ابراء

ابراء

مقدمه
از ویژگی های حق مالی آن است که صاحب آن می تواند آنرا اسقاط نماید.زمانی که شخصی نسبت به دیگری حقی پیدا می کند ، مدیون ملزم به ادای حق است و نمی تواند از آن سرباز زند.اما صاحب حق می تواند از حق خود بگذرد و مدیون را بری سازد.در بسیاری از دعاوی حقوقی یا حتی دعاوی کیفری دیده شده است که صاحب حق بنا به علل مختلف مدیون را بری ساخته و از حق خود گذشته است.به همین جهت است که ماده ۲۶۴ قانون مدنی ابراء را یکی از عوامل سقوط تعهدات دانسته است.وکلا و کارشناسان حقوقی در بسیاری از موارد با استفاده از همین تاسیس حقوقی دعاوی مطروحه خویش را به صلح و سازش خاتمه می دهند.

ماده ۲۶۴

تعریف
همانطور که ذکر گردید حق مالی قابل اسقاط است.حال اگر صاحب حق عینی ، حق خود را اسقاط نماید به آن اعراض گفته می شود.ولی اگر صاحب یک حق دینی از حق خود گذشته و آنرا اسقاط نماید به آن ابراء گفته می شود.
ماده ۲۸۹ قانون مدنی در تعریف ابراء مقرر می دارد: ((ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر کند.))
پس هر جا کسی در برابر دیگری تعهدی داشته باشد و صاحب حق از حق خویش صرف نظر کند به تبع از بین رفتن حق ،تعهد متعهد نیز ساقط می شود.به این دلیل ابراء از اسباب سقوط تعهد است.
تجزیه و تحلیل قانون
مواد ۲۸۹ الی ۲۹۱ قانون مدنی به بررسی ابراء می پردازد.البته ابراء گستردگی بیشتری در متون حقوقی و آثار دکترین حقوق دارد که در این گفتار به چند نکته مهم اشاره می گردد.

ماده ۲۸۹ تا ماده ۲۹۱

ابراء تنها به اراده طلبکار واقع می شود به این دلیل ابراء ایقاع می باشد.پس در ابراء اراده بدهکار شرط نیست و نیازی به قبولی او  نمی باشد.ضمنا ابراء یک ایقاع لازم است.
ابراء همچون عقود ضمان،حواله،رهن و کفالت عمل حقوقی تبعی است یعنی باید دینی وجود داشته باشد تا ابراء صحیح و نافذ باشد.در ابراء اگر سبب دین ایجاد شده باشد اما خود دین ثابت و به وجود نیامده باشد ابراء صحیح و نافذ است.
وصیت به ابراء ایقاع است و نیازی به قبول موصی له یعنی بدهکار ندارد.پس اگر شخصی وصیت نماید که بعد از مرگم ذمه فلان مدیون را بری کردم ، ابراء نیاز به قبول مدیون ندارد.
از آنجا که در ابراء هدف طلبکار احسان و گذشت است همچون عقد ضمان ، علم اجمالی به مقدار و اوصاف و شرایط دین کفایت می کند.لذا اگر ابراء کننده میزان دقیق طلب خود را نداند ابراء صحیح و نافذ است.شایان ذکر است ابراء به قصد فرار از دین همچون معامله به قصد فرار از دین ، در برابر طلبکار غیر قابل استناد است.
بنا بر نظر اقوی ،ابراء با شرط عوض صحیح و نافذ است.اما شرط را مدیون باید بپذیرد.زمان تحقق ابراء با شرط عوض، موعد تحقق شرط می باشد.
در ابراء چون متعهد له در مال خود تصرف می نماید باید اهلیت داشته باشد.یعنی عاقل و بالغ و رشید باشد.اما اهلیت متعهد در ابراء شرط نیست چون در اثر ابراء تعهد وی ساقط شده و وی تصرفی در مال خود نمی نماید.در این باره ماده ۲۹۰ قانون مدنی مقرر می دارد: ((ابراء وقتی موجب سقوط تعهد می شود که متعهد له برای ابراء اهلیت داشته باشد.))
ماده ۲۹۱ قانون مدنی اشعار می دارد: ((ابراء ذمه میت از دین صحیح است.)) ابراء ذمه میت به معنای ابراء شخصیت حقوقی ترکه است.
باید توجه داشت که اثر اصلی ابراء سقوط طلب و برائت مدیون است اما نباید ابراء را نوعی پرداخت دین یا در حکم دین به شمار آورد.پس اگر چند شخص مسئول ادای دین واحدی باشند و طلبکار ذمه یکی از آنها را ابراء نماید ، او نمی تواند به عنوان پرداخت کننده دین به دیگران رجوع نما ید.
باید توجه داشت که چون در اثر ابراء ذمه مدیون ساقط می گردد،در اثر آن ، تضمین های آن اعم از ضامن ، کفیل و رهن نیز منحل می شود.

نوع دعوا
یک دعوی حقوقی می باشد که در صلاحیت دادگاه های عمومی حقوقی محل ایجاد تعهد یا محل انجام تعهد یا اقامتگاه خوانده می باشد.
مدارک و مستندات
بهترین مدرک به عنوان دلیل ارائه رضایت نامه یا توافق نامه اعلام ابراء از سوی طلبکار به نفع مدیون می باشد.البته به نظر می رسد در صورت نبود مدرک مکتوب شهادت نیز بتواند در این دعوی مناسب باشد.

نتیجه گیری
همانطور که ذکر گردید ابراء یک ایقاع لازم است و عمل حقوقی است که از سوی طلبکار صورت می پذیرد و صرفا اراده شخص او موثر است.باید توجه داشت که ابراء اسقاط یک حق دینی است نهعینی.مبنای ابراء احسان و گذشت و بخشش مدیون از طرف دائن است به همین جهت در موضوع سقوط تعهدات از اهمیت بالایی برخوردار است.
در نتیجه یکی از طرق کاربردی سقوط تعهدات ابرا دین می باشد لذا موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با داشتن کادری متخصص می توانند راهگشای فصل خصومت شما عزیزان در این حوزه باشد. درصورت تمایل به اطلاعات بیشتربا تلفن موسسه تماس گیرید .

 

و به همين علت نيازمندي به وكلاي متخصص كه در زمينه ي تجاري فعاليت داشته باشند بيشتر احساس ميشود، و شديداً  توصيه ميشود كه در امور تجاري به هيچ عنوان بدون وكيل تجاری یا وکیل شرکت ها وارد نشويد و از ابتدا كه در صدد انعقاد يك قرارداد هستيد از همراهي یک وکیل پایه یک دادگستری و يك وكيل متخصص در حوزه ي  اسناد تجاری مانند چک صیادی از وکیل چک و سفته  از وکیل سفته و قراردادهاي تجاري و یا مطالبه وجه التزام  از وکیل مطالبه وجه التزام  بهره بگيريد.

 وکیل حقوقی  در موسسه رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود و وکیل قرارداد معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و قولنامه … می‌باشد.

از تخصصی ترین دعاوی حقوقی، دعاوی ملکی است وکلای رای مثبت با داشتن کادری مجرب شامل وکلای پایه ۱ دادگستری اعم از  دکترین و کارشناسان ارشد حقوق خصوصی به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی بوسیله  (وکلای بانک ها و شرکت های داخلی و بین المللی) با استفاده از تکنیک های ظریف فن دفاع در امور حقوقی و ملکی حافظ حقوق موکلین خود در بالاترین سطح ممکن می باشند. دعاوی وکیل ملکی اعم از حق کسب ، پیشه ، تجارت و حق سرقفلی ، الزام به تنظیم سند رسمی ، خلع ید، پیش فروش ساختمان ، ابطال ، فسخ ومطالبه ثمن مبایعه نامه و غیره می باشد.

اطلاع رسانی
خبرم کن وقتی
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

برچسب ها

  #ابرا #برائت #حق دینی #سقوط تعهدات

تماس با ما

تلفن موسسه

موبایل

برگشت به منوی تماس ها

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها