وکیل قتل

وکیل قتل

باید بدانیم که یک وکیل خوب و حرفه ای در زمینه ی پرونده های قتل باید تمامی ویژگی های لازم برای به نتیجه رساندن پرونده های قتل را داشته باشد. همانطور که میدانید یکی از جرائم بسیار سنگین و حساس که در جوامع وجود دارد قتل است و عواقب آن نیز جبران ناپذیر است. در تمام نظام های حقوقی دنیا بسیار دقیق به جرم قتل پرداخته اند و مجازات سنگینی را برای این جرم در نظر گرفته اند. یک وکیل قتل متخصص در حوزه ی پرونده های قتل میبایست با ظرافتها و حساسیت های پرونده های این چنینی آشنا باشد و با علوم روانشناسی، جامعه شناسی و حتی شناختن انواع شخصیتها بیگانه نباشد. وکیل قتل ، وکیل پایه یک دادگستری می باشد که تخصص خود را قبول دعاوی کیفری قرار داده است .

از مهمترین دعاوی کیفری دعاوی قتل می باشد .وکیل قتل وکیل پایه یک دادگستری می باشد که تسلط ویژه بر قوانین آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی داشته و بر فنون دفاع در امور کیفری آگاهی کافی و وافی دارد . وکیل قتل می بایستی علاوه بر تسلط بر قوانین جزایی ، بر علوم مختلفی همچون پزشکی قانونی ، پلیس جنایی ، اسلحه شناسی ، روانشناسی جنایی آگاهی کامل داشته باشد . پرونده های قتل در سیستم  قضایی  ایران آنچنان پر اهمیت می باشد که اولا مرجع رسیدگی به آن با دعاوی عام کیفری متفاوت بوده و در دادگاه کیفری ۱ به صورت تخصصی رسیدگی می گردد . در ثانی بدلیل اهمیت بسیار بالای آن حضور وکیل پایه یک دادگستری برای متهم الزامی می باشد و اگر وکیل در جلسه رسیدگی بنا به هردلیلی نتواند حضور پیدا کند جلسه دادگاه در راستای حمایت از حقوق متهم تجدید می گردد .

لازم به ذکر است بدلیل اهمیت بالای پرونده های قتل و مجازات سنگین آن ، اگر متهم از لحاظ مالی توان قرارداد با وکیل متخصص کیفری و قتل را نداشته باشد ، دولت برای متهم وکیل تسخیری استخدام می نماید . بدین صورت که شعبه رسیدگی کننده به کانون وکلای دادگستری نامه ای ارسال می نماید و از کانون مربوطه درخواست معرفی وکیل به صورت تسخیری می نماید . در این صورت کانون وکلا از وکلای باتجربه و حاذق خود فردی را به شعبه رسیدگی کننده به پرونده قتل معرفی می نماید .وکیل قتل بدلیل اینکه موضوع وکالتش بحث مالی نیست و به دنبال قصاص و یا دفاع از متهم می باشد و بحث جانی و شرافتی مطرح می باشد از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

وکیل متخصص قتل

وکیل قتل در حوزه تخصصی مربوط به پرونده‌های قتل و دفاع از قاتل یا مقتول فعالیت می‌کند و از آنجایی که جلب توجه و دلسوزی قاضی و اولیای دم برای قاتل مهم است، وکیل کیفری باید فردی باتجربه و کاردان باشد.

بنابراین وکالت دعاوی قتل و به صورت کلی جرائم علیه تمامیت جسمانی افراد نیازمند تخصص کافی در زمینه علمی و دانش تجربی مربوط به رسیدگی های محاکم صالح به رسیدگی به این دسته جرائم است. پس وکیل قتل با تجربه ای که در خصوص پرونده های این چنینی دارد میتواند به متهمین به قتل و اولیای دم مقتول کمک کند و باید توجه داشت که ماهیت جرایم کیفری از جمله قتل به گونه ایست که نداشتن وکیل ضربات جدی و جبران ناپذیری را برای شخص در پی خواهد داشت چرا که یک وکیل با سالها تجربه و فعالیت مستمر در این حوزه قطعا با تسلطی که دارد به نحو احسن میتواند یاری دهنده ی شما باشد.

وکیل قتل، فردی است که حوزه فعالیت خود را به دفاع از حقوق قاتل و یا مقتول و دعاوی مربوط به قتل اختصاص داده است. وکیل قتل بدلیل داشتن تجارب ارزنده و مفید در این حوزه فعالیت، به فن بیان و مذاکره و جلب دلسوزی و نوع دوستی در دفاع از پرونده و در مواجه با قاضی یا اولیای دم برخوردار است.

اغلب، فشار افکار عمومی و اولیای دم مقتول باعث میشود که بسیاری از وکلای حاذق و حرفه ای در این زمینه از قبول وکالت در قتل های عمد خودداری نمایند اما وکیل قتل باید کسی باشد که تحت تاثیر احساسات و فشارهای روحی و روانی خارجی قرارنگیرد و با تسلط کامل بر پرونده به تشریح جهات موضوعی و حکمی پرونده نزد دادگاه صالح بپردازد و به درستی و با دقت از حقوق موکل خود دفاع نماید.

توجه نمایید که اگر قصد دارید یک پرونده کیفری مربوط به قتل در دادگاه تشکیل دهید، لازم است که با یک وکیل حرفه ای در پرونده های قتل مشورت کنید. از آنجایی که عنوان دعوا بسیار مهم است، وکیل قتل از ابتدای پروسه پرونده به شما کمک و همچنین شما را در جمع آوری مدارک مورد نیاز برای اثبات پرونده راهنمایی میکند. البته در برخی موارد وکلا وظایفی بیش از این را بر عهده می گیرند. اما مهمترین وظیفه وکیل کیفری حضور در دادگاه و اثبات ادعای خود است.چرا که فقط یک بار می توانید شکایت کنید به همین دلیل بسیار مهم است که پس از ثبت درخواست، توضیح و ارائه مدارک و دفاع از آن به درستی انجام شود.

بسیاری از افرادی که پرونده قتل تشکیل می دهند اما به وکیل متخصص مراجعه نمی کنند و از راهنمایی و دانش ایشان استفاده نمی کنند و یا به دلایلی مانند هزینه و حق الوکاله به افراد بی تجربه مراجعه میکنند، نه تنها حقوق خود را در دادگاه سلب میکنند؛بلکه گاهی اوقات متحمل هزینه های گزافی نیز می شوند. بنابراین اگر قصد تشکیل پرونده قتل را دارید، داشتن یک وکیل قتل مجرب و آشنا به روند کیفری بسیار مهم است.

مجازات قتل

طبق قانون مجازات اسلامی هر عمل یا ترک عملی مخالف قانون باشد و در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم تلقی می شود. جرم قتل نیز از سنگین ترین نوع جرایم است که باعث سلب حیات فرد یا افرادی خواهد شد. قتل رفتاری جنایی و خشن است به انگیزه آدم کشی ارادی وعمدی اشاره دارد که باعث می شود فردی ، فرد دیگر را به قتل برساند.جرم قتل یکی از جرایم بسیار خشونت آمیز است که در آن آسیب رساندن و صدمه وارد کردن با هدف نابودی جسمانی، تباه ساختن و از بین بردن فرد انجام می شود .قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب۱۳۹۲ جرم قتل را به سه گروه عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم نموده است.

اگر عمل قتل با نیت قبلی صورت گرفته باشد قتل عمد است. قتل شبه عمد یک درجه خفیف‌تر از قتل عمد است و در سیستم قضایی ایران معمولاً اگر قتل با نیت آسیب رساندن ولی نه کشتن صورت گرفته باشد شبه عمد محسوب می‌شود. اگر از بین بردن انسانی دیگر به صورت کاملاً تصادفی و بدون قصد کشتن یا آسیب زدن باشد این مرگ در برخی کشورها در رده مرگ تصادفی قرار می‌گیرد و در برخی دیگر از کشورها از جمله ایران قتل خطای محض که به نوعی همان قتل غیرعمدی است خوانده می‌شود. به هر حال جرم قتل به علت تبعات سنگین آن دارای مجازات سنگینی نیز خواهد بود. قصاص یا حبس ابد یا حبس های طولانی مدت و پرداخت دیه سنگین از جمله مجازات های این جرم می باشند.

انواع قتل – بهترین وکیل قتل

۱٫قتل عمد

قتل عمدی زمانی محقق می شود که شخصی، شخص دیگری را از روی عمد و با علم از زنده بودن و حق حیاتی که دارد محروم نماید . در واقع قتلی که از روی اراده و قصد باشد قتل عمد است که قتل عمد انواع متفاوتی دارد که در ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی بیان گردیده است که به بررسی آن میپردازیم:

جنایت در موارد زیر عمدی محسوب می‌شود:

الف- هرگاه مرتکب با انجام کاری قصد ایراد جنایت بر فرد یا افرادی معین یا فرد یا افرادی غیرمعین از یک جمع را داشته باشد و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن واقع شود، خواه کار ارتکابی نوعاً موجب وقوع آن جنایت یا نظیر آن بشود، خواه نشود.

ب- هرگاه مرتکب، عمداً کاری انجام دهد که نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، می‌گردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنایت و نظیر آن را نداشته باشد ولی آگاه و متوجه بوده که آن کار نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می‌شود.

پ- هرگاه مرتکب قصد ارتکاب جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته و کاری را هم که انجام داده است، نسبت به افراد متعارف نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، نمی‌شود لکن درخصوص مجنیٌ علیه، به علت بیماری، ضعف، پیری یا هر وضعیت دیگر و یا به علت وضعیت خاص مکانی یا زمانی نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می‌شود مشروط بر آنکه مرتکب به وضعیت نامتعارف مجنیٌ علیه یا وضعیت خاص مکانی یا زمانی آگاه و متوجه باشد.

ت- هرگاه مرتکب قصد ایراد جنایت واقع شده یا نظیر آن را داشته باشد، بدون آنکه فرد یا جمع معینی مقصود وی باشد، و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن، واقع شود، مانند اینکه در اماکن عمومی بمب گذاری کند.

تبصره ۱- در بند(ب) عدم آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات گردد و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی است مگر جنایت واقع شده فقط به علت حساسیت زیاد موضع آسیب، واقع شده باشد و حساسیت زیاد موضع آسیب نیز غالباً شناخته شده نباشد که در این صورت آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات شود و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی‌شود.

تبصره ۲- در بند(پ) باید آگاهی و توجه مرتکب به اینکه کار نوعاً نسبت به مجنیٌ علیه، موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن می‌شود ثابت گردد و درصورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی‌شود.

مقاله کلیاتی در باب قتل را نیز مشاهده نمایید.

۲٫قتل غیرعمد

مواردی وجود دارد که فرد قصد کشتن مقتول را ندارد و عمل وی نیز کشنده نیست، اما نتیجتاً منجر به مرگ فرد دیگری می شود. به طور مثال در خصوص قتل شبه عمد، پزشکی که بر اثر خطای پزشکی سبب مرگ بیمار می شود. ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی درباره قتل شبه عمد توضیح داده است. از مثال های دیگری که در نص صریح قانون نیز پیرامون قتل شبه عمد آمده است، کشتن انسان در جریان شکار حیوانات می باشد.

وفق ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی ،جنایت در موارد زیر شبه عمدی محسوب می‌شود:
الف- هرگاه مرتکب نسبت به مجنیٌ علیه قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می‌گردد، نباشد.
ب- هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آنکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شیء یا حیوان و یا افراد مشمول ماده(۳۰۲) این قانون است به مجنیٌ علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد.
پ- هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده یا نظیر آن مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد.

 

۳٫قتل خطاء محض

در قتل از نوع خطاء محض، هدف قاتل اصلاً مقتول نبوده است و مقتول به صورت اتفاقی در مسیر مرگ توسط قاتل قرار گرفته است. مثال قتل خطای محض، برخورد تیر خطا در موارد مختلف می باشد. از جمله مواردی که در ماده ۲۹۲ قانون مجازات اسلامی در مورد قتل خطای محض ذکر شده است، قتل در اثر خواب و بیهوشی و …و صغیر یا مجنون بودن مرتکب می باشد. البته در صورتی که مرتکب بداند عمل او منجر به جنایت به فرد دیگری می شود، عمل او قتل عمدی محسوب می شود و مجازات قتل عمدی را دارد.

مجازات های قتل :

در خصوص مجازات قتل عمدی باید گفت که: به موجب ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی مجازات قتل عمد در صورتی که اولیای دم تقاضای قصاص کنند و باتوجه به شرایطی که در قانون وجود دارد قصاص خواهد بود. در شرایطی که شخصی مرتکب قتل شود و شاکی نداشته باشد و یا اولیای دم از قصاص گذشت نمایند و یا به هر دلیلی قصاص اعمال نشود مجازات قاتل حبس خواهد بود. مدت زندان قاتل نیز در این شرایط سه تا ده سال می باشد. البته اولیای دم می توانند از قصاص در ازای دریافت دیه گذشت کنند و یا اینکه می توانند از هردوی آنها بگذرند. مجازات قتل عمدی به صورت ذیل میباشد:

  • قصاص: به موجب ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی، مجازات قتل عمد در صورت تقاضای ولی دم و وجود سایر شرایط مقرر در قانون قصاص می باشد. در ماده ۴۳۸ قانون مجازات اسلامی بیان شده است که اگر در اجرای قصاص ،قاتل زنده بماند حق قصاص برای اولیای دم محفوظ می باشد.
  • دیه و تعزیر: در ماده ۳۰۱ قانون مجازات، به این مسئله پرداخته است که در صورتی قصاص ثابت می شود که قاتل پدر یا جد پدری مقتول نباشد و قاتل و مقتول در دین و عقل برابر باشند پس اگر عاقل دیوانه را به قتل برساند و یا اینکه مسلمان کافر را در این صورت قصاص ثابت نمی شود. ولی این به معنای این نیست که اگر بالغ، نابالغ را به قتل برساند قصاص نشود. همچنین در صورتی که اولیای دم از حق قصاص خود گذشت کنند.
  •  عدم محکومیت به دیه و قصاص: طبق ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی اگر مقتول مرتکب جرم حدی شده باشد که مجازات آن سلب حیات یا کشتن مقتول باشد، در این صورت اگر کسی او را به قتل برساند قصاص و دیه قابل پرداخت نیست هچنین در ادامه به اینکه اگر قاتل در مقام دفاع مشروع مجنی علیه را به قتل برساند قصاص و دیه منتفی است اشاره دارد. مورد دیگر جایی است که  قاتل همسر مقتول باشد و او را در هنگام زنا ببیند و یا اینکه مقتول قبلا مرتکب قتل شده باشد و قاتل در مقام استیفای حق به عنوای ولی دم او را به قتل برساند.
  • تعزیر: براساس ماده ۶۱۲ اگر قاتل شاکی نداشته باشد و یا شاکی گذشت کند و یا اینکه به هر علت قصاص نشود در صورتی که عمل او باعث اخلال در نظم جامعه شده باشد یا اینکه عدم مجازات او باعث جری شدن قاتل یا سایرین بشود قاتل به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم می شود.

 

برای پی بردن به مجازات جرم قتل غیر عمد نیز آن را در دو بخش مجزا بررسی می کنیم:

  • قتل غیر عمد خارج از تصادفات رانندگی:طبق ماده ۶۱۶ قانون مجازات بخش تعزیرات، مجازات قتل  غیر عمد حبس از ۱ تا ۳ سال و همچنین پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم می باشد مگر اینکه خطای محض باشد. یعنی اگر خطای محض باشد حبس منتفی می باشد.
  • قتل غیر عمد در تصادفات رانندگی: طبق ماده ۷۱۴ قانون مجازات بخش تعزیرات، هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده وسایل نقلیه زمینی، آبی یا هوایی یا متصدی موتوری، منتهی به قتل غیرعمد شود، مرتکب به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می شود.

 

وکیل قتل موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری ، دکترین حقوق  و استاتید دانشگاه به صورت تخصصی در دعاوی حقوقی و کیفری مشاوره و قبول وکالت می نمایند . یکی از مهمترین شاخه های وکالت در دعاوی کیفری ،  پرونده های قتل می باشد که توسط وکیل قتل پی گیری می گردد . در مواجه با اینگونه دعاوی نگران حقوق خود نباشید زیراکه وکلای متخصص قتل موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با داشتن تجریه عملی و علمی از پیچ و خم اینگونه دعاوی اطلاع کامل داشته و ضمن تسلط بر فنون دفاع در امور کیفری حافظ حقوق موکلین خود  بوده و از تضییع حقوق آنان در مراجع قضایی جلوگیری خواهند نمود. در پایان توجه داشته باشید که وکلای پایه یک موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با تیم مجرب و حرفه ای خود در پرونده های کیفری از جمله قتل یاری گر شما خواهد بود .

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

 

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها