معاونت در جرم

معاونت در جرم

 

 

گاهی جرایم در حالی اتفاق می افتد که مجرم هیچ گونه دخالتی در امور اجرایی آن جرم ندارد.

اما چیزی که باعث مجرم شناخته شدن او میشود اموری است که به نوعی کمک و همیاری به مباشر جرم محسوب میشود که این کمک ها و مساعدتها در قانون احصاء شده است.

ماده ۱۲۶ تا ۱۲۹

پس معاون نمیتواند به خیال اینکه هیچ گونه دخالتی در اجرا نداشته خود را بری از جرم بداند.

نکته بسیار مهم که در جرم معاونت وجود دارد این است که معاون، مجرمیت خود را از مباشر جرم(شخصی که جرم را اجرا میکند) کسب میکند،که با پیروی از نظام استعاره برای تشخیص معاونت ابتدا باید به رفتار مباشر توجه شود، پس اگر مباشر وارد جرم تام یا حداقل در شروع به جرم شود معاون هم قابل مجازات خواهد بود ولی اگر آن امر جرمی نباشد معاونتی هم برای مجازات نیست. لازم به ذکر است که شروع به معاونت جرم نبوده و قابل مجازات هم نمیباشد یعنی اگر فرد خود رفتار معاونت را هنوز انجام نداده بلکه صرفا ضمینه آنرا فراهم ساخته یعنی شروع به معاونت کرده است جرم نبوده و قابل مجازات نخواهد بود.

البته در این میان قانون گذار مواد خاصی که به ظاهر رفتار معاونت است را به عنوان جرم مستقل در نظر گرفته است که در اینجا به عنوان مباشر مجازات میشوند. مانند ماده های قانون مجازات اسلامی ۵۱۲٫ ۵۵۲٫ ۵۸۴٫ ۵۹۳٫ ۵۹۵٫ و… 

ماده ۴۹۸ تا ماده ۵۱۲

ماده ۵۴۷ تا ماده ۵۵۴

ماده ۵۷۰ تا ماده ۵۸۷

ماده ۵۸۸ تا ماده ۵۹۶

مورد بعدی که بین مباشر و معاونش باید مشترک باشد وحدت قصد بین آنها است، بنابر این وحدت قصد در جرایم غیر عمدی که اساسا قصدی وجود ندارد تا معاون بتواند با او وحدت قصد پیدا کند منتفی است. علم و اطلاع معاون از ماهیت جرم مورد نظر مباشر لازم است.

این وحدت قصد بین معاون و مباشر باید قبل از انجام جرم یا همزمان با آن بین آن دو ایجاد شود که در غیر این صورت معاونت محسوب نشده و حسب مورد جرم دیگری است. اصل بر این است که تغییر شیوه ارتکاب جرم تاثیری مجرمیت معاون نداشته و همچنان فرد معاون جرم محسوب میشود و فقط استثنا اگر معاونت از طریق در اختیار قرار دادن وسیله ای باشد باید در شیوه ارتکاب جرم از همان وسیله استفاده شده باشد و همچنین فردی که وسیله را برای مباشر تهیه کرده به این موضوع علم داشته باشد که از آن وسیله برای ارتکاب جرم استفاده خواهد شد.

یک نمونه از رفتارهای معاون فریب دادن است اما هر فریب دادنی لزوما معاونت محسوب نمی شود بلکه در مورد رفتار فریب دادن باید قائل به تفکیک شد. ابتدا اگر فریب دادن بی گونه ای بوده است که فرد فریب خورده اساسا علم به جرم بودن رفتار خود ندارد در این حالت فریب دهنده که سبب این جرم است بسیار مأثر تر از مباشر بوده و فریب خورده چون علم به جرم بودن ندارد مباشر ضعیف محسوب شده لذا فریب دهنده که فعل معونت را به ظاهر انجام داده است به همان مجازات مباشر محکوم میشود.

همچنین نمونه دیگری از معاونت در جرم تطمیع کردن است که از یک سو دادن وجه یا مال است و از سوی دیگر وعده دادن وجه یا مال است بنابر این اگر وعده دادن مالی اتفاق افتد ولی به این وعده بعد از ارتکاب جرم عملی شود باز هم معاونن در جرم محسوب میشود زیرا به هر حال آن وعده قبل از جرم بوده است.

 

وکیل پایه یک دادگستری و وکلای موسسه متشکل از بهترین وکیل کیفری ،اساتید دانشگاه در رشته حقوق جزا و جرم شناسی هستند که هم تخصص فراوانی در زمینه دعاوی کیفری داشته و هم به واسطه به نتیجه رساندن صدها ها پرونده در این زمینه تجربه بالا و ارزشمندی دارند.

موسسه حقوقی رای مثبت با حضور وکلای مجرب  و بهترین وکیل کلاهبرداری و وکیل روابط نامشروع و وکیل مواد مخدر و وکیل جرایم سایبری و وکیل جرایم پزشکی را که تخصص همان موضوع را دارد و پرونده های مشابه زیادی را کار کرده و به قولی چم وخم را خوب می داند برای دعوای شما انتخاب و بر می گزیند

 

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #تطمیع #تهیه وسایل جرم #رفتارهای معاون جرم #عملیات اجرایی جرم #فریب #مباشر جرم #معاونت در جرم #وحدت قصد

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها