داوری در قانون آئین دادرسی مدنی بخش اول: کلیات داوری

داوری در قانون آئین دادرسی مدنی  بخش اول: کلیات داوری

 

 

در هر قراردادی ممکن است شرایطی پیش آید که طرفین با هم اختلاف پیدا کنند و ناگزیر از مراجعه به مرجعی برای حل آن گردند. یکی از روش‌هایی که از قدیم در خصوص حل اختلاف مورد استفاده قرار می‌گرفته، مراجعه به دادگستری بوده و هست. امروزه در کنار این روش، یکی از راه‌های دیگر برای حل‌وفصل اختلافات در دعاوی،استفاده از شرط داوری است.

حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به رسیدگی در محاکم دادگستری است. از جمله مهم‌ترینِ این مزایا وجود سرعت در رسیدگی، تخصصی‌تر شدن آن و کاهش هزینه‌های طرفین می باشد همچنین طرفین، خود، شخصی را که مورد تأیید است برای حل و فصل اختلافات‌ انتخاب و در نتیجه بیشتر از تصمیم او تبعیت می‌کنند.

داوری چیست؟

منظور از داوری حکمیت و از منظر  قواعد دادرسی مدنی به معنی فصل خصومت توسط شخصی که می تواند غیر قاضی باشد ،بدون رعایت تشریفات رسیدگی است.  امروزه در خصوص داوری داخلی قانون آیین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹ حاکمیت دارد و شامل مواد ۴۵۴ الی ۵۱۱ است و در داوری‌های خارجی قانون داوری تجاری بین المللی ۱۳۷۶ حاکم است

اقسام داوری

داوری در یک تقسیم بندی کلی به قرار ذیل است:

  • داوری داخلی: منظور از این داوری، داوری در داخل کشور میان تبعه همان کشور و بر اساس قوانین داخلی است
  • داوری خارجی: جایی است که یک طرف اختلاف تبعه‌ کشوری خارجی باشد
  • داوری‌ خاص یا موردی: در این نوع داوری هیچ سازمان یا نهادی برای انجام داوری تشکیل نمی‌شود و طرفین اختلاف با تشکیل یک داوری ویژه و مخصوص به خود، قواعد رسیدگی را مشخص و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف و صدور رأی، این داوری منحل می‌شود
  • داوری‌ نهادی یا سازمانی: یک سازمان برای داوری ایجاد می‌شود و داوری تحت نظارت و قواعد آن سازمان صورت می‌پذیرد و پس از رسیدگی و صدور رای، همچنان باقی است و برای خود قواعد خاصی دارد.
  • داوری‌ الزامی: در این نوع از داوری، دادگاه به موجب قانون، مصلحت را در این می‌بیند که کلا اختلاف بر اساس داوری حل و فصل شود یا دعوا ابتدائا به داوری ارجاع شود مانند دعاوی مربوط به طلاق که در ابتدا دادگاه زوجین را برای حل‌وفصل اختلاف به داوری ارجاع می‌دهد.
  • داوری‌ اختیاری: زمانی است که طرفین یک اختلاف، قبل از اختلاف یا بعد از آن، برای حل‌وفصل اختلافات میان خود به داوری رضایت می‌دهند. امروزه مرسوم است که در قراردادهای منعقده به این نکته اشاره شود که در صورت بروز اختلاف، آن را از طریق داور یا داوران منتخب حل‌وفصل نمایند. همچنین طبق ماده ۴۵۵ از قانون آئین دادرسی مدنی می‌توانند ضمن یک قرارداد جداگانه و طبق شروطی توافق کنند که اختلاف خویش را از طریق داوری حل نمایند. به این شروط اصطلاحا «شرط داوری» گفته می‌شود.

توافق نامه داوری

توافق نامه یا موافقت نامه داوری عقدی است که به موجب آن طرفین توافق می کنند که دعوای موجود یا محتمل خود را، خواه در دادگاه مطرح شده باشد یا نه ، برای رسیدگی و صدور رای، به داوری یک یا چند نفر ارجاع نمایند که این موافقت نامه می تواند به صورت قرارداد داوری باشد و یا شرط داوری جزء مفاد قرارداد گنجانده شده باشد.

شرایط موافقت نامه داوری

در یک توافق نامه داوری می بایست موضوعات زیر رعایت گردد:

  • اهلیت طرفین: به موجب ماده ی ۴۵۴ آیین دادرسی مدنی طرفین باید اهلیت لازم جهت اقامه دعوایی را که به داوری ارجاع می شود داشته باشند
  • اهلیت داور: بنا بر نص ماده ۴۶۶ از همان قانون اشخاصی که فاقد اهلیت قانونی هستند و هم چنین کسانی که به موجب حکم قطعی دادگاه و یا دراثر آن از داوری محروم شده اند را نمی توان به عنوان داور انتخاب نمود. در مقالات بعدی در این رابطه بیشتر توضیح داده خواهد شد
  • قابلیت ارجاع اختلاف به داوری: اصولا تمامی اختلافات می تواند به داوری ارجاع شود اما طبق ماده ۴۹۶ یک سری موضوعات به دلیل حساسیت خاص، قابل ارجاع به داوری نمی باشند از جمله این موارد می توان به دعوای ورشکستگی و دعاوی راجع به اصل نکاح، فسخ آن، طلاق و نسب اشاره نمود.
  • مدت داوری: مدت داوری باید مشخص باشد تا مراجعه به آن، رسیدگی و صدور رای با تاخیر روبرو نشود. رای داور نیز باید در مدت مقرر صادر و تسلیم شود . منظور مدتی می باشد که حسب مورد قانون تعیین نموده و یا مورد توافق طرفین قرار گرفته است و در غیر این صورت طبق بند ۴ ماده ۴۸۹ از قانون فوق الذکر رای باطل است و قابلیت اجرایی ندارد.

زوال داوری

در مواردی موافقت نامه داوری زائل خواهد شد. این موارد که در ماده ۴۸۱ از قانون آئین دادرسی مدنی احصا شده اند عبارت هستند از:

  • تراضی کتبی طرفین دعوا
  • فوت یا حجر (مانند دیوانه یا سفیه شدن) یکی از طرفین دعوا

ماده ۴۵۴ تا ماده ۵۰۱

 وکیل حقوقی  در موسسه رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود و وکیل قرارداد معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و قولنامه … می‌باشد.

از تخصصی ترین دعاوی حقوقی، دعاوی ملکی است وکلای رای مثبت با داشتن کادری مجرب شامل وکلای پایه ۱ دادگستری اعم از  دکترین و کارشناسان ارشد حقوق خصوصی به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی بوسیله  (وکلای بانک ها و شرکت های داخلی و بین المللی) با استفاده از تکنیک های ظریف فن دفاع در امور حقوقی و ملکی حافظ حقوق موکلین خود در بالاترین سطح ممکن می باشند. دعاوی وکیل ملکی اعم از حق کسب ، پیشه ، تجارت و حق سرقفلی ، الزام به تنظیم سند رسمی ، خلع ید، پیش فروش ساختمان ، ابطال ، فسخ ومطالبه ثمن مبایعه نامه و غیره می باشد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #اقسام داوری #توافق نامه داوری #داور #داوری‌ اختیاری #داوری‌ الزامی #داوری چیست؟ #داوری در آئین دادرسی مدنی بخش اول: کلیات داوری #زوال داوری #شرایط موافقت نامه داوری #شرط داوری

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها