انفساخ یا منفسخ شدن قرارداد

انفساخ یا منفسخ شدن قرارداد

انفساخ یا منفسخ شدن قرارداد 

یکی از راه های پایان دادن به حیات یک قرارداد و یا یک معامله انفساخ یا منفسخ شدن قرارداد میباشد انفساخ یا منفسخ شدن قرارداد یعنی قرارداد به صورت قهری و خودکار و به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به توافق جدید از بین رفته و به اصطلاح حقوقی منفسخ می گردد با ذکر مثالی به تشریح و تبیین شرط انفساخ قرارداد می‌پردازیم ، مثلاً در قرارداد خرید یک ماشین و یا یک ملک طرفین معامله از روز انعقاد قرارداد با یکدیگر توافق می نمایند چنانچه بنا به هر دلیلی خریدار در تاریخ فلان ثمن معامله را پرداخت ننماید قرارداد منفسخ گردد در این فرض به محض عدم پرداخت ثمن معامله از سوی خریدار در تاریخ مندرج در قرارداد به صورت قهری و اتوماتیک قرارداد منحل می شود و برای تحقق این انحلال نیاز به توافق جدید نمی باشد.

تفاوت انفساخ با فسخ قرارداد

همانطور که بیان شد انفساخ قرارداد صورت قهری و اتوماتیک و با تحقق شرایط مندرج در قرارداد منحل می گردد و نیاز به توافق جدید متعاملین نمی باشد و همچنین کسی که از این شرط منتفع می‌گردد (مشروط له ) نیاز به اعمال و اعلان آن ندارد بلکه به محض تحقق معلق علیه قرارداد منحل می گردد از لحاظ حقوقی انفساخ یعنی پایان دادن قهری قرارداد منوط به تحقق شرطی که از قبل طرفین بر آن توافق نموده اند ولی حق فسخ قرارداد حقی است که ممکن است برای یکی از طرفین و یا متعاملین یا شخص ثالث در قرارداد پیش بینی شده  باشد و صاحب حق  می‌تواند از حق خود استفاده کند و یا از اعمال آن صرف نظر کند با ذکر مثالی به تشریح تفاوت فسخ و انفساخ قرارداد می‌پردازیم فرضی را در نظر بگیرید که مثلاً علی خودروی پژو ۲۰۷ را از حسین خریداری می نماید در قرارداد ذکر شده است که علی (خریدار) می بایست ثمن معامله را در تاریخ فلان پرداخت نماید و در صورتی که پرداخت ننماید ظرف یک هفته حق فسخ قرارداد را خواهد داشت در این حالت قرارداد به درستی منعقد شده است و تخلف علی از پرداخت به موقع ثمن معامله تاثیری در صحت قرارداد نخواهد داشت و صرفاً حسین بابت تخلف علی از پرداخت ثمن معامله حق فسخ قرارداد را پیدا خواهد کرد که در این خصوص می بایستی سریعاً مراتب اعلان فسخ قرارداد را طی اظهارنامه رسمی به علی ابلاغ نماید . ولی اگر در همین فرض در قرارداد پیش بینی می گردید چنانچه علی در تاریخ فلان ثمن را پرداخت ننماید قرارداد منفسخ می گردد در این حالت قرارداد به صورت اتوماتیک و خودکار منحل می گردید و نیازمند اقدامی از سوی طرفین نخواهد بود . در واقع فسخ قرارداد انحلال ارادی و انفساخ قرارداد انحلال قهری قرارداد می باشد.

تفاوت انفساخ با تفاسخ قرارداد

تفاسخ یا اقاله قرارداد یعنی انحلال قرارداد با تراضی و توافق طرفین معامله ولی انفساخ قرارداد یعنی انحلال قهری قرارداد بدون نیاز به توافق جدید و اعمال اراده ثانویه طرفین . با ذکر مثالی به تشریح این موضوع می پردازیم فرضی را در نظر بگیرید که علی خودرویی را از حسین خریداری نماید و حتی ثمن آنرا هم پرداخت می نماید پس از چندی طرفین بنا به هر دلیل توافق می کنند که قرارداد را منحل کنند بدین نحو که مالکیت موضوع مورد معامله به فروشنده و مالکیت ثمن مورد معامله به خریدار بازگردد به این توافق که یکی از روش های انحلال قرارداد می باشد تفاسخ و یا اقاله می گویند . ولی در انفساخ با تحقق شرط ، قرارداد بدون نیاز به توافق جدید منحل می گردد و قرارداد به صورت قهری و اتوماتیک از بین می رود .

مقاله نگاهی به خسارت قراردادی را پیشنهاد میدهیم مطالعه کنید.

آثار انفساخ قرارداد

اثرانحلال قهری قرارداد بدین معناست که بدون نیاز به توافق و اراده جدید طرفین معامله ، مالکیت مبیع به  فروشنده و مالکیت ثمن معامله به خریدار باز می گردد. در این حین یعنی از زمان انعقاد قرارداد تا زمان انحلال قرارداد ممکن است موضوع مورد معامله دارای منافع منفصل و متصل می باشد بدین منظور می‌بایستی آثار پدیده انفساخ قرارداد را در خصوص منافع آن بررسی نمود . منافع منفصل مانند میوه درختان رسیده شده در خرید یک قطعه زمین می باشد . منافع منفصل موضوع مورد معامله از زمان انعقاد قرارداد تا زمان انحلال قرارداد متعلق به خریدار میباشد در این مثال میوه های درختان را می توان منافع منفصل  نام برد که متعلق خریدار می باشد ومنافع متصل موضوع مورد معامله از زمان انعقاد قراردادها تا زمان انحلال قرارداد متعلق به فروشنده می باشد .

وکیل انفساخ قرارداد

با گسترش روابط و تخصصی شدن دعاوی توصیه می‌گردد وکلا و همچنین عموم مردم و موکلین به دنبال وکلای متخصص از جمله وکلای متخصص در دعاوی ملکی یا وکلای متخصص در دعاوی قراردادی و یا جزا و جرم شناسی و غیره باشند . یکی از مهم‌ترین دعاوی مبتلابه در دادگستری دعاوی قراردادی میباشد یک وکیل  متبحر و متخصص در امور قراردادی می بایستی تحصیلات دانشگاهی خود را در گرایش حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری سپری نموده باشد و در حوزه قبول وکالت تمرکز کاری خود را دعاوی قراردادی و حقوقی قرار دهد بدین ترتیب با تلفیق علم  و تجربه عملی و با تسلط بر فنون دفاع در امور حقوقی وکیل متخصص در امور قراردادها می‌تواند حافظ حقوق موکلین خود باشد. .از مهم‌ترین دعاوی قراردادی می توان به دعاوی انفساخ قرارداد ها و یا تائید انفساخ قراردادها اشاره نمود یک وکیل پایه یک دادگستری که متخصص در دعاوی قراردادی می باشد با توجه به تجربه در حوزه امور مدنی و حقوقی و با تسلط بر فنون دفاع و قوانین حقوقی می تواند از تضییع حقوق موکلین خود جلوگیری نماید و  حافظ حقوق موکلین خود باشد.

وکیل انفساخ قراردادها در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت 

در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت دعاوی به صورت تخصصی به وکلا ارجاع می گردد . یکی از مهمترین موضوعات و دعاوی که این موسسه در آن به صورت تخصصی  فعالیت می نماید دعاوی قراردادی می باشد . دعاوی قراردادی در این موسسه توسط وکلای خبره پایه یک دادگستری دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا در گرایش حقوق خصوصی انجام و پیگیری می گردد . موکلین و همراهان این موسسه می تواند مشکلات تخصصی و قراردادی خود را از طریق  اخذ مشاوره های تخصصی رفع نموده  و یا با  تفویض وکالت به وکلای متخصص از حمایت تخصصی آنان در مراجع قضایی استفاده نموده و از تضییع حقوق خود جلوگیری نمایند .

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها