون صدور چک وجه کیفری چک در مواردی ساقط میشود به این معنا که امکان طرح شکایت کیفری وجود ندارد و در چنین مواردی چک تنها دارای ضمانت اجرای حقوقی باشد. موارد ساقط کننده ی وجه کیفری چک به شرح ذیل است:

  • چنانچه چک سفید امضاصادر شده باشد.
  • اگر چک بابت تضمین سپرده شده باشد.
  • هرگاه وصول وجه چک منوط به تحقق شرطی شده باشد.
  • اگر چک بدون تاریخ صادر شود یا ثابت شود تاریخ صدور چک زودتر از تاریخ درج شده روی آن است.

همچنین طریق سومی که برای وصول وجه چک پیش بینی شده است اداره ی ثبت که یک مرجع غیر قضایی ست می باشد. البته باید این موضوع را مد نظر قرار داد که در وصول وجه چک از طریق اداره ی ثبت نمی توان خسارت تاخیر تادیه را مطالبه کرد و همچنین آن که وجه را فقط می توان از صادر کننده مطالبه کرد و مطالبه از ظهرنویسان قابل پیگیری از طریق اداره ی ثبت نمی باشد.

 

وکیل امور چک

با توجه به این که چک ضمانت اجرای حقوقی و کیفری دارد ، آثار حقوقی آن در موارد مختلف باید مد نظر قرار بگیرد مثلا این موضوع که در چک های ظهر نویسی و منتقل شده به اشخاص متعدد باید وجه را از چه کسی مطالبه کرد. لذا لازم است در خصوص دعاوی مرتبط با چک ، صدور آن و همچنین قرار دادن به عنوان تضمین با وکلای متخصص چک مشورت شود. همچنین با توجه به این که وصول مطالبات مرتبط با چک و دیگر اسناد تجاری نیازمند صرف وقت و رفت و آمد بسیار است توصیه میشود از وکلای قابل اعتماد جهت پیگیری وصول مطالبات خود بهره مند شوید. وکیل امور چک جزو وکیل حقوقی  کسی است که مسلط به قوانین جاری کشور در این حوزه بوده و با توجه به ظرایف این قبیل دعاوی از تجربه کافی نیز برخوردار باشد.در برخی از دعاوی چک نکات و شرایطی وجود دارد که یک وکیل امور چک باید بتواند به بهترین نحو و با دانش خود رضایت موکلین خویش را فراهم آورد.

وکیل چک در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با سابقه طولانی و با به نتیجه رساندن ده ها پرونده موفق در امور چک یکی از با سابقه ترین و معتبر ترین موسسات کشور می باشد.

وکلای مجرب امور چک در این موسسه با توانایی و دانش خود توانسته اند در بسیاری از دعاوی چک بهترین عملکرد را داشته و نتایج درخشانی را رقم بزنند.همچنین به واسطه سالها فعالیت در دعاوی چک تجربه بسیار گرانبهایی بدست آورده اند که همین امر موجب کسب موفقیت در پرونده های محوله از سوی موکلین و سبب کسب رضایت ایشان گردیده است.

وکیل چک تهران

با توجه به حجم معاملات و ازدحام فعالیت ها و مشاغل در تهران شاهد هستیم که اکثر چک های برگشتی ومطالبات در پایتخت صورت می گیرد و این حجم بالای مراجعات باعث شده پروسه ی وصول مطالبات به طول انجامیده و با صرف وقت بسیار همراه باشد.پس بهتر آن است که از وکلای مجرب و وکیل پایه یک دادگستری این حوزه در تهران که تمرکز کاری خود را بر روی این نوع از دعاوی قرار داده اند استفاده نماییم. وکیل چک در  تهران وکیلی است که علاوه بر تخصص و دانش کافی در این قبیل دعاوی از تجربه کافی نیز برخوردار باشد و تمرکز کاری وی در تهران باشد.

   

و به همين علت نيازمندي به وكلاي متخصص كه در زمينه ي تجاري فعاليت داشته باشند بيشتر احساس ميشود، و شديداً  توصيه ميشود كه در امور تجاري به هيچ عنوان بدون وكيل تجاری وارد نشويد و از ابتدا كه در صدد انعقاد يك قرارداد هستيد از همراهي يك وكيل متخصص در حوزه ي  اسناد تجاری مانند چک صیادی از وکیل چک و سفته  از وکیل سفته و قراردادهاي تجاري و یا مطالبه وجه التزام  از وکیل مطالبه وجه التزام  بهره بگيريد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
13 Comments
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
نیلوفر
2 سال ها قبل

چک صیادی یعنی دردسر

alireza
2 سال ها قبل
Reply to  نیلوفر

دقیقا یه چی از دردسرم بدتر اگه طرف تایید نکرده باشه فرم هم نمیتونی بزنی انگارن چکو پیدا کردی.چ قانون الکی داریم

مصطفز
1 سال قبل

سلام

مصطفی
1 سال قبل

چک در وضعیت تایید نمی باشد یعنی چی؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل
Reply to  مصطفی

سلام یعنی صادر کننده چک را تایید نکرده است

سید مصطفی
1 سال قبل

از کجا بفهمم چک توسط صادر کننده تایید شده ؟

Admin
احسان سهرابی
1 سال قبل

سلام از طریق دستگاه خود پرداز بانک ها یا از طریق اکثر اپلیکیشن بانک ها با وارد کردن مشخصات چک می توانید ببینید که آیا صادر کننده چک را در وجه شما تایید کرده است و یا خیر . اگر صادر کننده تایید کرده باشد شما هم لزوما می بایستی به عنوان دارنده، چک را تایید کنید تا قابل وصول باشد.

Mohsen
1 سال قبل

آیا بانک مورد نظر چک مهم است ؟
آیا چک صیادی بانک‌ملت‌ با چک‌صیادی پست بانک هردو اعتبار یکسانی دارند؟

Admin
احسان سهرابی
9 ماه ها قبل
Reply to  Mohsen

سلام تفاوتی بین بانک ها در خصوص چک صیادی وجود ندارد

رامین
7 ماه ها قبل

سلام وقت بخیر
اگر از فردی چک صیادی ثبت شده دریافت کنیم که مدت سررسید آن یکسال دیگر باشد و فرد صادر کننده چک پس از چند ماه فوت کند، آیا باید سریعاً چک را به بانک ببریم یا صبر کنیم تا سررسید چک برسد؟

Admin
13 روزها قبل
Reply to  رامین

با سلام ، جهت مشاوره با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۰۰۱۶۱۴ در تماس باشید.

محسن
6 ماه ها قبل

سلام خسته نباشید ی نفر بهم ی چک انتقال داد رفتم بانک اون کسی که چک صادر کرده بود ورشکست شده ایا من میتونم پولمو از اونی که بهم انتقال ذاده بگیرم

Admin
13 روزها قبل
Reply to  محسن

با سلام ، جهت مشاوره با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۰۰۱۶۱۴ در تماس باشید.

برچسب ها

  #استعلام چک صیادی #چک #چک صیادی #شماره چک یکتا #صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک #مزایای چک های صیادی

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها